• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99101410418
  • خبرنگار : 71368

ترویج فرهنگ شهروندی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است

ترویج فرهنگ شهروندی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ترویج فرهنگ شهروندی را از مهمترین وظایف مدیریت شهری دانست.

به گزارش ایسنا، الهام فخاری امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران در مورد توجه ناکافی به آموزش و فرهنگ سازی رفتار شهروندی گفت: فرهنگ شهروندی بینش ها، آگاهی ها، گرایشها، مهارتها و رفتارهایی است که افراد جامعه از حیث سکونت یا اقامت در شهر باید واجد آن باشند. در واقع فرهنگ شهروندی بخشی از فرهنگ فردی و اجتماعی است که متناسب با مفهوم شهر شکل یافته است.


وی با بیان اینکه در این راستا چشم انداز جهت گیریهای استراتژیک و راهبردی تهران ۱۴۰۴ در محور فرهنگی و اجتماعی بر نکاتی از جمله تقویت ویژگیهای ایمان، صداقت، نظم و قانونمداری، کارآفرینی و تلاش، احساس تعلق و مشارکت در شهروندان تاکید دارد، گفت: تربیت شهروندان آینده از طریق سرمایه گذاری آموزشی با همکاری نهادهای ذیربط و سرمایه گذاری فرهنگی برای تقویت حس تعلق شهروندان (گذار از شهرنشینی به شهروندی)از جمله اقدامات است.


ماموریت مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی 


 فخاری تاکید کرد: ترویج فرهنگ شهروندی با تکیه بر ظرفیتها و قالبهای متنوع فرهنگی و هنری و تلاش در جهت اصلاح رفتارهای اجتماعی با ارائه آموزشها و الگوهای مناسب از مهمترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می شود. بر این اساس میتوان مأموریتهای  مدیریت شهری را در دو محور ظرفیت سازی برای ایجاد فرصتهای مشارکت شهروندان در راستای ترویج آموزش های شهروندی و مدیریت فرصتهای یادگیری در جهت تقویت رفتارهای مطلوب مبتنی بر فرهنگ شهروندی بیان کرد.


 اولویت های آموزشی شهروندان تهرانی


 الهام فخاری در ارتباط با اولویت های آموزشی شهروندان تهرانی در زمینه حقوق شهروندی گفت: موضوعاتی از قبیل کاهش کیفیت محیط ‌زیست شهری‌، افزایش آلودگی صوتی، آلودگی بصری، کمبود منابع، رشد آسیب‌های اجتماعی، نابسامانی سیستم‌های دفع فاضلاب و زباله، توسعه غیررسمی کلانشهرها، کاهش کیفیت زیست و رفاه شهری، مسائل سکونتی و ناهنجاریهای رفتاری در شهر از اولویت های آموزشی شهروندان در شهر تهران تلقی می شوند. با این وجود پس از سال ها گفت و شنود در خصوص ضرورت آموزش شهروندان در شرایط کنونی فقدان آموزش فرهنگ زندگی شهری کاملاً مشهود بوده و ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینه‌های زیادی را به اداره‌کنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهرتهران تحمیل ‌کرده است.

به گفته وی، در این میان بررسی مطالبات و انتظارات شورای اسلامی شهر تهران از مدیریت شهری که بخشی از آن در مصوبات این نهاد مورد تأکید قرار گرفته است، از توجه ناکافی مدیریت شهری در این امر حکایت می کند که موارد ذیل بخشی از این ناکارامدی ها می باشند.

ناکارآمدی ها در زمینه حقوق شهروندی
وی افزود: بر اساس ماده ۷۱ مصوبه برنامه پنج ساله سوم، شهرداری تهران موظف بوده است تا پایان سال اول برنامه، لایحه سند جامع آموزش شهروندی را در زمینه های ایمنی و مدیریت بحران، محیط‌زیست، کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش تولید پسماند و تفکیک و بازیافت آن، استفاده از حمل و نقل عمومی و اصلاح رفتار ترافیکی، پرداخت عوارض شهری، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، افزایش سواد سلامت، بهبود سلامت روان، آشنایی با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، طرح‌های جامع و تفصیلی و آثار و تبعات تخلفات ساختمانی را با تأکید بر آموزش کودکان و نوجوانان تهیه و به شورا ارائه نماید.هم اکنون پس از تأخیر یکساله از پایان مهلت مذکور  هیچ نشانی از اقدام در این زمینه در دست نیست. با نگاهی گذرا به مصوبه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران، می توان گفت اعتبار مصوب برای آموزش‌های شهروندی حدود ۶۰ میلیارد تومان می باشد. اینکه چه اقدامی در این زمینه صورت پذیرفته و نتایج و اثرات آن تا چه حد در کاهش مشکلات ناشی از رفتار شهروندی اثر بخش بوده است در هاله ای از ابهام است.
فخاری تاکید کرد: بر اساس مصوبه دستورالعمل آموزش و فرهنگ سازی شهروندان در زمینه چگونگی جمع آوری و بازیافت زباله به شماره ابلاغ ۱۹۳۲۹/۲۰۹۶/۱۶۰ به تاریخ ۱۳۹۴.۷.۲۰ شهرداری تهران موظف است با تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند اهداف تعیین شده در مصوبه را محقق سازد. طبق ماده ۶ این مصوبه ضروری است سازمان مدیریت پسماند به عنوان دبیرخانه کمیته گزارش حسن اجرای مصوبه را هر سه ماه یکبار به شورا ارائه نماید، در حالی که متأسفانه در سال جاری گزارش های ادواری مذکور دریافت نشده است.

وی در ادامه نطق خود که متن آن در اختیار رسانه ها قرار گرفت، افزود: عدم توجه به مدیریت دانش و بهره گیری از تجارب اقدامات انجام یافته در دوره های پیشین مدیریت شهری نیز از جمله مشکلات موجود در این زمینه است. اکنون پس از چند دهه، طرح شهردار مدرسه که بر اساس اهداف آموزشی بنا شده بود از اهداف اصلی خود دور مانده و هیچ دورنمایی برای ارتقاء کارآیی و اثر بخشی این طرح وجود ندارد. جشنواره آموزشی ترویجی مشکات که با هدف مشارکت محور نمودن آموزش‌های شهروندی و بستر سازی مشارکت شهروندان در ارتقاء فرهنگ شهروندی با همکاری و هماهنگی ۲۰ سازمان، اداره کل و شرکت در شهرداری تهران و مناطق ۲۲ گانه در گستره همه محلات تهران برگزار می شد ناگهان به فراموشی سپرده شد و همه تجارب پنج ساله اجرای آن نادیده انگاشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha