• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99110100247
  • خبرنگار : 71477

گوترش به زودی از رهبران قبرس ترک و یونانی‌نشین دعوت می‌کند

گوترش به زودی از رهبران قبرس ترک و یونانی‌نشین دعوت می‌کند

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن رهبران قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین را به یک نشست غیررسمی دعوت کند اما هشدار داد که این نشست باید متفاوت باشد، به شفاف‌سازی "میزان واقعی" دیدگاه مشترکشان کمک کند و اقدامات لازم برای ترسیم یک مسیر پیش‌رو را تعیین کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین در گزارشی به شورای امنیت هشدار داد که زمان بر علیه یک سازش سیاسی قابل قبول از سوی هر دو طرف در قبرس کار می‌کند.

وی گفت: پس از دهه‌ها وضعیت موجود، اگر دو طرف مجددا خود را به حل اختلافاتشان به صورت صلح‌آمیز، فعالانه و با عزم راسخ متعهد نکنند، تغییراتی رخ می‌دهند که ممکن است جبران‌ناپذیر باشند.

گوترش تاریخ مشخصی را برای برگزاری این نشست با حضور رهبران قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین و همچنین سه کشور ضامن استقلال این کشور مدیترانه‌ای یعنی یونان، ترکیه و انگلیس اعلام نکرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: هنوز تاریخ مشخصی تعیین نشده که بتوانم آن را با شما در میان بگذارم.

"الیزابت اسپهار"، نماینده ویژه و رئیس نیروی صلح‌بان سازمان ملل در قبرس روز سه‌شنبه در یک نشست مجازی و غیرعلنی، شورای امنیت را از تحولات اخیر در قبرس مطلع ساخت.

دیپلمات‌های شورای امنیت که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: حمایت گسترده‌ای در بین 15 عضو شورای امنیت از این تصمیم گوترش برای برگزاری نشستی در اولین فرصت ممکن وجود دارد. اعضای شورای امنیت همچنین از پاسخ مثبت رهبران قبرس ترک نشین و قبرس یونانی‌نشین که موافقت خود را با شرکت در این نشست بدون هیچ پیش‌شرطی ابراز کرده‌اند، استقبال کردند.

قبرس در سال 1974 میلادی به دنبال حمله ترکیه به دو بخش قبرس ترک نشین در شمال و قبرس یونانی‌نشین در جنوب که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، تقسیم شد.

جلسات متعدد مذاکره با میانجی‌گری سازمان ملل با ناکامی و بدون نتیجه پایان یافته‌اند و آخرین تلاش برای دستیابی به یک توافق صلح در ژوئیه 2017 میلادی با کدورت پایان یافت. این نشست همچنین منجر به آن شد که قبرس‌های ترک نشین و یونانی‌نشین تغییری در رویکرد خود بدهند و به جای تلاش برای اتحاد مجدد این کشور به عنوان یک فدراسیون متشکل از مناطق ترک زبان و یونانی‌زبانT درصدد یک توافق دو کشوری برآیند.

گوترش تاکید کرد: مسئولیت اصلی آینده این روند همچنان برعهده دو طرف درگیر است.

وی گفت: به دنبال ماه‌ها رای‌زنی "جین هول لوت" فرستاده سازمان ملل در قبرس، هر دو طرف و کشورهای ضامن تمایلی را برای شرکت در یک نشست غیررسمی تحت سرپرسی من ابراز کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: هدف این نشست تعیین این موضوع خواهد بود که آیا زمینه مشترکی برای طرفین برای مذاکره درباره یک راه‌حل مناسب و پایدار درخصوص مشکل قبرس در چهارچب یک افق قابل پیش‌بینی وجود دارد یا خیر.

گوترش در ادامه گفت: پاندمی کووید 19 شکاف‌های دیرینه میان دو قبرس را عمیق‌تر کرده است.

وی همچنین به افزایش تنش‌ها در شرق مدیترانه بر سر اکتشافات نفتی و گازی و تعیین مرزهای دریایی اشاره کرد.

گوترش خواستار تلاش‌های جدی برای رفع تنش‌ها و مذاکره برای حل اختلافات شد.

وی گفت: من همچنان تاکید می‌کنم که منابع طبیعی در داخل و پیرامون قبرس باید در اختیار هر دو قبرس قرار گیرد و انگیزه‌ای قوی برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول متقابل در قبرس بدون تاخییرات بیشتر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha