• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 99110806069
  • منبع : فضای مجازی

۱۱ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

۱۱ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که پوست شما چگونه به تغییر فصل واکنش نشان می‌دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالا متوجه شده‌اید که پوست اغلب ما در ماه‌های سردتر زمستان خشک‌تر و پوسته‌پوسته‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، «عصر ایران» به نقل از هلث لاین نوشت: هوای سرد، گرمای داخل خانه، سطوح کم‌رطوبت و بادهای شدید زمستانی می‌توانند تمام رطوبت پوست را از بین ببرند. این می‌تواند شادابی و درخشش پوست را نسبت به شرایط عادی کاهش دهد و این شرایط نه تنها در صورت، بلکه در دیگر قسمت‌های بدن مانند دست‌ها، پاها و دیگر بخش‌هایی که در معرض این عناصر قرار می‌گیرند، رخ دهد.

برای حفظ سلامت پوست حتی در دماهای پایین می‌توانید برخی اقدامات را مد نظر قرار دهید.

نشانه های خشکی پوست چه چیزهایی هستند؟

برخی از شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم خشکی پوست شامل موارد زیر می‌شوند:

- پوسته‌پوسته‌شدن پوست

- قرمزی پوست

- بافت زبر پوست

- خارش پوست

- تحریک‌شدن پوست

- ترک‌خوردگی پوست

- سوزش پوست

زروسیس (Xerosis) اصطلاح پزشکی برای خشکی پوست است. شدت علائم خشکی پوست می‌توانند متفاوت باشند و با توجه به منطقه‌ای از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است، ظاهر متفاوتی داشته باشند.

چگونه از خشکی پوست در زمستان پیشگیری کنیم؟

خشکی پوست در زمستان اجتناب‌ناپذیر است اما با ایجاد برخی تغییرات در رژیم و عادات مراقبت از پوست خود و استفاده از محصولات مناسب ممکن است قادر به حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست خود در طول زمستان باشید.

- مرطوب کردن پس از شستشو

هر زمان که صورت، دست‌ها یا بدن خود را می‌شویید، پوست چربی طبیعی خود را از دست می‌دهد. از آنجا که این چربی‌ها به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کنند، جایگزینی آنها اهمیت دارد. به همین دلیل است که استفاده از محصولات مرطوب‌کننده پس از شست‌وشوی پوست، بویژه در زمستان اهمیت دارد.

به عنوان یک یادآور، شما می‌توانید یک کرم مرطوب‌کننده را کنار سینک آشپزخانه قرار دهید یا هنگام خروج از خانه یک کرم مرطوب‌کننده کوچک را همراه داشته باشید.

- استفاده روزانه از محصولات ضد آفتاب

با کوتاه‌تر شدن روزها در طول زمستان، عدم استفاده از محصولات ضد آفتاب می‌تواند وسوسه‌کننده باشد اما بهتر است دوباره فکر کنید. حتی در زمستان، نور فرابنفش مضر خورشید می‌تواند سد رطوبتی پوست را که برای حفظ سلامت و آبرسانی آن بسیار مهم است، از بین ببرد.

پس از استفاده از محصولات مرطوب‌کننده می‌توانید یک لایه ضد آفتاب را هر روز صبح روی پوست خود استفاده کنید.

آکادمی انجمن درماتولوژی آمریکا استفاده از محصولات ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را توصیه کرده است.

- استفاده از درمان‌های شبانه

درمان‌های شبانه روشی عالی برای احیا و پیشگیری از خشکی پوست هستند. نرم‌کننده‌ها برای مرطوب‌سازی پوست فوق‌العاده هستند. اما به دلیل این که نرم‌کننده‌ها نوع سنگین‌تری از کرم هستند، جذب آنها درون پوست ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد.

با استفاده از یک نرم‌کننده هنگام شب، پوست زمان کافی برای جذب آن را خواهد داشت و رطوبت و چربی‌های مورد نیاز پوست توسط نرم‌کننده تامین خواهد شد.

برای پیشگیری از سرایت نرم‌کننده به ملحفه یا رو تختی می‌توانید پوشاندن دست‌ها و پاها با یک کیسه پلاستیکی یا دستکش را مد نظر قرار دهید.

- تنظیم روتین مراقبت از پوست

اگر پوست صورت شما به واسطه هوای خشک زمستان حساس یا تحریک می‌شود، می‌توانید ساده‌سازی روتین مراقبت از پوست خود را مد نظر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که سد رطوبتی پوست شما باید سالم باشد تا واکنش خوبی به سرم‌ها، تونرها و دیگر انواع اقدامات زیبایی داشته باشد.

همچنین پوست تحریک‌شده شما ممکن است نسبت به موادی مانند عطر و الکل حساس‌تر باشد. این به معنای آن است که محصولاتی که در حالت عادی مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کردند، اکنون می‌توانند به موادی تحریک‌کننده تبدیل شوند.

روتین مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید. استفاده از یک مرطوب‌کننده و ضد آفتاب هنگام صبح و یک پاک‌کننده ملایم با مرطوب‌کننده هنگام شب را مد نظر قرار دهید.

زمانی که اطمینان حاصل کردید که سد رطوبتی پوست شما سالم است، می‌توانید به آرامی اقدامات و محصولات دیگر را به روتین خود اضافه کنید.

- استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا

دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا همانگونه که از نام آنها مشخص است، رطوبت را به هوا بازمی‌گردانند. این بویژه زمانی که از سیستم‌های گرمایش داخلی در زمستان استفاده می‌شود، مفید است. رطوبت بیشتر در هوا می‌تواند به عنوان یک عامل مرطوب‌کننده طبیعی عمل کند که به نوبه خود ممکن است از خشکی پوست پیشگیری کند و آن را کاهش دهد.

- کاهش دما

یک دوش آب گرم یا استحمام داغ در پایان یک روز سرد زمستانی می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. اما برای تغذیه پوست خود ممکن است نیازمند کاهش دمای آب نزدیک به ولرم باشید.

آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را سریع‌تر از آب ولرم (که به طور معمول حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است) از بین ببرد و حتی ممکن است موجب آسیب‌دیدگی پوست شود.

همچنین هنگام خشک‌کردن پوست خود پس از استحمام باید مراقب باشید. به جای مالش سخت و شدید، پوست خود را با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید تا مقداری رطوبت، لایه بالایی پوست را تغذیه کند.

- استفاده متعادل از لایه‌بردارها و اسکراب‌ها

لایه‌برداری با از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست می‌تواند به حفظ نرمی و درخشش پوست کمک کند. اما اگر این کار را بیش از حد انجام دهید یا از محصولاتی نامناسب استفاده کنید، احتمال لایه‌برداری بیش از حد افزایش می‌یابد.

اگر پوست شما ظاهری خشک و پوسته‌پوسته دارد، بهتر است از یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم به جای یک اسکراب فیزیکی استفاده کنید. اسکراب‌های خشن‌تر احتمال از بین‌بردن سد رطوبتی پوست و آسیب‌رساندن به پوست را افزایش می‌دهند.

اگر پوست شما ترک خورده یا تحریک شده است، بهتر است از لایه‌برداری تا زمانی که پوست بهبود یابد پرهیز کنید.

- افزودن مسدودکننده‌ها به روتین

پیش از این، اشاره شد که استفاده از نرم‌کننده می‌تواند به نرمی و ترمیم سد پوست کمک کند. اما اگر متوجه شدید که مواد نرم‌کننده برای بهبود خشکی پوست کافی نیست، می‌توانید استفاده از مواد مسدودکننده در روتین مراقبت از پوست خود را مد نظر قرار دهید.

مواد مسدودکننده سدی فیزیکی برای حفظ رطوبت در پوست را ایجاد می‌کنند. از جمله مواد مسدودکننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شی باتر

- کره نارگیل

- روغن رزهیپ

- روغن جوجوبا

- محصولات مبتنی بر ژل پترولیوم مانند وازلین

بهترین روش برای افزودن این محصولات به روتین مراقبت از پوست استفاده از آنها یک یا دو بار در روز پس از استفاده از محصولات مرطوب‌کننده است.

- آبرسانی از درون

یک اقدام کلیدی دیگر برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست آبرسانی خوب به آن در تمام طول روز است. مصرف ناکافی مایعات می‌تواند بر ظاهر پوست تاثیرگذار باشد و همچنین احتمال تجربه خشکی پوست را افزایش دهد.

افزون بر این، برای هیدراته نگه داشتن پوست می‌توانید بر مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳ متمرکز شوید.

این مواد مغذی می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب محیطی محافظت و به بدن در تولید سلول‌های سالم، از جمله سلول‌های پوست کمک کنند.

- انتخاب پارچه‌های غیر محرک

زمانی که با مشکلات پوستی مواجه هستید، یک اقدام خوب پرهیز از پوشیدن پارچه‌های زبر و محرک است. خشکی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سطح پوست بدن شما بسیار خشک است، پوشیدن لباس‌های گشاد، راحت و تولیدشده با پارچه‌های طبیعی را برای کاهش تحریک پوست مد نظر قرار دهید.

همچنین از شست‌وشوی لباس‌ها با مواد شوینده عادی پرهیز کنید. مواد شوینده مناسب برای پوست حساس را انتخاب کنید که احتمالا فاقد مواد شیمیایی قوی و عطر هستند.

- پوشیدن دستکش

دستکش به عنوان یک سد فیزیکی در برابر عوامل محیطی که می‌توانند موجب خشکی پوست دست‌ها شوند، عمل می‌کند.

برای محافظت از دست‌ها، پوشیدن دستکش‌های گرم در هوای سرد و استفاده از دستکش‌های سیلیکونی هنگام شست‌وشوی ظروف را مد نظر قرار دهید.

محدودکردن تماس پوست با هوای خشک و آب داغ می‌تواند به حفظ نرمی دست‌ها و هیدراته نگه داشتن آنها کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایطی که درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند به مقابله با خشکی پوست کمک کنند اما اگر علائم خشکی پوست شما تشدید شده یا بهبود نیافته‌اند باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک توصیه‌هایی را برای درمان‌های بدون نسخه و تجویزی که می‌توانند به بهبود علائم شما کمک کنند، خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۹ ۱۳:۲۸

متوجه نشدم این مطالب کجاش به درمان خانگی ربط داشت همش فلان کرم فلان ضد افتاب...تبلیغات بیشتربود،خانگی یعنی چیزی که درخانه هست،مثلا روغن زیتون،روغن کنجد،لیموترش،......

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۰ ۱۳:۴۲

نمیدونم چی بگم اخه من همشونو کردم هیچی نشد😏