• شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111107460
  • خبرنگار : 71129

چین ممکن است شهروندان هنگ کنگی را از حق رای محروم کند

چین ممکن است شهروندان هنگ کنگی را از حق رای محروم کند

کارشناسان می‌گویند، چین ممکن است هنگ‌کنگی‌ها را از حق رای دادن محروم کند، اگر که آنها مایل باشند اسناد انگلیسی سفر که به آنها اجازه اسکان مجدد در انگلیس را می‌دهد، نگه دارند.

به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه تلگراف،‌ این هشدار پس از آن مطرح شد که پکن روز جمعه اعلام کرد، دیگر پاسپورت ملی انگلیس (برون مرزی) را برای ساکنان هنگ کنگ به رسمیت نمی‌شناسد که بر اساس آن، طرح صدور ویزا روز یکشنبه از سوی انگلیس برای ساکنان این دولتشهر آغاز به کار می‌کند و آنها می‌توانند به انگلیس بروند.

انتظار می‌رود این طرح که سال گذشته میلادی از سوی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و در پی اعمال قانون جدید امنیت ملی چین در هنگ کنگ مطرح شد، مورد استفاده بیش از ۳۰۰ هزار تن در پنج سال آتی قرار گیرد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد، در روز یکشنبه دیگر پاسپورت ملی انگلیس (برون مرزی) را که سند مسافرتی و اوراق هویتی محسوب می‌شود برای شهروندان هنگ کنگ به رسمیت نمی‌شناسد و برای خودش این حق را محفوظ می‌داند تا دست به اقداماتی در آینده بزند.

این بیانیه نمادین است چون ساکنان هنگ کنگ پاسپورت‌ها و اوراق هویتی هنگ کنگی هم دارند که پکن هنوز آن را به رسمیت می‌شناسد.

یکی از ساکنان هنگ کنگی که پاسپورت ملی انگلیس را دارد، گفت: این فقط یک سند برای مسافرت است اما اینکه چین دیگر آن را به رسمیت نمی‌شناسد، وجهه دیگری از این کشور را نشان می‌دهد و به این معناست که چین یک کشور مستبد است.

کارشناسان بر این باورند که اقداماتی بعدی که پکن به انجام آن تهدید کرده، می‌تواند شامل تحریم شهروندان هنگ کنگی باشد که پاسپورت مذکور را دارند یا آنکه می‌خواهند برایش اقدام کنند. این مساله همچنین می‌تواند باعث شود تا هنگ کنگی‌ها به پیشنهاد دولت لندن برای گرفتن چنین پاسپورتی بیشتر دقت کنند.

حدود ۲.۹ میلیون نفر از ۷.۵ میلیون سکنه هنگ کنگ واجد شرایط دریافت چنین پاسپورتی هستند. دریافت برای این پاسپورت از زمان وضع قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ در ژوئیه گذشته میلادی بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته و ۷۳۳ هزار تن تا اواسط ژانویه سال جاری میلادی درخواست‌های خودشان را ارائه کرده‌اند.

از نظر فنی، پکن راهی برای یافتن اینکه چه کسانی این پاسپورت‌ها را دارند یا برایش درخواست داده‌اند، ندارد چون مدارک چنین مواردی در سفارت انگلیس در هنگ کنگ محرمانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha