• جمعه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99111712513
  • خبرنگار : 71592

موافقت شورای امنیت با استقرار ناظران آتش بس در لیبی

موافقت شورای امنیت با استقرار ناظران آتش بس در لیبی

شورای امنیت با پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل برای استقرار ناظران بین المللی جهت تضمین و نظارت بر رعایت آتش بس در لیبی موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند، شورای امنیت از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته به سرعت تیم ناظران را تشکیل و به لیبی اعزام کند.

این شورا اعلام کرد، حداکثر ظرف ۴۵ روز منتظر گزارشی درباره مقدمات انجام شده توسط این تیم ناظران و همچنین پیشنهادات عملیاتی آن برای اصلاح اختیارات هیئت حمایت سازمان ملل در لیبی و اجرای فرآیند نظارت است که باید به تدریج افزایش یافته و از نظر جغرافیایی گسترش یابد.

در گزارش پایان ۲۰۲۰، گوترش خواستار تشکیل تیم ناظران غیر مسلح بدون تعیین تعداد آنها شد؛ تیمی که از نظامیان و غیر نظامیان وابسته از کشورهای عضو سه اتحادیه آفریقا، اروپا و عرب تشکیل شده باشد.

استقرار ناظران ضمن توافق با طرف های لیبی انجام می شود.

ناظران بین المللی بر اجرای توافق امضا شده میان طرف های درگیر در ۲۳ اکتبر جهت برقراری آتش بس و اطمینان از خروج مزدوران و نظامیان خارجی از لیبی نظارت خواهند داشت.

همچنین هیئت حمایت سازمان ملل در لیبی لیست های نامزدهای قوه مجریه جدید لیبی را از اعضای مجمع گفتگوی سیاسی لیبی دریافت کرد.

یک منبع در مجمع گفتگوی سیاسی لیبی گفت، چهار لیست از نامزدها برای هدایت قوه مجریه جدید را به هیئت سازمان ملل تحویل دادند. هر لیست شامل چهار کاندیدا می شود و در همه لیست ها پست رئیس شورای ریاستی سهم اقلیم برقه است.

این لیست ها پس از دریافت ۱۷ توصیه از اعضای مجمع گفتگو (هشت توصیه از غرب، شش توصیه از شرق و یه توصیه از جنوب) به مرحله رای گیری رسیدند.

در ابتدای امر درباره این چهار لیست رای گیری می شود و لیستی که ۶۰ درصد آرا را در دور اول کسب کند، برنده است اما اگر هیچ یک از لیست ها این حد نصاب را کسب نکنند، رقابت در دور دوم بر سر دو لیستی خواهد بود که بالاترین میزان آرا را در دور اول به دست آورده اند و در نهایت لیستی که ۵۱ درصد آرا را کسب کند، برنده می شود.

روز دوشنبه استفانی ویلیامز، نماینده موقت سازمان ملل در لیبی گفت، فرایند رای گیری به تشکیل قوه مجریه موقت منجر می شود که ماموریت اصلی اش برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ است.

وی وجود طرح تقسیم قدرت در  لیبی را تکذیب کرد.

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد، ۲۱ نامزد برای نخست وزیری، ۲۴ نامزد برای عضویت در شورای ریاستی تصویب شدند. طبق ساز و کار لیست ها، انتخاب شورای ریاستی و دولت با هم خواهد بود

از ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ آتش بس در لیبی برقرار است که هر از گاهی توسط شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی نقض می شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha