• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99121208795
  • خبرنگار : 30054

کمپرسور هوای فشرده

کمپرسور هوای فشرده

در بسیاری از مشاغل صنعتی و نیمه صنعتی، نیاز به هوای فشرده برای پیشبرد کار و تبدیل انرژی بسیار احساس می‌ شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گیت صنعت، مشاغلی مانند دندانپزشکی، آتش نشانی، کارگاه ها و کارخانه ها، صنایع مختلف پتروشیمی، کشتیرانی، هواپیمایی و... به استفاده از هوای فشرده نیاز مبرم دارند. کمپرسور هوا فشرده یکی از دستگاه هایی است که برای تولید هوای فشرده مورد نیاز مشاغل مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپرسور هوا فشرده نه تنها توانایی متراکم کردن هوا بلکه کار متراکم کردن انواع گازهای نیتروژن، گازهای طبیعی و حتی صنعتی را نیز بر عهده دارند.

ساختار و طراحی یک کمپرسور هوا فشرده بسیار ساده بوده و کار با آن راحت است. کمپرسور هوا فشرده به وسیله هواساز، هوای محیط را به داخل مخزن خود فرستاده و پس از طی مراحلی، هوای فشرده را به بیرون منتقل می‌کند.

هنگامی که هوا با فشار و سرعت بالا به بیرون منتقل شود، انرژی جنبشی به وجود خواهد آمد که از این انرژی برای رسیدن به اهداف مختلف و متفاوتی استفاده می‌شود.

اساس کار کمپرسور هوا فشرده چگونه است؟

کمپرسورها به وسیله ورودی خود اقدام به مکیدن هوای مورد نیاز کرده و آن را به داخل مخزنی میفرستند. این هوا داخل مخزن فشرده شده و متراکم می شود. در واقع زمانی که فشار هوا به میزان مورد کفایت برسد، به صورت خودکار موتور و سیلندر خاموش می شوند.

زمانی که از این نیرو و هوای ذخیره شده استفاده شود دوباره فشار داخل مخزن کاهش یافته و دستگاه دوباره شروع به مکش هوا خواهد کرد.

انواع کمپرسور باد

به صورت کلی سه نوع کمپرسور هوا فشرده در بازار وجود دارد:

کمپرسور پیستونی

کمپرسور اسکرو

کمپرسور هوای فشرده فشار قوی

در ادامه به معرفی هر یک از کمپرسورها خواهیم پرداخت:

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی ، یکی از متداول‌ ترین انتخاب های اکثر مشاغل کارگاهی و واحدهای صنعتی و تولیدی است که با توجه به فشار و حجم هوادهی مورد نیاز مشاغل مختلف، می‌توان انواع مختلفی از آن را سفارش دارد. کمپرسور باد پیستونی ۲۰ لیتری کوچکترین کمپرسور = پیستونی با حجم مخزن ۲۵ لیتر است که در کارگاه های کوچک تولیدی معمولا از آن استفاده می‌شود.

کمپرسورهای پیستونی دیگری همچون ۲۵۰، ۳۵۰، و...، ۱۰۰۰ لیتری هستند که در مشاغل مختلف صنعتی متناسب با حجم هوای فشرده مورد نیاز، از آن استفاده می‌شود.

در نتیجه هرچه میزان نیاز به حجم بیشتری از هوای فشرده در محل کار وجود داشته باشد، از کمپرسور باد پیستونی با حجم مخزن بیشتری استفاده می شود.

اکثر کمپرسورهای باد پیستونی هوایی با فشار ۸ تا ۱۰  بار را تولید کرده و نیروهای کافی برای اجرای امور پنوماتیک را ایجاد خواهد کرد.

از مهمترین اجزای تشکیل دهنده کمپرسور  پیستونی می توان به مخزن، هواساز و الکتروموتور اشاره کرد.

در اثر جا به جایی پیستون ها در سیلندر، هوا به وسیله هواساز به درون دستگاه مکیده می شود و به مخزن منتقل می شود. الکتروموتور دستگاه نیز وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز برای شروع کار را بر عهده دارد.

همچنین هرچه تعداد و قطر پیستون ها بزرگتر باشد، با جابه جایی پیستون در سیلندرها، میزان بیشتری از هوا وارد مخزن خواهد شد و در نتیجه حجم بیشتری از هوای فشرده تولید می شود.

کمپرسور باد اسکرو و قیمت آن

از کمپرسور باد اسکرو معمولا در کارخانه هایی که نیاز به هوای فشرده بیشتر از حجم ۱۰۰۰ لیتر در دقیقه باشد استفاده می شود. در این کمپرسور باد، دو روتور مارپیچی وجود دارد که براثر چرخش آن‌ها ، عملیات فشرده سازی انجام شده و هوا از میان دو روتور عبور خواهد کرد. کمپرسور باد اسکرو نیز از هواساز، مخزن، الکتروموتور، فیلترها، تابلو برق، رادیاتور، شیر ورودی هوا تشکیل شده است.

کمپرسورهای باد اسکرو توانایی تولید هوایی با فشار بین ۸ الی ۱۰ بار را بر عهده دارند. عوامل مختلفی در تعیین قیمت کمپرسور اسکرو دخیل هستند که مهمترین این عوامل برای تعیین قیمت کمپرسور اسکرو، حجم مخزن و جنس ورقه های تشکیل دهنده آن است. نوع موتور و برند آن در تعیین قیمت کمپرسور اسکرو نیز موثر می باشد.

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که در تعیین قیمت کمپرسور اسکرو موثر است، برخورداری از سیستم کنترل PLC می باشد.

کمپرسور هوا اسکرو عموما در مشاغل دائم کار بیشترین مصرف را دارد.

اساس کار کمپرسور باد اسکرو

این دستگاه برای کار نیازمند تزریق روغن به بخش هایی از خود است. در مرحله اول هوای محیط وارد هواساز شده و پس از فشرده سازی هوا در هواساز، این هوا به همراه روغن برای عملیات جداسازی ( هوا از روغن) وارد مخزنی به نام مخزن سپراتور می شود.

در مخزن سپراتور به دلیل اختلاف وزن به وجود آمده، عملیات جدا سازی هوا از روغن انجام می شود. در مرحله بعد و پس از خروج از مخزن سپراتور، هوا از فیلتر عبور کرده تا بخارات روغن از آن گرفته شود. در نهایت هوا  به منظور پایین آمدن دما، وارد رادیاتور می شود.

تفاوت کمپرسور پیستونی و  کمپرسور اسکرو

میزان فشار هوای تولید شده در کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو تقریبا یکسان است اما چیزی که باعث تفاوت بین این دو دستگاه می شود، حجم هوادهی آن است.

 در کمپرسور باد اسکرو میزان هوادهی بیشتر بوده که این موضوع بر تعیین قیمت کمپرسور اسکرو موثر است. همچنین میزان تولید صدای کمپرسور باد اسکرو در مقایسه با پیستونی کمتر بوده و می تواند به صورت مداوم روشن باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha