• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99121208816
  • خبرنگار : 71443

موسوی: روابط تهران-باکو در آینده نزدیک می‌تواند به یک همکاری استراتژیک تبدیل شود

موسوی: روابط تهران-باکو در آینده نزدیک می‌تواند به یک همکاری استراتژیک تبدیل شود

سفیر کشورمان در باکو با تاکید بر اهیمت گسترش روابط میان ایران و آذربایجان، یادآور شد که تهران آماده مشارکت در پروژه های بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ است.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در گفت وگو با خبرگزاری ترند به سوالاتی پیرامون روابط میان دو کشور در حوزه‌های مختلف و ورابط ایران با همسایگانش پاسخ داد.

متن این مصاحبه به این شرح است:

سوال؛ حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در آذربایجان و گام‌های برداشته شده در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه نزدیک آذربایجان دارای فرصت‌های زیادی است و می‌تواند به دولت و مردم آذربایجان در بازسازی منطقه قره باغ کمک کند. دولت و مردم ایران از آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان و شرایط جدید در منطقه خرسند می‌شوند. ما همچنین مایل به احیای سریع این منطقه هستیم. مقامات عالی رتبه آذربایجان، به ویژه رئیس جمهور الهام علی اف از کشورهای دوست، از جمله ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده دعوت کرده‌اند. بر همین اساس، دولت ایران آمادگی خود را برای بازسازی قره باغ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: اکنون طرف ایرانی منتظر است تا دولت آذربایجان برنامه‌های اصلی خود را برای مناطق آزاد شده اعلام کند. حضور شرکت‌های ایرانی در کار بازسازی می تواند از چند جهت به مصلحت باشد. از منظر جغرافیایی، این مناطق در نزدیکی مرز ایران با آذربایجان قرار دارند. مواد اولیه و مصالح ساختمانی ساخت ایران ارزان‌تر از سایر کشورها است و به علاوه، هزینه‌های نیروی کار هم ارزان‌تر است. مهمتر اینکه؛ ایران به بازسازی این سرزمین‌ها علاقه‌مند است. به طور همزمان، مهم است که این مناطق از مین و مهمات منفجر نشده پیش از شروع کار بازسازی، پاکسازی شوند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و شرکت‌های وابسته آماده حضور در مناطق آزاد شده و مشارکت در عملیات پاکسازی هستند.

سوال؛ اکنون روابط آذربایجان و ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی  به چه شکلی برای توسعه برنامه‌ریزی شده است؟

موسوی: روابط آذربایجان و ایران وارد مرحله جدید رونق شده است. هر دو کشور می‌توانند همکاری‌ها را در تمامی زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و نظامی توسعه دهند. در حال حاضر اولویت، مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده و افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور است. از نظر من، روابط تهران و باکو در آینده نزدیک به یک همکاری استراتژیک تبدیل خواهد شد. بنابراین، دو کشور می‌توانند از ظرفیت های یکدیگر بهره ببرند. در این مسیر، به ویژه می‌توان از فرصت‌های حمل و نقل استفاده کرد. روابط دو کشور می‌تواند الگویی برای همکاری‌های منطقه ‌ای باشد. همواره روابطی عالی میان دو کشور دوست و همسایه از هر لحاظ وجود داشته است. در سال‌های اخیر روابط ایران و جمهوری آذربایجان به طور مداوم در حال توسعه بوده است. در همسایگی ایران، ۱۵کشور وجود دارد و هر کشوری جای خود را دارد. با این حال، آذربایجان یکی از کشورهای اولویت دار و مهم در میان آنها است.

سوال؛ سطح پیشرفت پروژه های مشترک کشاورزی، انرژی و آب میان دو کشور چگونه است؟

موسوی: چهاردهمین نشست کمیسیون اقتصادی بین دولتی آذربایجان و ایران در زمینه همکاری های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه روز 18 ژانویه در تهران برگزار شد. سند توسعه همکاری در زمینه های مختلف در این جلسه به امضا رسید. توافقات خاصی میان دو کشور برای اجرای پروژه های مشترک حاصل شده است. ایران و آذربایجان در مورد چندین موضوع حل نشده، از جمله اتصال های آبی گیزقالاسی و خداافرین به توافق رسیده‌اند. اگر این شبکه های آبی راه اندازی شود، هر دو کشور از نظر منابع آب، کشاورزی و برق از مزیت برخوردار خواهند شد. این شبکه های آبی برای تأمین آب و تأمین برق مناطق آزاد شده مهم هستند. برآورد می شود که این شبکه های آبی در یک سال آینده راه اندازی شود.

وی افزود: آخرین گفت و گو و درباره مورد تجارت ترجیحی میان دو کشور هفته گذشته انجام شد و انتظار می‌رود که به زودی سندی در این زمینه امضا شود.

همچنین پلی بین ایران و آذربایجان بر روی آستاراچای که هم اکنون نیز مورد استفاده است، در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. با توجه به افزایش صادرات و ترانزیت کالا در ایران در ماه‌های اخیر، از این پل حداکثر استفاده می‌شود. در حال حاضر، روزانه حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کامیون از این پل عبور می‌کنند. یکی از پروژه‌های مهم بین دو کشور احداث یک پل جاده ای جدید روی آستاراچای است. پس از امضای قرارداد در اسرع وقت، پایه و اساس پل گذاشته می‌شود و کار ساخت و ساز تا تعطیلات نوروز آغاز خواهد شد. این پل به طور مشترک توسط دو کشور ساخته می‌شود و طبق برآوردهای اولیه حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار هزینه احداث آن خواهد بود. این پل کوچک نقش بزرگی در کریدور شمال - جنوب خواهد داشت. آذربایجان یک مرکز استراتژیک و مهم در حمل و نقل بار بین‌المللی، به ویژه در این کریدور است.

سوال؛ وزیر امورخارجه ایران به تازگی بر اهمیت اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان تاکید کرده است. چه اقداماتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

موسوی: ایران بسیار علاقه مند به ایجاد تنوع در راه‌های ارتباطی با آذربایجان است. در حال حاضر، ایران با آذربایجان ارتباط جاده‌ای، ریلی و دریایی دارد. ایجاد تنوع در این مسیرها برای افزایش گردش تجاری میان دو کشور یک ضرورت است. در همین راستا، خط ریلی آذربایجان به پایانه راه آهن آستارا در شهرستان آستارای ایران متصل شده و این خط ریلی مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی نیز ساخت ترمینال راه آهن تسریع شده است. اکنون یکی از مهم ترین موضوعات برای ایران، ساخت راه آهن رشت-آستارا است. با راه‌اندازی این خط آهن، کالاها از خلیج فارس به روسیه و اروپای شرقی و بالعکس حمل ونقل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های ریلی مهم برای ایران، ادغام خطوط ریلی شش کشور در چارچوب پیشنهاد رئیس‌جمهور آذربایجان درباره همکاری‌های شش جانبه است. این پیشنهاد بلافاصله از سوی ایران مورد حمایت قرار گرفت. در سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه نیز این موضوع مورد توجه بود. راه‌اندازی این خط ریلی تأثیر مثبتی در توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت. تمامی این ها، شرایط را برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه ایجاد می‌کند. ایران باور دارد که پس از جنگ قره‌باغ، کشورها می‌توانند بیشتر به سمت همکاری پیش بروند. بنابراین، اقتصاد کشورها می‌تواند متحد و شکوفا شود. ایران موافق نزدیک کردن مواضع شش کشور است. در این راستا، ما آماده برگزاری جلسه‌ای با حضور مقامات در هر سطحی در تهران برای حل اختلافات میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان هستیم چراکه ایران معتقد است، منطقه می‌تواند قدرتمندتر باشد.

سوال؛ روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر را چگونه ارزیابی می کنید؟

موسوی: ایجاد راه های ارتباطی میان کشورهای همسایه (از طریق دریا، جاده و راه آهن) برای ایران بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، ایران تلاش می کند روابط بین پنج کشور حاشیه دریای خزر به طور حداکثری توسعه یابد. ایران برای این هدف، همکاری های دو جانبه و چندجانبه دارد. در حال حاضر، حمل بار بین بندرهای آلات و هوسان و آذربایجان و بنادر ایران در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به ضعیف شدن اقتصاد کشورها در نتیجه شیوع ویروس کرونا، افزایش فعالیت بنادر بسیار مورد توجه ایران است.

سوال؛ چه پتانسیل‌هایی برای توسعه همکاری های جدید میان ایران و گرجستان برنامه ریزی شده است؟

موسوی: روابط با گرجستان برای ایران بسیار اهمیت دارد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز به تازگی در چارچوب سفر به کشورهای منطقه در ارتباط با بستر پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان به گرجستان سفر کرد. در دوران شیوع ویروس کرونا، مشکلاتی در حمل و نقل محصولات ایرانی وجود داشت اما در هفته های اخیر، این مشکلات رفع شده است. اکنون، کامیون های ایرانی می توانند از طریق آذربایجان وارد گرجستان شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha