• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99121208826
  • خبرنگار : 71605

نامزدی صدها نفر برای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱، بازتابی از فراوانی مسائل حقوق بشری

نامزدی صدها نفر برای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱، بازتابی از فراوانی مسائل حقوق بشری

دبیر کمیته‌ای که جایزه نوبل را اعطا می‌کند، روز دوشنبه گفت: امسال حدود ۳۲۹ نامزد برای جایزه صلح نوبل معرفی شده که احتمالاً بیانگر فراوانی مسائل فشارآور حقوق بشری در جهان است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، "اولاف نیولستاد"، دبیر نروژی کمیته نوبل به رویترز گفت: تعداد نامزدها، سومین رقم بالا تا به امروز است. رکورد بالاترین تعداد، مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۳۷۶ نامزد بود.

از مجموع نامزدهای امسال، حدود ۲۳۴ نامزدی مربوط به اشخاص و ۹۵ مورد به سازمان‌ها مربوط است.

وی گفت: این رقم بیانگر علاقه بین‌المللی به جایزه صلح نوبل است، همچنین حاکی از درگیری‌های حل نشده، جنگ‌ها و مشکلات حقوق بشری در سراسر جهان است.

کمیته نروژی نوبل در مورد اینکه چه کسی نامزد شود اظهارنظری نمی‌کند، اما انتخاب‌کنندگان که در طیفی از اعضای پارلمان گرفته تا برندگان سابق قرار دارند، می‌توانند بنا به انتخاب خود، گزینه‌های خود را افشا کنند.

طبق گزارش رویترز از قانون‌گذاران نروژی که گزینه‌های آن‌ها در سال‌های اخیر برنده شده‌اند، "الکسی ناوالنی"، مخالف روس، سازمان بهداشت جهانی و "گرتا تونبرگ"، فعال محیط زیست سوئدی جزو نامزدهای جایزه امسال هستند.

برنامه کوواکس برای تأمین دسترسی عادلانه به واکسن‌های کووید ۱۹ برای کشورهای فقیر، "استیسی آبرامز"، فعال آمریکایی حقوق بشر و "سوتلانا تیخانوفسکایا"، "ماریا کولسنیکووا" و "ورونیکا تسپکالو" از مخالفان بلاروسی نیز از نامزدهای دریافت این جایزه هستند.

خبرنگاران بدون مرز، شبکه حقیقت‌یاب بین‌المللی و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم نامزد شده‌اند.

در این فهرست اسامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، جارد کوشنر، داماد وی و "آوی برکوویتز"، معاون وی بابت نقششان در واسطه‌گری توافقات عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و چندین کشور عرب هم آمده است.

نیولستاد گفت کمیته جایزه نوبل نخستین نشست خود را روز جمعه برگزار کرده است. آن‌ها تقریباً هر ماه دیدار خواهند کرد تا در مورد نامزدها بحث کنند و برنده ۲۰۲۱ جایزه صلح نوبل سرانجام در ماه اکتبر اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha