• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403022316364
  • خبرنگار : 71454

چهره بزرگ سینمای مستقل درگذشت

چهره بزرگ سینمای مستقل درگذشت

«راجر کورمن» که به ساخت آثار کلاسیک کم‌هزینه‌ای مانند «فروشگاه کوچک وحشت» بسیاری از سینماگران سرشناس هالیوودی را تحت تاثیر قرار داد، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه ای که همسر و دخترانش «راجر کورمن» منتشر کردند، این سینماگر در خانه‌اش در سانتا مونیکا، کالیفرنیا درگذشته است.

«کرومن» که از او به عنوان «پادشاه فیلم‌های تجاری و کم‌هزینه (B movies) یاد می‌شود، از سال ۱۹۵۵، کورمن به عنوان تهیه کننده و کارگردان به ساخت صدها فیلم تجاری و کم هزینه کمک کرد که از آن جمله می‌توان به «عقرب سیاه»، «سطل خون» و «مادر خونین» اشاره کرد

او که یک استعدادیاب ماهر بود، مسیر ورود سینماگران مشتاقی مانند «فرانسیس فورد کاپولا»، «ران هاوارد»، «جیمز کامرون» و «مارتین اسکورسیزی» را به سینما هموار کرد و در سال ۲۰۰۹ جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «کورمن» در سال ۲۰۰۷ در مستندی عنوان کرده بود: «محدودیت‌های زیادی در ارتباط با کار با بودجه کم وجود دارد، اما در عین حال فرصت‌های خاصی نیز وجود دارد. شما می توانید کمی بیشتر قمار کنید. می توانید آزمایش کنید. شما باید راه خلاقانه تری برای حل یک مشکل یا ارائه یک مفهوم پیدا کنید».

ریشه های دوران طلایی هالیوود در دهه ۱۹۷۰ را می توان در فیلم‌های کورمن یافت.

«جک نیکلسون» اولین فیلم خود را به عنوان شخصیت اصلی در یک فیلم ساخته کورمن در سال ۱۹۵۸ به نام «قاتل نق‌نقو» تجربه کرد. «رابرت دنیرو»، «بروس درن» و «الن برستین»از دیگر بازیگران برجسته‌ای هستند که کارشان را در فیلم‌های کورمن آغاز کردند.

حضور «پیتر فوندا» در فیلم «فرشتگان وحشی» پیش درآمدی برای فیلم‌های بعدی او چون«ایزی رایدر» بود که در آن «نیکلسون» و «دنیس هاپر» همبازی بود. فیلم «باکس‌کار برتا» با بازی «باربارا هرشی» و «دیوید کارادین» و به تهیه‌کنندگی «راجر کورمن» از نخستین فیلم‌های ساخته اسکورسیزی بود.

به کارگردان‌های فیلم کورمن بودجه‌های ناچیزی داده می‌شد و اغلب به آنها گفته می‌شد که فیلم‌های خود را در کمتر از پنج روز تمام کنند. وقتی هاوارد، که اسکار بهترین کارگردانی را برای «ذهن زیبا» دریافت کرد، برای فیلمبرداری مجدد یک صحنه در سال ۱۹۷۷ برای فیلم «دزدی بزرگ» درخواست نیم روز بیشتر کرد، کورمن به او گفت: «ران، تو می‌توانی برگردی. اگر بخواهی، اما هیچ کس دیگری آنجا نخواهد بود.»

«گیل آن هرد» که از فیلم‌های مهم به تهیه‌کنندگی او می‌توان به سری فیلم‌های «ترمیناتور»، مجموعه تلویزیونی «آبیس» و «مردگان متحرک» اشاره کرد، در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «راجر کورمن اولین رئیس من، مربی زندگی من و قهرمان من و یکی از بزرگ‌ترین رویاپردازان تاریخ سینما بود».

کورمن کار خود را به عنوان پیام رسان برای کمپانی فاکس قرن بیستم آغاز کرد و پس از اینکه برای مدتی کوتاه در دانشگاه آکسفورد ادبیات انگلیسی خواند، به هالیوود بازگشت و کار خود را به عنوان تهیه کننده و کارگردان سینما آغاز کرد.

کورمن علی‌رغم رویکرد اقتصادی‌اش، روابط خوبی با کارگردانانش داشت و برخی از زیردستان سابق او سال ها بعد محبت او را جبران کردند. کاپولا او را در «پدرخوانده، قسمت دوم» به عنوان انتخاب کرد و «جاناتان دمی» او را در «سکوت بره‌ها» و «فیلادلفیا» وارد کرد و «ران هاوارد» نیز در «آپولو ۱۳» به او بازی داد.

اکثر فیلم های کورمن به سرعت توسط همه طرفداران فراموش شدند، اما یک استثنا «فروشگاه کوچک وحشت» در دهه ۱۹۶۰ بود که «جک نیکلسون» در آن نقشی کوچک اما به یاد ماندنی به عنوان یک بیمار دندانپزشکی ایفا کرد. این فیلم الهام بخش یک موزیکال طولانی مدت و یک اقتباس موزیکال در سال ۱۹۸۶ با بازی «استیو مارتین»، «بیل موری» و «جان کندی» بود.

در سال ۱۹۶۳، کورمن ساخت مجموعه‌ای از فیلم ها را بر اساس آثار «ادگار آلن پو» نویسنده آمریکایی آغاز کرد. برجسته‌ترین آنها «کلاغ سیاه» بود که نیکلسون را با «بوریس کارلوف»، «پیتر لور» و «باسیل راثبون» همبازی کرد. یکی دیگر از اقتباس‌ها بر اساس آثار آلن فیلم «خانه آشر» است که توسط کتابخانه کنگره به عنوان یک اثر ارزشمند ثبت شد.

موفقیت کورمن پیشنهادهایی را از استودیوهای بزرگ برایش به دنبال داشت و او «قتل عام روز ولنتاین» و «بارون سرخ» را با بودجه معمولی کارگردانی کرد. با این حال، هر دو فیلم ناامید کننده بودند.

«اطلس»، «بالماسکه مرگ سرخ»، «برج لندن»، «ترور»، «حمله سری»، «دو ساد»، «قصر ارواح»، «مغاک و آونگ»، «هفت‌تیرکش» و «لونی تونز» از جمله دیگر آثار «راجر کورمن» در مقام کارگردان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۳:۳۶

یادش گرامی