• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403022316594
  • خبرنگار : 71461

جزئیات برگزاری سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه + تیزر

جزئیات برگزاری سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه + تیزر

دبیر کل سوگواره سفینه النجاه گفت: سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه توسط عده‌ای از ارادتمندان سیدالشهداء پشتیبانی می‌شود، طراحی شده تا هرسال با موضوعات مرتبط با ایشان برگزار شود. امسال موضوع این سوگواره پیراهن سیدالشهداء است.

به گزارش ایسنا، داوود منافی‌پور -دبیرکل سوگواره سفینه النجاه- در تشریح برنامه های نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه که امروز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌) در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برگزار شد با بیان اینکه امروز گرد پرچمی جمع شدیم که در آینده ان شاءالله نه چندان دور، پرچم قیام امام زمان(عج) است اظهار کرد: این سوگواره بین‌المللی با موضوع پیراهن سیدالشهداء بناست برگزار شود که موضوعی جدید و راهبردی است. از ابتدا خلقت، هابیلیان با قابیلیان جنگ داشتند و هابیلیان مظلوم بودند. در این مسیر لقاء الهی پیامبران بسیار زحمت کشیدند و تلاش کردند تا مردم را از ظلمت نجات دهند.

وی ادامه داد: خداوند بندگان را مگر برای رسیدن بهشت لقاء خود خلق نکرد. رسالت انبیاء رساندن مردم به توحید بود. تمامی انبیاء، زمینه‌ساز ظهور و بروز وجود حضرت ختمی مرتبت بودند. ۱۲۴ هزار پیامبر مقدمه ظهور او بودند. ولایت امیرالمومنین(ع) باب این علم است.

دبیرکل سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه خاطرنشان کرد: با تبیین ولایت امیرالمومنین، دین اسلام پسندیده شد و بعد از وفات پیامبر، راهزنان و سارقان، طریق هدایت انسان را تحریف کردند و مسیر توحید منحرف شد.

منافی‌پور یادآور شد: جهان از بهشت توحید پیامبر(ص) فاصله گرفته و در بدعت گذاشته شده، مبارزه می‌کند. ۵۰ سال بعد از رسالت نبوی، سقیفه از حمل یزید بن معاویه فارغ شد. حسین بن علی(ع) با اهدای خون قلب خود برای هدایت بشر و خروج از ضلالت تلاش کرد.

وی افزود: عاشورا به عنوان نقطه بلند تلاقی توحید و کفر و سیاهی و سفیدی‌ها طراحی خداوند بود تا حسین بن علی به قتلگاه برود و حضرت زینب(س) مأمور شد تا این صدا را به جهانیان برساند. خداوند سیمایی هم برای رساندن این پیام به جهانیان خلق کرد و این پیراهن سیدالشهداء است که از قبل خلقت، خلق شد.

دبیرکل سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه تصریح‌ کرد: پذیرش قبول آدم، نجات ابراهیم از آتش، پیدا شدن یوسف و بازگشت نزد یعقوب و ... همگی به خاطر حرمت این لباس بود که یکی از اسامی آن، لباس پیامبر(ص) است. این پیراهن از بهشت نازل شد و پیامبر آن را در جنگ‌ها استفاده می‌کرد و دست به دست چرخید و سه روز قبل از شهادت حضرت زهرا(س) به حضرت زینب(س) داده شد تا در زمان شهادت بر تن سیدالشهداء باشد. این پیراهن دست تک تک انبیاء بود و تا امروز در اختیار امام زمان(عج) است. شب قیام، جوشش خون از این پیراهن به مثابه علامت ظهور برای ایشان است. در روز قیامت هم حضرت زهرا(س) به واسطه این پیراهن طلب انتقام از قاتلین سیدالشهداء می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۵ سال روی این پیراهن تحقیقات کردم گفت: این پیراهن سیما و نماد مظلومیت سیدالشهداء در عاشوراست. به این دلیل که سیدالشهداء در قیامت این پیراهن را ارائه می‌کند، سندی است که می‌توانیم امروز آن را به دنیا معرفی کنیم.

منافی‌پور اضافه کرد: فراخوان این سوگواره بین‌المللی را اعلام می‌کنیم تا هنرمندان و اندیشمندان با موضوع پیراهن سیدالشهداء به تولید اثر بپردازند. این سوگواره بخش هنری، ادبی و علمی خواهد داشت. دبیر بخش علمی حامد عسکری و دبیر بخش ادبی محمد رسولی است.

وی افزود: تاکنون دو اجلاس نخبگان منابر شیعه را در مشهد و قم داشتیم که اجلاس سوم را در کربلا خواهیم داشت که تحقیقات صورت گرفته در خصوص پیراهن سیدالشهداء ارائه می‌شود.

در ادامه این نشست محسن مومنی‌شریف -مشاور دبیر سوگواره سفینه النجاه- گفت: سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه توسط عده‌ای از ارادتمندان سیدالشهداء پشتیبانی می‌شود، طراحی شده تا هرسال با موضوعات مرتبط با ایشان برگزار شود. امسال موضوع این سوگواره پیراهن سیدالشهداء است.

وی افزود: بنده، مجید اسماعیلی و محمدرضا سنگری به عنوان مشاور حضور داریم. سوگواره دارای دو بخش اصلی است. مسوولیت بخش ادبی برعهده محمد رسولی است که دارای دارای رشته‌های مختلف است. حوزه شعر با سرگروهی محمود حبیبی کسبی، حوزه داستان و ناداستان با مسوولیت مهدی قزلی، حوزه هنر نمایشی با مسوولیت کوروش زارعی، حوزه موسیقی با مسوولیت سیدحسین متولیان، حوزه هنرهای تجسمی با مسوولیت مسعود نجابتی و حوزه نقاشی با مسوولین عبدالحمید قدیریان است.

به گفته مومنی‌شریف بخش هنرهای رسانه‌ای و پادکست برعهده حامد عسکری است که دارای رشته‌های مختلف است.

وی بیان کرد: از ۱۴ خرداد به مدت دو هفته پیش از اختتامیه به مدت دو هفته، ۸۰ هنرمند در کربلا به تولید اثر خواهند پرداخت.

تیزر این سوگواره را در اینجا ببینید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha