• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۸۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8107-00067
  • خبرنگار : 71091

/ميزگرد سينماي دفاع مقدس/2/ نبوي : بايد به “تعريف” مجددي برسيم كاسه ساز: نبايد به “كميت” آثار بي‌توجه باشيم برزيده: 2 فيلم “خوب” كافي است

/ميزگرد سينماي دفاع مقدس/2/
نبوي : بايد به “تعريف” مجددي برسيم
كاسه ساز: نبايد به “كميت” آثار بي‌توجه باشيم
برزيده: 2 فيلم “خوب” كافي است
به گزارش ايسنا، عبدالحسين برزيده در اين خصوص اظهار داشت : دوستان، سينما را با تلويزيون اشتباه گرفته‌اند چون من دقيقا فكر مي‌كنم اين تلويزيون است كه مي‌تواند در 12 ماه سال ، هر ماه يك فيلم سينمايي جنگي هم داشته باشد، ولي سينما ويژگي خودش را دارد و سينمايي موفق است كه همه‌ي خانواده را جذب كند و طبيعا در سينماي دفاع مقدس از بقيه ژانرهاي ديگر سخت‌تر مي‌شود، چون درباره يك موضوع به خصوصي دارد صحبت مي‌كند و احتمالا از مواردي صحبت مي‌كند كه اگر بد گفته شود، خسته كننده است، يعني تبديل به سينماي نصحيت كننده‌اي مي‌شود كه همه از آن گريزان مي‌شوند، بنابراين تجويز اينكه حتي آمار مشخص كنيم ، اين تجويز ناشي از سوءتفاهمي است كه به وجود آمده و بايد حل شود و به نظرم تا حدودي حل شده بخصوص بعد از آنكه مقام معظم رهبري در نمايشگاه اصفهان صراحتا فرمودند اگر قرار است “بد بسازيد، نسازيد” يعني اگر ما بخواهيم ولايي فكر كنيم، تكليف روشن است، فقط يك مساله باقي مي‌ماند و آن هم تشخيص بد و خوب است و اينكه چه كسي اين تشخيص را بدهد؟ يك هيات متخصص و نه متعصب، بايد جمع شوند چون يك عده متعصبين هستند كه مي‌گويند يك نكاتي در جنگ ما بوده كه نبايد به مردم گفته شود، اگر بخواهيم با اين نگاه و به دور از يك نگاه تخصصي برخورد كنيم قطعا با يك نظر متفاوت با اين نظريه كه مقام معظم رهبري بيان داشتند مواجه مي‌شويم. وي در ادامه گفت: بررسي كنيم چه فيلمنامه‌هايي و كارگردان‌هايي مي‌توانند‌ آثاري را در زمينه دفاع مقدس خلق كنند ، البته يك جايي هم بايد وجود داشته باشد كه اين كار را بكند. يك مركزيت و جايي كه اتفاقا بايد شورايي هم اداره شود به گزارش ايسنا، رييس انجمن سينماي دفاع مقدس گفت: من خيلي علاقمند هستم كه در سال 20 فيلم دفاع مقدس داشته باشيم البته از لحاظ استراتژيكي مي‌گويم ما بايد 4 فيلم دفاع مقدس خوب داشته باشيم و دليل اين است كه همان طور كه فيلم‌هاي تين‌ايجري از جانب مخاطب پس زده مي‌شود، اين سينما هم اگر حجم وسيعي را شامل بشود خسته كننده مي‌شود، بنابراين من معتقد نيستم كه حتي 10 فيلم، اگر 20 فيلم خوب باشد كه بتوانيم پشتش بايستيم، حمايت مي‌كنيم و براي اينكه بخواهيم هر سال 10 فيلم در زمينه دفاع مقدس بسازيم قطعا فيلم‌هاي ضعيف را هم مجبور مي‌شويم، قبول كنيم تا اين آمار تكميل شود و در كنار اين موضوع بايد امكاناتي كه داريم و همزان بايد در اختيار 10 فيلم قرار بگيرد را هم در نظر داشته باشيم، بنابراين با اين ديدگاه كه من و يك طيف از دوستان كه علاقمند هستيم سينماي دفاع مقدس شان پيدا بكند، نه اينكه صرفا حضور داشته باشد. حبيب‌الله كاسه‌ساز تهيه كننده گفت:‌من به اين نظرات از سر دلسوزي آقاي برزيده، احترام مي‌گذارم اما متاسفانه همين شعار باعث شده كه وضعيت سينماي دفاع مقدس ما اينگونه باشد، ما نياز به مخاطب در عرصه دفاع مقدس داريم، چطور در 8 سال پيش ما 20 فيلم دفاع مقدس داشتيم و در بين آنها فيلم آژانش شيشه‌اي، آخرين مرحله، ليلي با من است و حماسه مجنون بيرون مي‌آمد و يك تعدادي فيلم ضعيف هم وجود داشت. آن موقع چگونه امكانات تقسيم مي‌شد؟ و چگونه آن سال‌ها پرمخاطب ترين سينماي ما سينماي دفاع مقدس بود يعني آمار نشان مي‌دهد فيلم‌هاي دفاع مقدس در راس پرمخاطب‌ترين بوده است، چه اتفاقي افتاده كه مخاطب را از دست مي‌دهيم. يك بخش عمده‌ي آن، ذائقه است كه گفتم و بخشي كميت فيلم‌ها فيلم كه عرض كردم. وي در ادامه گفت : آقاي برزيده واقعا شما به عنوان متولي سينماي دفاع مقدس تضمين مي‌كنيد كه اگر دو فيلم ساخته بشود قطعا فيلم‌هايي قوي خواهد شد و بعد اين سليقه است ، چون ممكن نيست همه از آن فيلم خوششان بيايد. در ادامه‌ي اين ميزگرد اكبر نبوي نيز در خصوص آثار ساخته شده در اين عرصه گفت : ما دفاع مقدس را متاسفانه يك موضوع بسيط ديديم كه نتيجه‌ي آن محدوديتي است كه در سوژه‌ها با آن مواجه مي‌شويم، در حاليكه اگر دفاع مقدس را يك موضوع مركب مي‌ديديم - چون فرهنگ دفاع مقدس يك موضوع مركب بود - مي‌توانستيم بياييم فرهنگ دفاع مقدس را متناسب با شرايط روز باز توليد كنيم ، در اين شرايط ، در بسياري از سوژه‌ها هيچ توپ و تانكي نبود و حتي ممكن بود نسل جنگ رفته هم قهرمانان اين فيلم نباشند اما در حيطه و دايره بسيار گسترده دفاع مقدس قرار بگيرند. وي در ادامه گفت: فرهنگ دفاع مقدس يك مجموعه بزرگي است كه عدالت خواهي يكي از اركان اين فرهنگ مي‌باشد. در خصوص موضوعات اجتماعي كه با آن برخورد داريم، از بي‌عدالتي مسئولان گرفته تا رانت خواري كه سالها در اين جامعه مطرح مي‌شود، اين‌ها در حيطه‌ي همان فرهنگ قابل تعريف است . يك نكته اين است كه ما اين مشكل را داريم. به گزارش ايسنا، اين منتقد سينما در ادامه در خصوص محتواي آثار ساخته شده در سينماي دفاع مقدس در نسبت به نمونه‌هاي آن در ساير كشورها اظهار داشت : من بارها گفته‌ام معتقدترين سينما نسبت به منافع ملي، سينماي آمريكا است، متاسفانه ما در بسياري از موارد تعريف مشترك نداريم و تلاش نمي‌كنيم.ما انواع و اقسام تهديد‌هاي خارجي داريم، واقعا چقدر تلاش مي‌كنيم البته اين جا روي سخنم به سينماگران نيست، چون واقعا ظلم مي‌دانم چه آنهايي كه به عنوان سينماگر دفاع مقدس معروف هستند و چه ديگران را مورد نقد خود قرار بدهم‌،من مشكل اصلي را رويكرد نظام فرهنگي و تصميم‌گيري مي‌دانم كه صرفا قوه‌ي مجريه نيست، مجلس و شوراي اسلامي و شوراي انقلاب فرهنگي و دانشگاه‌ها نيز بسيار نقش مهمي دارند كه يك رويكرد استراتژيك فرهنگي ترسيم كنند، ما واقعا استراتژي فرهنگي داريم كه حالا بياييم در داخل آن جايگاه سينما را مشخص بكنيم؟. وي در ادامه گفت:ما اگر به وسيله و به بهانه‌ي هفته دفاع مقدس برويم به سراغ نقاط كليدي و خلاءهاي موجود در عرصه‌ي فرهنگي كشور بسيار مفيد خواهد بود. عبدالحسين برزيده نيز گفت: اتفاقا من معقتد نيستم كه اگر در فيلمي توپ و تانك باشد يك نقطه ضعف است مي‌تواند توپ و تانك هم داشته باشد اما آن چيز كه عايد مخاطب ميشود آن چيزي باشد كه مخاطب دوست دارد بشنود، حتي اگر در وسط ميدان كارزار و خشونت باشد. ولي واقعيت اين است كه بلد نيستيم و برعكس اكبر نبوي من معتقدم، هنرمند ما هم مقصر است، ما بيشتر مواقع خودمان را در فيلم‌ها تعريف مي‌كنيم. وي در ادامه گفت: لازم است در مورد اين هشت سال دفاع ، حتما حرف زده شود، بسياري بچه‌هاي يتيم وجود دارند و اقتصاد و روح و روان ما تحت تاثير جنگ است، در اين شرايط آيا بايد راجع به آن حرف زد؟ چون كار سختي است و از لحاظ حمايتي بايد حمايت ويژه شود. لازم است جايي وجود داشته باشد كه اسم آن مي‌تواند انجمن سينماي دفاع مقدس باشد ولي اين جايگاه، بايد وجود داشته باشد كه به طور ويژه به اين سينما سرويس بدهد. عبدالحسين برزيده گفت : اگر به سينماي دفاع مقدس درست پرداخته شود، بايد مخاطب داشته باشد، چون داراي فضاي اكشن است حتي اگر بد ساخته شود ، چراكه لقمه‌ي چرب و نرمي است كه فيلمساز براي جذب مخاطب از آن استفاده كند . ما اين لقمه را بد عرضه كرديم. حبيب‌الله كاسه‌ساز نيز اظهار داشت:من نيز معتقدم كه در حاليكه، آمريكا كشورمان را تهديد مي‌كند بياييم بحث دفاع مقدس را داشته باشيم، اما من من به نظرم مي‌آيد كه ما بحث انقلاب را داريم، چون انقلاب براي ما ارجح‌تر است تا دفاع مقدس، الان آمريكا انقلاب ما را تهديد مي‌كند و هشت سال دفاع كرديم براي اين انقلاب . به خاطر اين 6 سال پيش كه يك نشستي در انجمن داشتيم اين بحث شد كه اسم انجمن را به نام ”انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس” تغيير دهيم و هم اكنون نيز همين است و اين‌ها در ژانر سينماي انقلاب جاي مي‌گيرد تا در بحث سينماي دفاع مقدس. اكبر نبوي نيز تصريح كرد : يك زماني به سينماي حماسي دفاع مقدس توجه مي‌كنيم و يك زماني به سينماي اجتماعي دفاع مقدس .ما حتما در زمان جنگ نيازمند سينماي حماسي هستيم، اما موضوعات اجتماعي ناشي از دفاع و مجموعه اتفاقاتي كه مي‌افتد در سينماي اجتماعي دفاع مقدس قابل تعريف است و اين هيچ موقع تعطيل بردار نيست.الان ما به سينماي حماسي نياز داريم به دليل تهديداتي كه از بيرون افزايش پيدا كرده و بايد آمادگي نسبي در مردم ما وجود داشته باشد. وي افزود: نكته دوم اينكه ما “سري” را مظلومانه داريم در اينجا مي‌تراشيم و متوجه نيستيم كه فضاي فكري، رواني، عاطفي كشور، در طول سال‌هاي بعد از جنگ دچار يك تغييراتي شده است. اكبر نبوي گفت: ما چه‌ مي‌خواستيم و الان داريم چه كار مي‌كنيم، آن موقع مي‌گفتيم سبقت در خيرات، الان مي‌گوييم قاعده‌بازي سياسي را بايد رعايت بكنيم . ميدان بازي داريم و بايد قواعد حاكم بر اين ميدان را رعايت كنيم . حالا اين قواعد چقدر الهي و شيطاني است . ما براي پيشرفت كشورمان تلاش مي‌كرديم كه همه دست به دست هم بدهيم و به حداقل‌ها اكتفاء بكنيم، حالا بعد از جنگ چه اتفاقي مي‌افتد، رئيس جمهور وقت كشور در نهايت بي‌توجهي شعار مانور تجمل را در خيابان‌هاي كشور سر مي‌دهد، فاصله طبقاتي وحشتناكي در طي اين سال‌ها اتفاق افتاده، سطح زندگي مسوولان . معدل كابينه شهيد رجايي را با كابينه موجود كنار هم بگذاريد، كابينه رجايي چقدر به لحاظ درآمد با سطح فقيرترين افراد جامعه فاصله داشت . ماهانه و بودجه‌اي كه يك وزير داشت، الان وزراي ما چقدر فاصله دارند با همان توده‌هاي فقيري كه در آن زمان بودند و الان هم هستند؟، اين فاصله‌ها و اختلافات عميق ارزشي و فرهنگي در جامعه اتفاق افتاده و طبيعتا نظام خاص خودش را سامان مي‌دهد و مجموع اين عوامل را بايد كنار هم بگذاريم ، در آن زمان است كه بايد بياييم سينماي دفاع مقدس و سينماگر دفاع مقدس را تعريف كنيم. ما مشكل داريم چون پرسش درستي در ارتباط با مسائل فرهنگي و اجتماعي طرح نمي‌كنيم، منظور من كل حكومت است در ابعاد و شاخه‌هايي مختلفي كه افراد دست‌اندركار هستند و وظيفه اين را دارند كه پرسش طرح بكنند در عين حال كه نخبگان ما هم كه طرح پرسشان دچار اشكال است. به گزارش ايسنا،وي در ادامه افزود: مجموع شرايط را بايد ديد، در آن زمان است كه بايد يك تعريف جديد با توجه به شرايط از سينماي دفاع مقدس ارايه داد و بر پايه‌ي تعريف مجدد از سينماي دفاع مقدس، مقدورات و توان نيروي انساني را ديد و حال بگوييم براساس اين مقدورات و توان مي‌خواهيم به آن افق برسيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha