• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۸۱ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8107-08026
  • خبرنگار : 71091

/ميزگرد سينماي دفاع مقدس/1/ برزيده: مانند كليت سينماي ما دچارمشكل است نبوي: ما نسبت به اين حادثه “معرفت” كامل نداريم كاسه ساز: ذايقه‌ي مردم را از دست داديم

/ميزگرد سينماي دفاع مقدس/1/
 برزيده: مانند كليت سينماي ما دچارمشكل است
 نبوي: ما نسبت به اين حادثه “معرفت” كامل نداريم
كاسه ساز: ذايقه‌ي مردم را از دست داديم
ميزگرد مطبوعاتي “سينماي دفاع مقدس”،روز گذشته، 31 شهريور ماه (آغاز هفته‌ي دفاع مقدس) با حضور عبدالحسن برزيده (فيلمساز و رييس انجمن سينماي دفاع مقدس) ، اكبر نبوي (منتقد) و حبيب‌الله كاسه‌ساز (تهيه كننده) در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد. عبدالحسين برزيده - رييس انجمن سينماي دفاع مقدس با اذعان به اينكه در تمام دنيا، وقتي حادثه‌اي مثل جنگ اتفاق مي‌افتد، خيلي گسترده و در همه‌ي زمينه‌ها رسوخ مي‌كند و تمام اثراتش ابدي است گفت: طبيعي است كه هنرمندي بخواهد آن را تحليل كند و اين تقريبا يك چيز عامي است، ولي در جهت عام، كه در همه‌ي كشورها، فيلم‌سازاني جنگ را به عنوان افتخار ملي به حساب مي‌آورند كه بتواند شجاعت مردم را زنده نگهدارند و طبيعي است كه ما از اين قاعده مستثني نيستيم، چون ويژگي‌اي كه ملت و جنگ ما داشت، اولا جنگ نبود، چون ما جنگ را آغاز نكرديم، بلكه اين اتفاق برعكس افتاد. ما با هدف دفاع از هجومي كه دشمن به يك قسمتي از سرزمين ما داشت، وارد نبرد شديم. به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، وي در خصوص موقعيت كنوني سينماي دفاع مقدس اظهار داشت : ما اگر با تعابير و تفاسيري به جنگ نگاه كنيم كه مثلا وزير فرهنگ و ارشاد سابق جناب آقاي مهاجراني به اشاره كردند مبني بر اينكه “ديگر در خصوص جنگ حرف نزنيد” ، نهايتا چيزي كه به دست مي‌آيد، شرايط فعلي است كه نهايتا سينماي دفاع مقدس به جايگاه خودش نرسيده و همانند كليت سينماي ايران دچار مشكل است اكبر نبوي - منتقد و نويسنده‌ي سينمايي - نيز درباره‌ي جايگاه سينماي دفاع مقدس، گفت: نوع ارتباط ما با حوادث انساني و اجتماعي متناسب با جايگاهي است كه برايش ترسيم مي‌كنيم. زماني كه يك آدم فرهنگي، سياسي اعلام آتش‌بس مي‌كند، وضعيت كاملا روشن است. وي در ادامه افزود: ما نسبت به اين حادثه معرفت كامل نداريم، همه‌ي پيكره‌ي حكومتي و مجموعه‌ي بي‌مهري و غفلت، همه ناشي از فقدان معرفت است و نكته‌ي دوم اين كه هر ملتي براي حركت رو به جلوي خود نيازمند يك متكايي است كه با اطمينان به آن تكيه بدهد منتهي با اقدامات سياسي، ملت‌ها رشد نمي‌كنند، آن‌چه باعث رشد مي‌شود، متكاي فرهنگي است . حبيب الله كاسه‌ساز ـ تهيه كننده ـ نيز معتقد است : اتفاقاتي در سينماي دفاع مقدس چند سالي است دارد مي‌افتد كه سير نزولي خودش را طي مي‌كند (نه اين كه سياسي ببينيم)، ولي نهايتا تأثير خودش را در تفكرات مديران و سياست‌گذاران گذاشته و همين گونه بار خودش بر روي مخاطب، كارگردان و نويسنده را نيز . هنرمند و سينما‌گر هم در اين عرصه نياز به تلنگر دارد. يك زماني مي‌گوييم بيا راحت در سينماي دختر و پسري بنويس، آن‌قدر از اين قصه‌هاي مبتذل فراوان است، ولي به محض اين كه مي‌خواهد در سينماي دفاع مقدس وارد شود، اول يك ترمز، براي خود هنرمند ايجاد مي‌شود كه چه بنويسم و بعد از اين كه با خودش كلنجار رفت، حال بايد ببيند تهيه كننده‌اش كي هست و كجا حمايت مي‌كند كه به نظر من اين دو مساوي است و بخش دوم به عنوان حمايت كننده، ايجاد انگيزه‌ را ما در اين چند سال، كاملا از دست داده‌ايم و همه چيز افتاده در آن بخش اول و آن ذايقه است كه كارگردان را مي‌كشاند كه بياييد فيلم دفاع مقدس بسازد و اين وضعيت سينماي دفاع مقدس است. به گزارش ايسنا، كاسه ساز گفت: مشكل اينجاست كه ما سينماي دفاع مقدس را از بقيه‌ي فيلم‌ها جدا كرده‌ايم، يعني اين دو را در مقابل هم قرار داديم و گفتيم يك عده درباره‌ي سينماي دفاع مقدس كار مي‌كنند و هر اشكالي و موردي در مخاطب و كم‌فروش بودن اين سينما هست ‌، بر سر سينماي دفاع مقدس مي‌زنند و مي‌گويند سينماي دفاع مقدس مخاطب ندارد. وي در ادامه گفت: من مي‌خواهم بدانم آيا سينماي ديگر مخاطب دارد؟ آمار و ارقامي كه وزارت ارشاد منتشر مي‌كند، وجود دارد، كه 90 درصد از سينماي ديگر (غير از دفاع مقدس) تهيه كننده دچار ضرر مي‌شود و فروش نمي‌كند، چرا بر مخاطب سينماي دفاع مقدس انگشت گذاشتند و گفتند اين سينما را بگذاريد كنار و توليد نكنيد، چون مخاطب ندارد. چون آدم‌هايي در سينماي دفاع مقدس كار مي‌كنند همچون رسول ملاقلي‌پور و حاتمي‌كيا و تبريزي هستند اين‌ها نمي‌توانند بر روي كيفيت بحث كنند مي‌آيند بر روي مخاطب بحث مي‌كنند، به ملاقلي‌پور مي‌گويند چرا فيلمت مخاطب ندارد، نمي‌آيند به 50 كارگردان ديگر بگويند كه چرا شما مخاطب نداريد؟ حبيب‌ الله كاسه‌ساز گفت: نبايد انواع سينما را از هم جدا كرد، بايد بگوييم وضعيت سينما چگونه است، مخاطب در سينما چگونه است. حال بپردازيم به اين كه راجع به مخاطب سينماي دفاع مقدس چه بكنيم و من مي‌خواهم بگويم در اين شرايط بحث عمده‌اش سياست‌گذاري است كه همان تلنگر را ايجاد مي‌كند. وقتي نظر و نگاه فلان مسوول نسبت به دفاع مقدس يك نگاهي مي‌شود كه بنده به عنوان هنرمند با خودم مي‌گوييم ديگر طرف اين سينما نروم، چون وقتي قرار است اين سينما حمايت نشود و مديري كه در رأس كار است اين نوع تفكر را پشت جنگ و دفاع دارد، قضيه سينما كاملا روشن است. وي در ادامه افزود: اين تفكر حاكم مي‌شود، چون پول و امكانات در دست‌شان است، بعدا آن تلنگر را نمي‌توانيم داشته باشيم و خيلي به ندرت پيش مي‌آيد. آمار فيلم‌ها از دهه‌ي گذشته و حتي مخاطبان‌شان را در نظر بگيريم و حالا ببينيم شرايط چگونه است و اين مستلزم چه نوع سياستي بوده. حال بخش عمده‌اش سياست‌گذار و بخش ديگر بحث دست‌اندركاران است كه به قول آقاي برزيده، بايد يك تكان‌هايي به آن مي‌داديم. حبيب الله كاسه‌ساز گفت: اين اتفاق افتاده و ما نمي‌توانيم بر روي مخاطب بحث كنيم، بايد بر روي كل سينماي دفاع مقدس بحث كنيم و يك بخش جزيي آن مخاطب است، يك بخش محتوا، تكنيك و سياست‌گذار، الان مجموعه‌ي سينماي دفاع مقدس، در حال از دست رفتن است، ما آمار و ارقام امسال را ببينيم. امسال چند فيلم ساخته مي‌شود، من پارسال مي‌گفتم من نگران 10 سال آينده‌ي سينماي دفاع مقدس هستم، الان مي‌گويم نگران سال آينده‌ي سينماي دفاع مقدس هستم.چند كارگردان داريم كه با حمايت بخواهيم بگوييم بياييد در زمينه‌ي دفاع مقدس فيلم بسازند. بر روي كارگردانان اول هم خيلي وقت است بحث وجود دارد كه جلو نيايند كه بنده به شدت با آن مخالف هستم، الان چه بايد كرد، سال آينده چه اتفاقي مي‌افتد و چه مي‌شود كه مقام معظم رهبري مي‌گويند ما تا 80 سال آينده هم از اين جنگ و دفاع مقدس مي‌توانيم در هنرمان استفاده كنيم. وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تاثير مخاطب‌شناسي در سينماي دفاع مقدس گفت: ما ذايقه‌ي مردم را از دست داديم. چون مردم براي تفنن به سينما مي‌آيند و براي اين كه به صراط مسقيم هدايت شود كه به سينما نمي‌آيند. حالا اين مخاطب را در زمينه‌ي دفاع مقدس از دست داديم. به چند دليل، يكي از آن بحث آمار فيلم‌هاي دفاع مقدس است، يعني هميشه بحث داشتيم كه در چهار گروه سينمايي كه وجود دارد، يك گروه سينمايي را فيلم‌هاي دفاع مقدس بگذاريد، يعني شخص قدرت انتخاب داشته باشد. وي در ادامه افزود: در آمار و ارقام گفتيم كه ما سالانه دو فيلم دفاع مقدس خوب داشته باشيم بس است، اين شعاري بود كه به نظر من از همان اول مخالف بوديم و مي‌گفتيم اين شعار باعث مي‌شود كه همين طور سينماي دفاع مقدس رو به فراموشي برود. من معتقدم به اين خوب ساختن هستم ، ولي چرا بر روي آمار بحث مي‌كنيم؟ ما دوازده ماه ، سينما داريم، هر ماه، يك گروه سينمايي عوض مي‌شود، يعني حداقل اين است كه بايد هر سال 12 فيلم خوب دفاع مقدس داشته باشيم. حبيب‌الله كاسه‌ساز گفت: فيلم‌هاي دفاع مقدس تنها فيلم‌هايي هستند كه الان در اين شرايط، مخاطب ما با آرامش و اطمينان همراه با خانواده‌اش وارد سينما مي‌شود. ///ادامه دارد///
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha