• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۸۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8212-02589
  • خبرنگار : 71342

فاطمه معتمدآريا: جايزه دادن به نابازيگران، هم باعث بدبخت شدن آن فرد مي‌شود و هم موجب دل‌آزردگي 90 درصد بازيگران

ورود نابازيگران پديده‌ي گريزناپذيري در سينماي ماست كه بسيار قابل احترام و زائيده شرايط ماست. به گزاش خبرنگار هنري ايسنا، فاطمه معتمدآريا كه در چهارمين روز سمينار تحليل بازيگري در خانه هنرمندان سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب گفت: ورود نابازيگران جريان بسيار جذابي است به شرط آنكه شناخت درستي از آن داشته باشيم. وي بسياري از نابازيگران را از قشر زحمت‌كش روستايي دانست و افزود: اتفاق افتاده كه يك كارگردان در يك مهماني خانمي را به خاطر زيباييش دعوت به كار كند و حتي اگر چنين شخصي به سينما راه يابد درخشش كوتاهي خواهد داشت و بزودي فراموش مي‌شود. بازيگر “ننه گيلانه” تصريح كرد: بسياري از نابازيگراني كه توسط كارگرداني‌هاي متفكر وارد عرصه سينما شدند بهترين بازي ممكن را ارائه دادند كه اين موضوع البته به درايت و شعور آن كارگردان نيز بر مي‌گردد كه با اين حال جريان نابازيگري هم مانند هر پديده ديگر مد مي‌شود، اوج مي‌گيرد و افول مي‌كند. وي با اشاره به مخالفتش با دادن جايزه به نابازيگران گفت: اين موضوع هم موجب بدبخت شدن آن فرد مي‌شود و هم موجب دل‌آزردگي 90 درصد بازيگران. اين بازيگر تئاتر و سينما با اظهار تأسف از وضعيت فعلي سينماي ايران گفت: پنج شش سال است كه سينماي ما به سمت سينماي لس‌آنجلس جهش داشته تا سينماي متفكر ده سال پيش و حتي بعضا الگوي خريدكردن برخي از مردم برگرفته از انديشه‌هاي تلويزيوني لس‌آنجلس است كه سال‌ها به درستي تحريم شده بود. وي همچنين درباره كمرنگ بودن حضور بازيگران ايراني در جهان گفت: هر كسي در دنيا سهمي دارد و علي رغم برخي محدوديتها و فشارها من خيلي خوشحالم كه در ايران بازي مي‌كنم چرا كه گاه اين محدوديتها آن قدر به ما كمك مي‌كند كه حتي 90 درصد بازيگران هاليوودي هم از عهده آن بر نمي‌آيند. بازيگر “روسري آبي” با تأكيد بر اهميت خلوص داشتن در كار بازيگري، بازيگر موفق را فردي دانست كه تمام دانش خود را در طبق اخلاص به تماشاگر ارائه مي‌دهد. معتمدآريا بهروز وثوقي را نمونه‌اي استثنايي در سينماي ايران دانست و گفت: او ما را ناچار مي‌كند كه مدام تعقيبش كنيم و همواره حتي اگر دوست نداشته باشيم او را ببينيم. وي سپس با تشريح اهميت تسلط بر مردم‌شناسي در كار هنري و بويژه بازيگري يادآوري كرد: كسي كه از خود، محيط و اطرافش شناخت كافي و درستي نداشته باشد هرگز در كار هنر موفق نخواهد شد. به اعتقاد وي بازيگر موفق كسي است كه تكنيك را حس و به تماشاگر منتقل كند زيرا انتقال مستقيم تكنيك به تماشاگر فاصله‌اي را ميان بازيگر و تماشاگر پديد مي‌آورد. به گزارش ايسنا، وي درباره نقش‌هاي خاص گفت: استعداد زيادي لازم است كه يك بازيگر نقش خوبي را بد بازي كند ضمن اينكه برخي از نقش‌ها جذابيت‌ خاصي براي همه بازيگران دارند و هر نقشي در درجه اول يك انرژي مثبت و يك رابطه متقابل با بازيگر دارد به اين صورت كه يا بازيگر مغلوب مي‌شود يا نقش. وي درباره‌ي نقش كارگردان در بازي گرفتن از بازيگر گفت: كارگردان هدايت‌كننده و تصميم‌گيرنده نهايي است اما محال است كه يك كارگردان بتواند از يك چوب خشك بازي باشكوهي بگيرد بلكه تنها مي‌تواند او را كنترل كند زيرا ارائه‌ي يك بازي خوب، نيازمند عواملي چون شناخت محيط و خود، نقش و هدايت درست كارگردان است. وي يادآوري كرد: هنر بر خلاف تكنيك، قابل آموزش نيست و كارگردان مي‌تواند خلاقيت بازيگر را رشد دهد اما نمي‌تواند در او ايجاد خلاقيت كند. معتمدآريا، در پايان خاطرنشان ساخت: زماني مي‌توانيم به خلاقيت دست يابيم كه عادت‌هاي روزمره را بشكنيم و بدين ترتيب به شناخت دقيق‌تري از حواس پنج گانه‌ي خود دست يابيم و با بهره‌گيري از خلاقيت و شناخت درست، تكنيك كار با بازي درخشاني ارائه دهيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha