• دوشنبه / ۲ مهر ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8607-01025
  • خبرنگار : 71234

سيد محمد خاتمي: گفت‌وگوي فرهنگ‌هاوتمدن‌ها دغدغه‌اي از سر دردمندي است گفت‌وگو ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مي‌كوشد عرصه نويني در مناسبات ملي و بين المللي بگشايد

سيد محمد خاتمي:
گفت‌وگوي فرهنگ‌هاوتمدن‌ها دغدغه‌اي از سر دردمندي است
گفت‌وگو ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مي‌كوشد عرصه نويني در مناسبات ملي و بين المللي بگشايد

گروه دانشجويي دفتر مطالعات فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف به مناسبت روز گفت‌وگوي تمدن‌ها نشستي را تحت عنوان " زمينه‌هاي عيني و ذهني گفت‌وگوي تمدنها " در آمفي تئاتر اين دانشگاه برگزار كرد كه سيد محمدخاتمي رييس موسسه بين المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها پيامي را به مناسبت برگزاري اين نشست ارسال كرد كه توسط يكي از اعضاي اين دفتر قرائت شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين پيام آمده است: بسيار خوشحالم كه دانشجويان عزيز دانشگاه صنعتي شريف در دفتر مطالعات فرهنگي آن دانشگاه به شناخت و ارزيابي مسايل فرهنگ‌ها در اين دوران و اين جهان همت گماشته‌اند و گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را موضوع نشست علمي خويش قرار داده‌اند. من به اعتبار دغدغه و تجربه اي كه در اين عرصه داشته‌ام به روشني دريافته‌ام كه گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها و تمدن ها هم نيازي واقعي و هم افقي راهگشا درعصر ماست.

در ادامه اين پيام خاطرنشان شده است: جهان كنوني هم در مقياس كلان و هم در مقياس خرد خويش با مسايل فراواني روبروست. از دغدغه ديرين انسان براي يافتن حقيقت و آزادي و معنويت با درگير بودن با مساله فقر و تنگي معيشت و نابرابري و قرار گرفتن در پرتگاه خشونت و وحدت و ناامني.

امروز بيش از هر زمان در همه جا نياز به تغيير پارادايمي(سرمشقي) احساس مي‌شود كه در قرن گذشته و به ويژه در طليعه قرن كنوني دنيايي سرشار از دلهره، خشونت، ناامني و سو تفاهم آفريده است. انسان‌ها وابسته به هر تمدن و آيين فرهنگي كه باشند نيازمند شنيدن از يكديگرند تا بتوانند در تبديل جهان هراس‌انگيز امروز به جهاني امن و آزاد و همبسته گامي فرا پيش نهند.

در اين پيام عنوان شده است: گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه در سخت ترين ايام اين دوران مورد استقبال جامعه جهاني به ويژه احزاب انديشه و دانش و فرهنگ بود و هست بيشتر در صدد ارايه چنين پارادايمي(سرمشقي) است. در اين پارادايم گفت و گوي كاهنده موانع متعدد فهم و عوامل مختلف رنج انسان به شمار مي‌آيد. در اين افق به درستي گفته مي‌شود كه گفت‌وگو در همه عرصه‌هاي فكري و اجتماعي مسير كشف و انتقال حقيقت در اين افق است. علاوه بر شناخت كه از بينش حاصل مي‌شود ديالوگ در مسايلي كه متعلق فهم نيز هست روش معتبر و موفق به حساب مي‌آيد، از همين رو نياز امروز ما به ديالوگ به مراتب بيشتر از گذشته است.

در ادامه اين پيام آمده است: گفت‌وگو ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه تركيب مفهومي معناداري در همين جهت است مي كوشد با موضوعيت دادن به احساس و فهم مشترك، عرصه نويني در مناسبات ملي و بين المللي بگشايد. گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها يك ايده دور از دسترس زينتي است و از سر بي دردي نيست، دغدغه اي از سر دردمندي است و مساله اي در متن زندگي است. بايد اجراي آنرا به عميق ترين و نزديكترين مقوله‌ها وموضوعات نظري و عملي يافت و از حاملان و فاعلان گفت‌وگو در هر جا مدد گرفت.

در پايان اين پيام آمده است: ترديدي نيست كه جوانان امروز از آن رو كه نسل گفت‌وگويند و دانشجويان به آن سبب كه از مهمترين گروه‌هاي مرجع علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي اند سهم بزرگي در توفيق امر گفت‌وگو و گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها دارند. اميدوارم كه به همت دانشجويان جوان ما، چشم اندا‌زهاي جديدي در اهتمام اين مهم و در گشودن راه‌هاي ناگشوده و ناپيموده به وجودآيد. تلاش دست اندركاران اين اقدام فرخنده را در اين ايام مبارك و در نخستين روزهاي ماه مهر به فال نيك مي‌گيرم و از خداوند متعال براي يكايك شركت كنندگان دراين نشست توفيق روز افزون مسالت مي‌كنم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha