*سادهنويسي در شعر امروز* پونه ندائي: دعوت به سادهنويسي را يك ضرورت ميدانم
پونه ندائي گفت: دعوت به سادهنويسي را يك ضرورت ميدانم تا از رهگذر آن، حق مخاطب و انتظارش از شاعر هم برآورده شود.
اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: سادهنويسي در شعر اين سالهاي دههي 80 هنوز امتحان خودش را پس نداده و ميبايست در اينباره قضاوت را به تاريخ واگذاشت. سادهنويسي در شعر اين سالها هنوز در آغاز تجربههاي خودش است و تا رسيدن به سرمنزل مقصود راه درازي در پيش دارد.
او در ادامه خاطرنشان كرد: حقيقتش من ميتوانم دربارهي شعر خودم سخن بگويم تا بعد از رهگذر آن، به شعر امروز گريزي بزنم. سعي نميكنم ساده شعر بگويم و تلاشي براي ساده گفتن ندارم. كلمات همانطور كه بر اساس تربيت ذهنيام شكل گرفتهاند، در شعرم منعكس ميشوند و البته سعي دارم با مخاطبم صميمي باشم؛ چرا كه شعرم را براي دل خودم نميگويم كه پيش خودم بماند و منتشر نشود؛ از اينرو خودم را موظف ميدانم آنچه با مخاطب ميگويم، ساده، قابل فهم و بيپيرايه باشد تاهر مخاطبي بتواند با آن شعرها ارتباط بگيرد.
ندائي در عين حال معتقد است: سادهنويسي كار آساني نيست؛ آنهم در قالب شعر سپيد كه شاعري بايد با كمترين كلمات، بيشترين مفاهيم را به مخاطب منتقل كند و سادهنويسي را هم رعايت كند، كه اين كار را دشوارتر ميكند.
شاعر «صحرايي پر از اسب» تصريح كرد: به اعتقاد من، سادهنويسي هنوز آنطور كه بايد، رواج ندارد و ما فراوان با شكلهاي عجيب و غريب و زبانهاي دشوار در سرودههاي شاعران، بويژه جوانترها، روبهرو ميشويم.
او همچنين افزود: البته از جانب مخاطبان شعر بيشتر از شاعران به سادهنويسي توجه ميشود؛ علتش هم روشن است ديگر. اقتضاي جهان پرشتاب امروز، مخاطبان كمحوصلهاي است كه دوست دارند پيامهاي يك متن را سريع و شفاف بگيرند؛ از اينرو ميتوان سادهنويسي و حركت بهسوي سادهنويسي را اقتضاي جهان امروز دانست؛ البته لزوم توجه بر سادهنويسي به نفي جريانهاي ديگر شعر نميپردازد.
سردبير مجلهي ادبي «شوكران» سادهنويسي توأم با صراحت را راهي براي عبور از خودسانسوري دانست و افزود: حتا اگر بهدليل شرايط اجتماعي - سياسي ايران در روزگار خود، شاعران با خودسانسوري نفس بكشند؛ با اين حال در زباني ساده است كه ميتوانند در مقاطعي از خودسانسوري عبور كنند.
ندائي در تبيين آفتهاي سادهنويسي، سادهانگاري و سادهانديشي را شكل مبتذل سادهنويسي عنوان كرد و در ارائهي شواهدي بر ادعايش، به مطالب منتشرشده در فضاي مجازي استناد كرد و گفت: نويسنده يا شاعر جوان از آنجايي كه در وبلاگها و سايتها ديگر با محدوديت مميزي روبهرو نيست، به هواي ساده و شفافنويسي، راه ديگري را در بيانش طي ميكند كه ديگر سادهانديشي يا بيراههنويسي است.
اين شاعر بهترين راه پيشنهادي براي رسيدن به هنر سادهنويسي را تعادل عنوان كرد و آن را با سادهنويسي در پيوند عميق دانست و گفت: براي حفظ حرمت زبان بهعنوان منبع زايايي و باروري و ادبيات بايد بر مشي تعادلي در فكر و بيان تأكيد كرد تا بتوان به سادهنويسي رسيد و به اعتقاد من، بايد بپرسيم كي به تعادل ميرسيم تا بعد بتوانيم دربارهي شؤون مختلف زبان از جمله سادهنويسي سخن بگوييم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات