• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072918843
  • خبرنگار : 71219

در آستانه‌ی روز «نکوداشت شهر تهران» عنوان شد:

نگاه بلدوزری هنوز در تهران وجود دارد

نگاه بلدوزری هنوز در تهران وجود دارد

یک معمار در آستانه‌ی روز «نکوداشت شهر تهران» گفت: پس از گذشت سال‌ها هنوز هم نگاه بلدوزری برای تخریب در تهران وجود دارد.

یک معمار در آستانه‌ی روز «نکوداشت شهر تهران» گفت: پس از گذشت سال‌ها هنوز هم نگاه بلدوزری برای تخریب در تهران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صبح امروز مراسم بزرگداشت روز تهران در موزه‌ی هنر امام علی (ع) آغاز شد. در ابتدای این مراسم، علی کرمانیان مدیرعامل مؤسسه‌ی تهران، مطالعات کلان‌شهر توضیح داد: این مؤسسه حدود یک سال پیش توسط افرادی که بیشتر آن‌ها معمار و شهرساز هستند، تأسیس شد. در واقع، تهران شهری قدیمی با حدود هشت‌هزار سال قدمت است و سال‌هاست که پدران ما و ما را در خود جا داده و به همین دلیل، قرار بر این شد که برای گرامیداشت این شهر و تقویت پتانسیل‌هایش چنین مؤسسه‌ای تأسیس شود.

او ادامه داد: از همان ابتدا، موضوع تعیین شدن یک روز برای شهر تهران مطرح شد و پس از مطالعات وسیع تاریخی و اسطوره‌یی و بررسی تقویم برای تداخل نداشتن با مناسبت‌های دیگر، روز اول آبان به‌عنوان روز تهران برگزیده شد.

وی با اشاره به این‌که اساس این انتخاب طبیعت بوده، زیرا در گذشته چنارستان‌ها، توتستان‌ها و انارستان‌های تهران معروف بوده است، افزود: امیدوارم بتوانیم این روز را به‌طور رسمی ثبت کنیم. امروز برای نخستین سال برنامه‌ی نکوداشت تهران را برگزار می‌کنیم.

به گزارش ایسنا در ادامه‌ی این مراسم، صارمی معمار به بیان خاطراتی از شهر تهران با محوریت خیابان ولیعصر (عج) پرداخت.

او با اشاره به این‌که خیابان ولیعصر (عج) برای همه‌ی ما خاطره‌انگیز است، اظهار کرد: نکته‌ی جالبی که در گفت‌وگو با جوانان امروزی دریافته‌ام، این است که جوانان امروز و دیروز هر دو حس نوستالژی خاصی نسبت به دوره‌های پهلوی و قاجار در خیابان ولیعصر (عج) دارند. کسانی که امروز نوستالژی دوره‌ی قبل را دارند، خودشان در آن زمان نبودند؛ ولی نسبت به آن زمان احساس خاصی دارند که من این را نوستالژی ژنتیک می‌نامم.

صارمی ادامه داد: در بررسی و نگاه به خیابان ولیعصر (عج) معتقدم چند تقسیم‌بندی می‌تواند وجود داشته باشد، یکی نگاه نوستالژیک ژنتیکی است و دیگری، نگاه واقع‌گرایانه‌ای که به ما مربوط است که در آن زمان بودیم. نگاه دیگری نیز وجود دارد که آرمان‌گرایانه و آینده‌نگر است. در واقع، گروهی در گذشته بودند که تصور خاصی از شهر داشتند، ولی اکنون چنین نگاهی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که خیلی وقت‌ها نوع نگاه ما تخریبی است، اظهار کرد: در نگاه آرمان‌گرایانه، حضور سه نماد را که در این موضوع نقش داشتند مؤثر می‌دانم؛ یکی از آن‌ها «امیر تیمور» است که با وجود کارهای نادرستی که کرد، اما شهر سمرقند را ساخت، نفر بعدی «شاه‌عباس» است که او هم با وجود تمام کارهایش، اصفهان را ساخت؛ اصفهانی که در آن، میدان نقش جهان و چهارباغ هنوز وجود دارد، چهارباغی که بعد از مدتی به‌دستور او روی مردم باز شد تا به‌عنوان گردشگاه قابل استفاده باشد.

او با اشاره به این‌که خیابان ولیعصر (عج) نیز در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شد، بیان کرد: این نکته در اصفهان و تهران وجود دارد که شاه‌عباس و رضاشاه هیچ‌کدام پیش از ساخت چهارباغ و خیابان ولیعصر (عج) چنین چیزی را ندیده بودند و جالب است که با چه تصوری چنین خیابان‌هایی را ساختند.

صارمی با اشاره به ساخته شدن خیابان ولیعصر (عج) در سال 1305 و پایان گل‌کاری و درخت‌کاری آن با کاشتن 22هزار درخت در سال 1320، اضافه کرد: در ساخت خیابان ولیعصر (عج) شهردار تهران نقش داشت؛ ولی همان زمان نیز شهردار تهران یک شهردار بولدوزری بود که تخریب‌هایی هم انجام داده بود. هنوز هم همان حالت‌های بولدوزری در تهران برای تخریب دیده می‌شود و به همین دلیل، به‌نظر می‌رسد آن ژن هنوز در این شهر وجود دارد.

این معمار معتقد است: از دوره‌ی پهلوی اول به بعد، دیگر آن نگاه آرمان‌گرایانه در ساخت‌وساز تهران نبوده است.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت شهر تهران از امروز (29 مهر) آغاز شده است و تا دوشنبه (اول آبان) در موزه‌ی هنر امام علی (ع) ادامه خواهد داشت. امروز این مراسم تا ساعت 20 با اجرای برنامه‌هایی با موضوع مستند تهران و تاریخ تهران ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha