• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93072815338
  • خبرنگار : 71191

اول آبان، روزی برای «تهران»

اول آبان، روزی برای «تهران»

تهران در طول سال‌های گذشته آن‌قدر بی توجهی دیده و زخم خورده است که مدیران شهری هم در میان آن بی‌توجهی‌ها گم شده‌اند.

تهران در طول سال‌های گذشته آن‌قدر بی توجهی دیده و زخم خورده است که مدیران شهری هم در میان آن بی‌توجهی‌ها گم شده‌اند.

بی‌توجهی‌هایی که مسئولان شهری را به سمت دادن تراکم و پول درآوردن از آن،‌ در شهری که دیگر نمی‌تواند نفس بکشد سوق داده است، شاید به همین دلیل بوده است که تعدادی از متخصصان شهری که هیچ نقشی در مدیریت شهر تهران ندارند را وادار به فکری برای رهایی این شهر از زخم‌هایی که هر روز عمیق‌تر می‌شوند، کرده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، جمعی از متخصصانِ معمار، شهرساز و کارشناسان پیشکسوت حوزه‌ی میراث فرهنگی با راه‌اندازی موسسه‌ی «مطالعات تهران، کلان‌شهر» به فکر راه‌حلی برای نجات این کلان‌شهر افتادند و به دنبال آن روزی را با نام «تهران» انتخاب کردند تا شاید بتوان از این طریق تهران و دردهای آن را به همه نشان و این شهر را نجات داد.

«پرشیا قرگوزلو»، دبیر اجرایی همایش «تهران» درباره‌ی این روز و برنامه‌هایی که قرار است در روز تهران اجرا شوند، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: موسسه‌ی «مطالعات تهران، کلان‌شهر»، در نیمه‌ی دوم سال 1390 و توسط جمعی کوچک از متخصصان معمار و شهرساز به صورت نهادی مستقل ‌و مردم‌نهاد و بدون هیچ ارتباط و وابستگی تشکیلاتی، ‌دولتی یا شهرداری تاسیس شد تا به گونه‌ای نقش دیده‌بانی برای تهران ایفا کند.

او هدف اصلی این موسسه را از یک‌سو ‌تاکید و یادآوری اهمیت شهر تهران به عنوان پایتخت کشور و جایگاه تمدنی چند هزار ساله و از سوی دیگر به عنوان مکان زیست کنونی مردم ‌به عنوان شهروندان، مدیران، دولت‌مردان، متخصصان و هنرمندان این شهر و برانگیختن حساسیت آن‌ها نسبت به تهران دانست و افزود: با این اقدام می‌توانیم دست در دست یکدیگر برای اعتلای کیفی این شهر به عنوان یک کلان‌شهر بپردازیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی که این موسسه برای رسیدن به اهداف خود دارد، گفت: در نخستین اقدام و پس از انجام پژوهش‌هایی روز اول آبان ماه به عنوان «روز تهران» نامگذاری شد و قرار شد سالانه جشن «تهران» در این‌روز برگزار شود.

قره‌گوزلو برگزاری مسابقه با هدف اعتلای کیفیت زیست در شهر تهران (که برگزیدگان آن در جشن تهران اعلام می‌شوند)، برگزاری سلسله گفتگوهای تهران که به صورت جلسات ماهانه با حضور متخصصان و فهرست‌بندی و جمع‌آوری پژوهش‌ها، کارها و آثار متخصصان، پژوهشگران و هنرمندان به روی تهران و تدوین و ارائه‌ی بانک اطلاعاتی مطالعات تهران برای استفاده‌ی عموم را از جمله برنامه‌های موسسه‌ی تهران معرفی کرد.

این عضو هیات مدیره‌ موسسه‌ی «مطالعات تهران، کلان‌شهر» ادامه داد:‌ جشن «تهران» امسال نیز در روزهای اول و دوم آبان ماه 1393 در باغ - موزه‌ی قصر از ساعت 15 الی 20 همراه با جلسات سخنرانی با موضوعات «شهر برای شهروندان» و «میراث معماری تهران»، نمایش فیلم و نمایشگاه آثار دومین مسابقه تهران «پیشنهادی برای تهران» با محوریت ارتقای کیفیت زندگی در سه حوزه میدان فردوسی، دروازه دولت و چهارراه ولیعصر تا چهارراه کالج و اهدای جوایز در اختتامیه‌ جشن تهران و کاشت هفت چنار توسط هفت فرهیخته فرهنگی و برنامه‌های متنوعی برای ارتباط هرچه بیشتر مردمی در محوطه‌ی باغ- موزه قصر همراه با اجرای نمایش، کارگاه کودکان، کارگاه نقاشی و برنامه‌های دیگری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha