• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92041911811

استقبال آخرین رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از پیشنهاد بازگشایی این انجمن

استقبال آخرین رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از پیشنهاد بازگشایی این انجمن

ماشاءالله شمس‌الواعظین - رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران - از پیشنهاد بازگشایی این انجمن استقبال کرد و گفت: اکنون که این شرایط فراهم شده است‌، ما از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خوشحالیم و برای برگزاری انتخابات مجمع، با حضور ناظر وزارت کار و رسانه‌های گروهی اعلام آمادگی می‌کنیم.

ماشاءالله شمس‌الواعظین - رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران - از پیشنهاد بازگشایی این انجمن استقبال کرد و گفت: اکنون که این شرایط فراهم شده است‌، ما از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خوشحالیم و برای برگزاری انتخابات مجمع، با حضور ناظر وزارت کار و رسانه‌های گروهی اعلام آمادگی می‌کنیم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی جزییات مربوط به پلمپ شدن ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، توضیح داد: پس از حوادث انتخابات سال 88، وزارت اطلاعات در گفت‌وگوهایی که با ما داشت، اعلام کرد که نگرانی‌هایی درباره‌ی عملکرد صنفی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دارد. ما هم در این گفت‌گوها ثابت کردیم که هیچ فعالیت سیاسی در انجمن انجام نشده است و برخلاف منطق و بندهای اساسنامه‌ی انجمن است که بخواهد کاری خارج از فعالیت‌های صنفی انجام دهد.

وی با اعتقاد به این‌که فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حرفه‌یی و صنفی بود، ادامه داد: این انجمن، تنها انجمنی است که عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران است و در کمیته‌های عضوگیری،‌ رفاهی‌ و پیمان دسته‌جمعی کار روزنامه‌نگاری نیز عضویت دارد. این انجمن کاملا مطابق با استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند.

شمس‌الواعظین با بیان این‌که مقامات وزارت اطلاعات حدود یک سال پس از انتخابات 88 پذیرفتند که تعاونی مسکن انجمن صنفی در سال 89 با حضور خود من فک پلمپ شود‌، اظهار کرد: این به‌عنوان اولین گام در راستای فعالیت دوباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بود؛ اما متأسفانه بعد از آن، گفت‌وگوها قطع شد تا این‌که این روزها، دکتر حسن روحانی به نهادهای صنفی به‌عنوان حائل میان دولت و ملت و نهادهایی که می‌توانند بار دولت را کم کنند، نگاه می‌کند. ما پس از انتخابات، در پیام تبریکی خطاب به آقای روحانی، از او خواستیم تا به این موضوع رسیدگی کند.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با تأکید بر این‌که در حال حاضر با توجه به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس‌جمهور منتخب، فضا برای فعالیت دوباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مناسب است‌، گفت: ما از این کار استقبال می‌کنیم و امیدواریم در چارچوب‌های قانونی، انجمن‌ صنفی بتواند دوباره بازگشایی شود. از سوی دیگر، دانشکده‌ی خبر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز بتواند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که این انتقاد به انجمن می‌شد که اعضای آن به طیف اصلاح‌طلب نزدیک هستند، آیا قرار است پس از بازگشایی، شرایط دیگری ایجاد شود؟ تأکید کرد: ما از همه‌ی طیف‌ها دعوت می‌کنیم که در انتخابات انجمن حضور داشته باشند و این موضوع به رأی روزنامه‌نگاران بستگی دارد. در آن زمان، از من می‌خواستند که محافظه‌کاران را وارد هیأت مدیره‌ی انجمن کنم و در پاسخ به این‌که چگونه این کار را انجام دهم، می‌گفتند شما به‌دلیل نفوذی که بین روزنامه‌نگاران دارید، می‌توانید بگویید اعضا به چه کسی رأی دهند؛ اما این کار از نظر من، برگزاری انتخابات آزاد نبود. بنابراین اگر کسی به‌عنوان عضو هیأت مدیره رأی می‌آورد‌، با رأی روزنامه‌نگاران بود و انجمن صنفی در این میان گناهی نداشت. دوستان جناح‌های دیگر یا خودشان را در انتخابات نامزد نمی‌کردند یا رأی نمی‌آوردند؛ اما با این حال، در آغاز فعالیت انجمن، محافظه‌کارانی مانند آقایان حسین شریعتمداری‌ و کاظم انبارلویی در هیأت مدیره حضور داشتند.

شمس‌الواعظین با بیان این‌که مطابق اساسنامه‌ی انجمن، آخرین هیأت مدیره به‌صورت قانونی برنده شده است‌ و این هیأت مدیره همچنان مسوولیت اداره‌ی انجمن را برعهده دارد،‌ یادآوری کرد: پس از رفع مشکل ما و رفع شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی، آمادگی داریم فراخوان دهیم و تمام اعضای انجمن را دور هم جمع کنیم تا بتوانیم هیأت مدیره‌ی جدید را انتخاب کنیم. همچنین از همه‌ی طیف‌ها می‌خواهیم که در انتخابات انجمن صنفی شرکت کنند، چراکه ما یک نهاد مدنی - صنفی هستیم و اگر نمایندگان همه‌ی طیف‌ها در هیأت مدیره‌ی انجمن حضور داشته باشند‌، می‌توانیم باثبات‌تر و امن‌تر حرکت کنیم و نگرانی‌های ما برطرف شود. انجمن صنفی نمی‌خواهد فعالیت سیاسی داشته باشد، چون یک نهاد صنفی است و باید فعالیت‌های صنفی انجام دهید.

او اظهار کرد: خوشبختانه شرایط برای فعالیت دوباره‌ی انجمن فراهم شده و فقط اعلام رضایت وزارت اطلاعات مانده است‌. البته تأکید می‌کنم که باید از امنیتی کردن انجمن‌های صنفی پرهیز کنیم، چون به زیان کشور است. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس از رفع شکایت وزارت اطلاعات، تحت نظارت رسانه‌های گروهی و وزارت کار، انتخابات برگزار و دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند.

شمس‌الواعظین با اشاره به این‌که نیاز است تعداد اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای برگزاری مجمع‌ به حد نصاب برسد، گفت: با توجه به این‌که عده‌ی زیادی از اعضای انجمن از کشور رفته‌اند، از همه‌ی همکاران در همه‌ی طیف‌ها و گرایش‌ها می‌خواهم که اگر فراخوانی داده شد، در جلسه حضور یابند و نامزدهای خود را برای حضور در هیأت مدیره‌ی مجمع معرفی کنند تا توازن برقرار شود و بعدها گفته نشود که انجمن صنفی یک نهاد تک‌جناحی است. من هم به‌عنوان یک فرد صنفی و حرفه‌یی، با لباس احرام و بدون هیچ گرایشی، به مجمع وارد می‌شوم.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران درباره‌ی دلیل بسته شدن این انجمن، توضیح داد: هنوز کیفرخواستی برای ما صادر نشده است. بنابراین نمی‌توانم بگویم که کسی رفتاری قانونی یا غیرقانونی داشته است؛ اما بستن دفتر انجمن، کاری غیرقانونی است و باید در یک دادگاه صالحه به آن رسیدگی شود. هیچ نهادی حتی در جناح رقیب، ادعا ندارد که انجمن صنفی یک نهاد غیرقانونی است، بلکه می‌گویند شائبه‌هایی درباره‌ی فعالیت این انجمن وجود دارد. بنابراین بهتر است بیایند و این شائبه‌ها را برطرف کنند.

او تأکید کرد: من به‌عنوان پیشکسوت در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری پیش از این هم از همه‌ی جناح‌ها و آقایان امیر محبیان و کاظم انبارلویی دعوت کردم تا در انتخابات مجمع نامزد عضویت در هیأت مدیره شوند. هنوز هم از همه‌ی طیف‌ها تقاضا دارم در انتخابات مجمع شرکت کنند تا بتوان در انجمن موازنه ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha