• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92060402632
  • خبرنگار : 71133

اعتراض سینماگران به قطع درختان و آغاز تخریب ورودی دو خانه‌ی تاریخی

اعتراض سینماگران به قطع درختان و آغاز تخریب ورودی دو خانه‌ی تاریخی

جمعی از هنرمندان سینمایی، پزشکان و فرهنگ‌دوستان همدانی به قطع درختان و آغاز تخریب ورودی خانه «باغ بدیع الحکما» و «باغ ذوالریاستین» واقع در شهر همدان اعتراض کردند.

جمعی از هنرمندان سینمایی، پزشکان و فرهنگ‌دوستان همدانی به قطع درختان و آغاز تخریب ورودی خانه «باغ بدیع الحکما» و «باغ ذوالریاستین» واقع در شهر همدان اعتراض کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرویز پرستویی، احمدرضا درویش، محمد حسین حلیمی، قباد شیوا، امیرشهاب رضویان، هانیه توسلی، عبدالله باکیده، مجید برزگر، بهرام توکلی، جهانبخش نورایی، یاشار نورایی، محمد پرویزی، جواد محقق، پرویز شکری، اصغر پورهاجریان، حسن گوهرپور، شهرام گلپریان، دکتر پرویز اذکایی، دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو، اشکان جنابی و ایرج عاشوری حدود یکصد نفر از هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی همدان در اعتراض به این حرکت غیرفرهنگی از مسئولان خواستار توقف قطع درختان و تخریب باغ ذوالریاستین و باغ بدیع الحکما آخرین پناهگاه عارف قزوینی در دوران تبعیدش به همدان، شدند.

بنا بر این گزارش، هفته گذشته باغ بدیع الحکما در معرض تخریب کامل قرار گرفت. بولدوزها به این بنای تاریخی حمله کردند و یک خبرنگار که برای پوشش این برنامه رفته بود، مضروب شد. این خانه در ابتدای جاده دره مرادبیک همدان واقع شده که در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

دکتر بدیع‌الحکما از پزشکان معروف و خادم به مردم همدان بوده، عارف قزوینی شاعر بزرگ مشروطیت دوره‌ای از تبعید خود را در باغ بدیع الحکما زندگی کرده است و بزرگانی چون شهید کلنل محمدتقی پسیان، شیخ محمدباقر بهاری روحانی مشروطه خواه، میرزاده عشقی، صفاءالحق همدانی شاعر، فریدالدوله گلگون روزنامه نگار، شهیدزاده دادرس قاضی دادگستری، آزادهمدانی شاعر، غمام همدانی شاعر، شیخ موسی نثری نویسنده و بسیاری از بزرگان شهر در اوایل قرن کنونی از معاشران دکتر بدیع الحکما بوده‌اند.

در حال حاضر علاوه بر این باغ، بخش بزرگی از باغ‌های سبز حاشیه شهر که حکم ریه‌های شهر همدان را دارند و همچنین از جاذبه های گردشگری شهرند، توسط زمین خواران و بساز و بفروشها نابود شده‌اند و باغ بدیع یکی آخرین آنهاست.

هنرمندان معترض، نامه‌ای را خطاب به مدیران فرهنگی و اجرایی کشور آماده کرده‌اند که به زودی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha