• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92062515439

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در چه حال است؟

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در چه حال است؟

در جایی‌ که سرنوشت انجمن‌های صنفی مطبوعاتی و حقوق صنفی برای مطبوعات همیشه با چالش روبه‌رو بوده، یک انجمن صنفی که فعالیتش با مطبوعات گره خورده، نزدیک به 15 سال است با کم‌ترین حاشیه، فعالیت می‌کند.

در جایی‌ که سرنوشت انجمن‌های صنفی مطبوعاتی و حقوق صنفی برای مطبوعات همیشه با چالش روبه‌رو بوده، یک انجمن صنفی که فعالیتش با مطبوعات گره خورده، نزدیک به 15 سال است با کم‌ترین حاشیه، فعالیت می‌کند.

زمزمه‌ی آغاز فعالیت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی از سال 1377 شنیده شد و در آبان‌ماه 1378، این انجمن با گرفتن مجوز رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی به‌صورت رسمی به فعالیت پرداخت.

این‌که یک انجمن صنفی چقدر توانسته اعضای خود را راضی نگه دارد، همیشه در تشکل‌های صنفی مطرح بوده، اما کاووس صادقلو - رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی - اعتقاد دارد: این عبارت که همیشه می‌گوییم انجمن برای ما چه کرده، در برخورد با همه‌ی تشکل‌های مدنی در ایران وجود دارد، اما در دنیا، عبارت دیگری هم مبنی بر این‌که ما برای حمایت از انجمن صنفی چه کرده‌ایم نیز وجود دارد.

او در گفت‌و‌گویی با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با موضوع تاریخچه و فعالیت‌های انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، با اشاره به تاریخچه‌ی تشکیل این انجمن، یادآوری کرد: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با گردهمایی تعدادی از پیشکسوتان عکاسی مطبوعاتی در سال 1377 به ثبت رسید و پس از انتخاب هیأت موسس و طی شدن مراحل اداری، در آبان‌ماه 1378 با تأیید وزارت کار، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

او ادامه داد: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با 70 عضو، رسمیت پیدا کرد و با گذشت زمان، تعداد اعضای آن به 200 نفر هم رسید؛ اما از آنجا که هیچ تشکل صنفی‌ای برای عکاسان وجود نداشت، برخی عکاسان حرفه‌یی که سابقه‌ی مطبوعاتی نداشتند نیز جذب این انجمن شده بودند که با اساسنامه‌ی انجمن مغایریت داشت. در نهایت، تعداد اعضایی که انجمن به آن رسید، نزدیک به 153 نفر است.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره‌ی خدماتی که این انجمن به اعضا داده است، اظهار کرد: مهم‌ترین خدمتی که تا کنون به اعضا ارائه شده، صدور کارت عضویت در انجمن بوده است، چون این کارت به‌عنوان یک مجوز در داخل و بویژه در خارج از کشور محسوب می‌شود. طبق گفته‌ی اعضا، این کارت در خارج از کشور بارها راه‌گشا بوده است. همچنین در یک مقطعی، مذاکراتی انجام شد تا دوستانی که به گرفتن وام برای خرید تجهیزات نیاز دارند، وام بگیرند.

صادقلو اضافه کرد: اولین‌بار مذاکره برای گرفتن کمک‌هزینه‌ با هدف خریدن لپ‌تاپ و تجهیزات عکاسی برای اعضای انجمن را انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی آغاز کرد؛ اما از آنجا که این مذاکرات رسانه‌یی شد، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز ورود کرد و در نهایت، به جای خریدن لپ‌تاپ، 300هزار تومان به حساب اهالی مطبوعات واریز شد.

او با بیان این‌که مذاکراتی با نیروی انتظامی با هدف دریافت مجوز عکاسی برای اعضای انجمن شده است، تصریح کرد: طبق این مذاکرات، همه‌ی عکاسان مطبوعاتی در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به نیروی انتظامی، مجوز عکاسی در کشور بگیرند. دریافت چنین مجوزی کار را برای عکاسان راحت‌تر می‌کند، چون هنوز فرهنگ عکاسی در کشور ما جا نیفتاده است. همچنین در مواردی، انجمن برای احیای حقوق اعضای خود ورود کرده، البته باید توجه داشت که انجمن، یک شخصیت حقوقی است و فقط زمانی که خود فرد در موارد حقوقی درخواست کمک کند، اجازه‌ی ورود به موضوع را خواهد داشت.

این عکاس مطبوعاتی با تأکید بر این‌که در همه جای دنیا اصناف به درخواست فعالان آن حوزه تشکیل می‌شوند تا طرح مسأله کنند، گفت: در انجمن‌های صنفی، مشکلات مطرح می‌شوند و با بررسی و آوردن کارشناس برای مشکلات، راه‌ حل پیدا می‌شود. اشخاص از هیأت مدیره درخواست و پشتیبانی می‌کنند؛ اما در کشور ما، فلسفه‌ی تشکیل این انجمن‌ها متفاوت است.

صادقلو همچنین با اشاره به نحوه‌ی عضویت در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، توضیح داد: عکاسان مطبوعاتی که کسب‌ درآمد از طریق عکاسی برای مطبوعات دارند و می‌توانند این موضوع را نیز ثابت کنند، با مراجعه به این انجمن می‌توانند عضو شوند.

کاووس صادقلو، محمد جعفری، بابک فروتنی، نصرالله فروتن، مجید شادمان‌نژاد، ساتیار امامی و نامور عباسیان اعضای هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha