• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92071308467

بی‌مهری در حق مطبوعات؛ محور نشست شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی

بی‌مهری در حق مطبوعات؛ محور نشست شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی

بحث درباره‌ی نظام‌نامه‌ی صنفی مطبوعات،‌ بی‌مهری‌های دولت‌های نهم و دهم در حق مطبوعات و اهالی رسانه‌ و واگذاری حق دادن کارت خبرنگاری و عکاسی به بخش خصوصی، از مهم‌ترین مباحث مهم مطرح‌شده در نخستین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی مطبوعات بود.

بحث درباره‌ی نظام‌نامه‌ی صنفی مطبوعات،‌ بی‌مهری‌های دولت‌های نهم و دهم در حق مطبوعات و اهالی رسانه‌ و واگذاری حق دادن کارت خبرنگاری و عکاسی به بخش خصوصی، از مهم‌ترین مباحث مهم مطرح‌شده در نخستین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی مطبوعات بود.

وحید آبیده - دبیر جامعه‌ی روزنامه‌نگاران جوان ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که کلیات این جلسه بر محور بی‌مهری‌های دولت‌های نهم و دهم در حق مطبوعات و اهالی رسانه بود، اظهار کرد: در این جلسه، همه‌ی اعضا صحبت کردند و مقرر شد که این جلسات هر هفته روزهای شنبه با حضور حسین انتظامی ‌- معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در دفتر او برگزار شود.

او ادامه داد: آقای انتظامی بر غیرسیاسی بودن مطالب و بیان مطالبات مطبوعاتی در این جلسه تأکید کرد و مقرر شد که این جلسه، مصوباتی داشته باشد تا برای معاونت مطبوعاتی الزام‌آور باشد و در حقیقت، معاونت مطبوعاتی مسوولیت اجرای مصوبات این شورا را برعهده گیرد.

آبیده با بیان این‌که همه‌ی اعضا بر این نکته که استقلال همه‌ی تشکل‌ها باید حفظ شود، تأکید داشتند، گفت: پیشنهاد اعضا این بود که یک سندیکای مطبوعاتی از دل این شورا تشکیل شود، یعنی این شورا در آینده، به سمتی حرکت کند که بتواند یک سندیکای مطبوعاتی با حضور همه‌ی نمایندگان انجمن‌های صنفی داشته باشد تا مصوبات و خروجی‌های آن سندیکا برای دولت الزام‌آور شود.

او با اشاره به این‌که مقرر شد، «ژاله فرامرزیان» که به نمایندگی از انجمن روزنامه‌نگاران زن حضور داشت، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ی این جلسات را تدوین کند، بیان کرد: تدوین این آیین‌نامه برای این است که جلسات و مصوبات، ساز و کار قانونی پیدا کنند.

آبیده با تأکید بر این‌که مهم‌ترین دغدغه‌ای که از سوی نمایندگان انجمن‌های مطبوعاتی مطرح شد، موضوع امنیت شغلی روزنامه‌نگاران بود، گفت: امنیت شغلی روزنامه‌نگاران بعد از تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پررنگ‌تر شده است. همچنین درباره‌ی موضوع «طرح ترافیک» نیز در این نشست گفت‌وگوهایی انجام شد و موضوع آموزش روزنامه‌نگاران و بحث نگرش جنسیتی از دیگر مباحث این نشست بود.

او با بیان این‌که استنباط من از برگزاری چنین نشستی، مثبت است‌، ادامه داد: این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است. همچنین دید اجرایی آقای انتظامی نسبت به مصوبات این جلسات بسیار نکته‌ی مثبتی است. او بر این نکته تأکید داشت که هر تصمیمی که این شورا درباره‌ی صنف خبرنگاران می‌گیرد، باید ضمانت اجرایی داشته باشد و این دستاورد مهمی است که تصمیم‌گیری برای قشر خبرنگاران، از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی حرکت می‌کند؛ اما نگرانی مهم اعضای این شورا، ورود نمایندگان افراد و سازمان‌هایی است که عملکرد مطبوعاتی آن‌ها خیلی مشخص نیست.

آبیده با اشاره به تصویب نظام‌نامه‌ی صنفی مطبوعات، اظهار کرد: آقای انتظامی تصویب این نظام‌نامه‌ی صنفی را اولویت اول معاونت مطبوعاتی دانست و مقرر شد تا پیش‌نویس این نظام‌نامه از دل این شورا بیرون آید.

او اضافه کرد: امیدوارم در جلسات بعد، شاهد حضور نماینده‌ای از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران باشیم تا موجب شود، همگرایی بین اعضا درباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به‌وجود آید.

به گزارش ایسنا،‌ نمایندگانی از انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران‌، جامعه‌ی روزنامه‌نگاران جوان‌، انجمن روزنامه‌نگاران زن‌، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران، انجمن ورزشی‌نویسان‌،‌ انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، مجمع خبرنگاران دفاع مقدس و خانه‌ی مطبوعات ایران از جمله حاضران در این نشست بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha