• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93102916059
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

علیرضا قزوه:

مشفق کاشانی پیر شاعران انقلاب بود

مشفق کاشانی پیر شاعران انقلاب بود

علیرضا قزوه با بیان این‌که مرحوم مشفق کاشانی به‌حق پیر شاعران انقلاب بود، گفت: مشفق کاشانی شاعر ملی، انقلابی و اسلامی بود و تمام نسل‌های شاعران انقلاب او را به استادی قبول داشتند.

علیرضا قزوه با بیان این‌که مرحوم مشفق کاشانی به‌حق پیر شاعران انقلاب بود، گفت: مشفق کاشانی شاعر ملی، انقلابی و اسلامی بود و تمام نسل‌های شاعران انقلاب او را به استادی قبول داشتند.

به گزارش بخش ادبیات ایسنا، این شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پی درگذشت مشفق کاشانی اظهار کرد: در بین شاعران پیشکسوت انقلاب اسلامی یک استاد مشفق کاشانی داشتیم و یک حمید سبزواری داریم که هر دو هم متولد 1304 هستند. حمید سبزواری شاعر بزرگ شعر و ترانه انقلاب است و استاد مشفق کاشانی نیز با موضوعات مختلف انقلاب اسلامی شعر دارند.

وی ادامه داد: هر وقت می‌خواستم با موضوعات انقلاب از 15 خرداد گرفته تا پیروزی آن و رحلت امام (ره) و دفاع مقدس شعری انتخاب کنم به سراغ کتاب «آذرخش» ایشان می‌رفتم. چرا که استاد مشفق کاشانی در تمام مسائل انقلاب ورود کرده بود و شعر داشت.

قزوه خاطرنشان کرد: همیشه در دیدار با مقام معظم رهبری، شعرخوانی شاعران با ایشان یا استاد حمید سبزواری شروع می‌شد و این موضوع به دلیل بزرگی و اهمیت این شاعران بوده است.

او همچنین گفت: از قول فرزند استاد مشفق کاشانی شنیدم که تشیع ایشان فردا صبح (سه‌شنبه، 30 دی‌ماه) از روبه‌روی تالار وحدت انجام می‌شود و همه شاعران انقلاب و حوزه هنری وظیفه خود می‌دانند فردا در مراسم تشیع ایشان شرکت کنند و ما هم در این مراسم شرکت خواهیم کرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان این که استاد مشفق کاشانی وظیفه خود را به عنوان یک شاعر ملی، انقلابی و مسلمان به خوبی انجام داد، عنوان کرد: ایشان در روزهای آخر عمر خود نیز با عصا و شرایط سخت جسمانی که داشتند در شورای شعر و جلسات شعر شرکت می‌کردند.

او افزود: مقام معظم رهبری نیز چندین بار درباره ایشان صحبت کرده‌اند و فردا برای مراسم تشیع‌شان پیام خواهند داد. همه شاعران انقلاب کشور خود را شاگرد مشفق کاشانی می‌دانند.

قزوه یکی از بهترین شعرهای مشفق کاشانی را شعر «بهمن » وی دانست و گفت: روز گذشته در صحبتی که برای جمعی از کارمندان آموزش و پرورش داشتم، این شعر را خواندم.

او در ادامه شعر «بهمن» مشفق کاشانی را خواند که به شرح زیر است:

بهمن آمد و گل ریخت، باغبان به دامانش

چلچراغ مهر افروخت، لاله در خیابانش

سرزمین ایران را، با ستاره آذین بست

چون درخت فروردین، از شکوفه بارانش

فجر صادق است آنک، کز فروغ یزدانی

در طلوع آزادی، سر زد از گریبانش

پرده شفق گلگون، دامن فلق، در خون

بر سپهر نیلی‌فام، شاهد شهیدانش

زآستین ابراهیم، دست حق برون آمد

در نبرد تنگاتنگ، بت شکست و بنیانش

شور او خدایی بود، نغمه آسمانی بود

کز سروش غیب آمد، آفرین ز یزدانش

هم زمین به تکریمش، هم زمان به آیینش

هم فلک ثناگویش، هم ملک ثناخوانش

قزوه همچنین با اشاره به شعری که مرحوم مشفق کاشانی برای رحلت امام خمینی (ره) سروده بود، بخش‌هایی از این شعر را خواند که به شرح زیر است:

با تو آن عهد که بستیم خدا می‌داند

بی تو، پیمان نشکستیم، خدا می‌داند

با تو، سرلوحه انصاف گشودیم به عدل

بی تو، دیباچه نبستیم، خدا می‌داند

با تو، هر بند گره گیر گشودیم ز دست

بی تو، از پا ننشستیم، خدا می‌داند

با تو، بستیم به هم سلسله صبر و ثبات

بی تو، هرگز نگسستیم، خدا می‌داند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha