• سه‌شنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94011804797
  • خبرنگار : 71191

آنچه از باغ «بدیع‌الحکما» باقی مانده + عکس

آنچه از باغ «بدیع‌الحکما» باقی مانده + عکس

اواسط سال 92 نوار سبز شمال شهر همدان که عمارت‌هایی تاریخی را در خود جای داده بود،‌ روزگار بدی را شروع کردند، روزهایی که با تخریب ساختمان‌ها و سر بریدن آن‌چه از گذشته باقی مانده بود،‌ همراه بود.

اواسط سال 92 نوار سبز شمال شهر همدان که عمارت‌هایی تاریخی را در خود جای داده بود،‌ روزگار بدی را شروع کردند، روزهایی که با تخریب ساختمان‌ها و سر بریدن آن‌چه از گذشته باقی مانده بود،‌ همراه بود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، باغ و عمارت «بدیع‌الحکما» یکی از این عمارت‌ها بود که دیگر روزگار خوش ندید، حتی حالا که پس از تخریب بخشی از ساختمان‌هایش زمین‌های آن را فروخته‌اند و حالا فقط یک بنا از عمارت تاریخی «بدیع‌الحکما» باقی مانده است.

کنار آجرهای ریخته شده نزدیک تنها ساختمان باقی مانده از «بدیع‌الحکما» تابلویی که دیگر توانی برای ایستادن ندارد و تا کمر خم شده تنها نشانی‌های این بنای تاریخی را به رخ می‌کشد.

«عملیات مرمت و محوطه‌سازی عمارت تاریخی فرهنگی» توسط «ستاد اجرایی فرمان امام (ره)» و براساس تاریخ‌های اعلام شده قرار بود این پروژه از نیمه مرداد تا نیمه آبان ماه سال گذشته با اعتباری معادل 5 هزار میلیون ریال انجام شود، اما نوروز امسال هنوز اقداماتی برای مرمت این عمارت باقی مانده بود.

البته بقیه‌ فضای این باغ که مدتی پیش توسط ستاد فرمان امام (ره) به مالکی شخصی فروخته شده بود، به قسمت‌های مختلف تقسیم و براساس شنیده‌ها قرار است آن‌ها هم در مزایده‌ای به فروش برسند.

باغ و عمارت تاریخی «بدیع‌الحکما» 27 آبان ماه 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما از اواسط سال 92 یعنی حدود دی ماه با تصمیم‌گیری مدیریت شهری این بخش از تاریخی همدان به سرعت با لودر و تبر رو به تخریب رفت. به حدی که هنرمندان تلاش کردند با نامه‌نگاری و اعتراض تاریخ شهر مادها را باقی نگه‌دارند.

و حالا آن‌چه از باغ و عمارت «بدیع‌الحکما» باقی مانده، فقط یک ساختمان تازه مرمت شده است، که زخم‌های زیادی بر تن دارد.

خانه - ‌باغ «بدیع‌الحکما» متعلق به دوره‌ی تحت مالکیت و محل سکونت دکتر بدیع‌الحکمای همدانی بوده است. کسی که میزبانی بسیاری از نام‌آوران هم‌دوره خود را برعهده داشته است. اهمیت این باغ فقط از نظر تاریخی نبود، بلکه درختان آن هم اهمیتی حیاتی برای شهر همدان داشت. برای همدان در طول سال‌های گذشته فقط «بدیع‌الحکما» و «ذوالریاستین» مانده بودند که ذوالریاستین ۱۲ هزار متری هم اجازه‌ی تفکیک و فروش زمین‌هایش صادر شده‌ است، در واقع پس از تخریب بخشی از ساختمان های این باغ، و با قطع درختانش پس از گذشت چند ماه از نابودی ساختمان‌ها، فاتحه شهر همدان را خواندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha