• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95040104894
  • خبرنگار : 71461

همزمان با اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن

موسسات و نهادهای قرآنی برتر تجلیل شدند

موسسات و نهادهای قرآنی برتر تجلیل شدند

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت ارشاد گفت: ما باید از ظواهر قرآنی پلی بسازیم که به حقیقت و مفهوم قرآن برسیم. اگر فقط بخواهیم به ظاهر توجه کنیم سبب ریا می‌شود که بزرگترین آفت برای دین است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی در مراسم تجلیل از موسسات و نهادهای قرآنی که در حاشیه آخرین شب از برپایی نمایشگاه قرآن برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه امسال اظهار کرد: مهمترین ویژگی نمایشگاه امسال، توجه به فهم قرآنی بود که این امر همواره مورد توجه مقام معظم رهبری، مراجع و متولیان قرآنی بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه فهم قرآنی بیشتر تبدیل به یک گفتمان شده بود و ما در این نمایشگاه در صدد ترویج مفاهیم قرآنی بودیم. امیداریم این شعار یک جریان‌سازیِ فرهنگی در حوزه و دانشگاه و علوم جامعه ایجاد کند و سبب شود که همگی به فهم قرآنی برسیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد ادامه داد: ظاهر قرآن مهم است و حتی قرآن به قدری عظمت دارد که نباید بدون وضو به کلمات آن دست زد، ولی تمام این‌ها باید مقدمه‌ای شود که ما بتوانیم به فهم قرآنی برسیم. گاهی توجه به ظواهر قرآن بدون توجه به معنا سبب می‌شود ظاهرگرایی ترویج پیدا کند و انسان‌ها به سمت ریا حرکت کنند که این ریا بزرگترین آفت قرآن و دین است.

خسروی خاطرنشان کرد: ما باید از ظواهر قرآنی پلی بسازیم که به حقیقت قرآن برسیم و به آن عمل نماییم.

موسسات و نهادهای مردمی آخرین دستاوردهای خود را در نمایشگاه ارائه دادند

در ادامه شیخ‌الرئیس، معاون کمیته موسسات و نهادهای قرآنی خاطر نشان کرد: در این دوره از نمایشگاه از بین 250 موسسه بالغ بر 70 موسسه و نهاد آن غیردولتی بودند که همه آن‌ها به ساحت قرآن و اهل بیت (ع) خدمت کردند و برای خدمت به قرآن گردهم جمع شدیم. آخرین دستاوردهای موسسات و نهادها را در این دوره از نمایشگاه را در معرض نمایش گذاشتیم.

وی ادامه داد: موسسات در چهار بخش حضور به هم رساندند که از جمله آن‌ها بخش فهم و تدبر قرآن بود که 14 موسسه در این حوزه فعال بودند و در این بخش ما از 9 اثر مفهومی قرآن کریم رونمایی کردیم. بخش بعدی ما موسسات آموزشی بودند که 30 موسسه از سراسر کشور حضور داشتند و همچنین 10 شهرستان محروم غرفه‌هایی در این موسسات آموزشی داشتند چرا که تأکید ما ترویج قرآن و عترت در بین نقاط محروم نیز بود.

کمیته موسسات و نهادهای قرآنی تصریح کرد: بخش بعدی ما بخش عترت بود که موسسات مرتبط با صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه‌شناسی را در این بخش داشتیم و از اثرات جدید در این حوزه رونمایی شد. نهادهای عمومی غیردولتی مانند تبیان، تنظیم نشر و آثار امام (ره) و امر به معروف و نهی از منکر در این نهادهای عمومی فعال بودند. ما سعی کردیم در این دوره از نمایشگاه بهترین مکان را برای موسسات و نهادهای مردمی انتخاب کنیم تا به خوبی دیده شوند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از بانک اطلاعاتی موسسات فعال در امور قرآنی رونمایی شد.

همچنین از موسسات و کمیته‌های فعال در بیست و چهارمین دوره از نمایشگاه قرآن تجلیل شد که از جمله آن‌ها در امور قرآنی، اطلاع‌رسانی تبیان، آستان قدس رضوی، ستاد عالی کانون‌های مساجد، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی بودند.

موسساتی که در زمینه فهم و تدبر قرآن فعال بودند عبارت بودند از: نورالمجتبی از قم، تدبر در کلام وحی از مشهد، تدبر در قرآن و سیره از قم.

موسساتی که در حوزه آموزشی فعال بودند عبارتند از: موسسه فرهنگی راحم، موسسه بیت‌الزهرا (س) و موسسه فرهنگی وحیانی فرهنگ نهج‌البلاغه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha