• شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040110304
  • خبرنگار : 90002

نویسندگان کودکان به میان بچه‌ها رفتند

نویسندگان کودکان به میان بچه‌ها رفتند

اولین بازدید اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به بازدید جمعی از اعضای این تشکل غیردولتی از انجمن دوستداران کودک پویش - خانه کودک محمودآباد اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، انجمن دوستداران کودک پویش از مهرماه سال 87 با توجه به دو موضوع حقوق کودک و چرخه فقر، فعالیت خود را در زمینه توانمندسازی کودکان بازمانده از تحصیل و همچنین حذف کار اجباری آنان آغاز کرده است و در همین راستا این مجموعه در زمینه خدمات آموزش پایه، مددکاری، بهداشت و توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آن‌ها فعالیت دارد.

رعایت اصل رازداری، حفظ کرامت انسانی، حفظ اطلاعات و تصاویر کودکان و جلوگیری از سوء استفاده‌های تبلیغاتی از کودکان، از اصول حرفه‌ای و ارزش‌های اخلاقی انجمن دوستداران کودک پویش اعلام شده است.

خانه کودک محمودآباد در حال حاضر با کمک نیروهای داوطلب و نیمه داوطلب اداره می‌شود و قریب به 40 نفر کودک را در زمان‌های مختلف مورد آموزش رسمی و غیررسمی قرار می‌دهد.البته با اجباری شدن تحصیل کودکان، بقیه این بچه‌ها طی سال گذشته تحصیلی، راهی مدارس دولتی شده‌اند.

در این بازدید که قریب به 10 نفر از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همچون علی کاشفی، شیدا رنجبر، مرجان فولادوند، زهره حیدرشاهی و زهرا طهوری در آن حضور داشتند نویسندگان توانستند با حضور در مراسم جشن فارغ التحصیلی کلاس اولی‌ها ساعتی را در کنار مخاطبانشان سپری کنند.

خانه کودک محمودآباد دارای کمیته‌های متفاوتی است که هر کدام بخشی از فعالیت‌های این نهاد غیر دولتی را سامان می بخشد. بنا به گفته مسئول این خانه، خانه کودک محمودآباد در زمره معدود مراکزی است که طرح پیشگیری از بازماندگی تحصیلی را با اصلاحاتی همچنان دنبال می‌کند.

گروهی از کارشناسان ارشد بخش آموزش یونیسف از دفتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از 31 خرداد تا 4 تیرماه 1394 به ایران آمدند تا اطلاعاتی را در مورد متدولوژی طرح "کودکان بازمانده از تحصیل" که یونیسف و یونسکو به طور مشترک طراحی کرده اند و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز اجرا شده است به جمعی از مقامات دولتی ایران ارائه دهند.طرح کودکان بازمانده از تحصیل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بخشی از طرح جهانی کودکان بازمانده از تحصیل است که صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) و اداره آمار یونسکو به طور مشترک در سال 2010 آن را طراحی کردند. هدف از اجرای این طرح، حمایت از کشورها برای رسیدن به راه حلی در کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل از طریق راهکارهای زیر است:

- بهبود اطلاعات آماری و تحلیل داده ها در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل به منظور دستیابی به درک درست تری از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل، شناسایی پروفایل کودکان بازمانده از تحصیل و شناسایی جغرافیایی محل زندگی این کودکان

- شناسایی و تحلیل موانع تحصیلی و دلایل بازماندگی از تحصیل

- و تحلیل سیاست ها و راهکارهای موجود و مورد نیاز برای بهبود وضعیت حضور کودکان در مدارس

 بنا به گفته طاهره خاوری - مدیر خانه کودک محمودآباد -، این خانه کودک توانسته است با فراهم آوردن زمینه‌هایی برای تدریس معلمان در این مرکز و مناطقی که به وجود آنان نیاز است ،ضمن اجرایی کردن طرح مذکور شرایط ارتفای سطح تحصیلی کودکان ونوجوانان این منطقه را فراهم آورد.

خانه کودک محمودآباد در حال حاضر دارای کارگروهای ویژه‌ای همچون کارگروه آموزش، توانمندسازی، بهداشت و درمان، اشتغال زایی و مددکاری روابط عمومی و خیرین است که هر کدام از اینها علاوه بر کودکان، خانواده‌های نیازمند این منطقه را که در جنوب شرقی تهران منطقه 20 تهران قرار دارد، تحت پوشش دارد.

بنا به گفته مسئول خانه کودک محمودآباد، این مرکز اولین مرکزی است که «طرح با من بخوان» در آنجا به مرحله اجرا در آمده است. از آبان ماه سال جاری طرح کتاب خانه سیار این مرکز نیز ویژه کودکان کوره‌پزخانه نزدیک به این منطقه به اجرا رسیده است که طی آن هر دو هفته یک بار کتابهای مورد نیاز برای کودکان در کیسه‌ای گذاشته شده و با همت کتابدار خانه - آمنه فقیری - که خود ساکن این منطقه است، در منطقه کوره‌پزخانه در اختیار بچه قرار می‌گیرد.

کتابخوانی جمعه بازار از دیگر پروژه‌هایی است که به منظور تشویق کودکان برای کتاب خوانی کلید خورده است. مادرانی که برای خرید به این جمعه بازار می‌روند می‌توانند کودکانشان را در مکانی که برای خواندن کتاب ایجاد شده بگذارند تا برایشان کتاب خوانده شود .

این اولین بازدید اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از مخاطبان خاص بود و بناست طی جدولی زمان بندی شده این فعالیت در سایر مراکز و شهرها تداوم داشته باشد.

پیش‌تر دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان - معصومه انصاریان - اعلام کرده بود: انجمن این بار می‌خواهد به مناسبت روز ملی ادبیات کودک به سراغ مخاطبان از یادرفته برود. بچه‌هایی که اگر چه هر روز دیده می‌شوند اما به آن‌ها کمتر توجه شده است. «بچه‌های کار»، «مهاجر» و «بیمار» معمولا به دلیل مشکلاتی که دارند، کمتر در محافل ویژه بچه‌ها، فرصت حضور داشتن پیدا می‌کنند اما از دید ما آنان هیچ فرقی با بچه‌های دیگر ندارند. این بار نویسندگان به دیدار «بچه‌های کار»، «مهاجر» و «بیمار» می‌روند؛ مخاطبانی که فراموش شده‌اند. ما بنا داریم این  برنامه‌ را در شهرستان‌ها هم اجرا کنیم. تلاش می‌کنیم  تا این بچه‌ها دست‌کم روزی را با طعم کتاب و شیرینی همراه با نویسندگان به خوشی بگذرانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha