• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95080403228

بسته اخبار فرهنگی و هنری ایسنا در روز سه‌شنبه

بسته اخبار فرهنگی و هنری ایسنا در روز سه‌شنبه

مروری بر گزیده خبرهای فرهنگی و هنری ایسنا در روز سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه

****

گزیده‌ای از خبرهای «صفحه گردشگری و میراث فرهنگی»

هشدار نسبت به مرگ خاموش میراث دیداری و شنیداری

وزیر علوم صبح روز سه‌شنبه (۴ آبان)‌ در مراسم بزرگداشت روز جهانی میراث جهانی دیداری و شنیداری گفت: تاکنون یک فهرست ملی شامل مجموعه میراث دیداری و شنیداری در کشور تدوین نشده که باید به این قضیه هرچه زودتر توجه کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:‌ در ایران با مشکل انبوه سرمایه مواجه هستیم، چون از نظر داشتن انبوه سرمایه‌های فرهنگی در سطح بسیار بالایی قرار داریم و نمی‌دانیم چطور و چگونه از این سرمایه‌ها استفاده کنیم.

دریافت روادید عراق به روزهای پایانی موکول نشود

سنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید بر اینکه زائران اربعین دریافت روادید ورود به عراق را به روزهای پایانی موکول نکنند، گفت: علاوه بر کنسولی‌های سفارت عراق، در ۱۲ شهر دیگر کار صدور روادید عراق آغاز شده است.

آل‌سعود، خاندانی که به آل‌خود نیز وفا نمی‌کند

عربستان در مدیریت حج روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند و هر سال نسبت به سال‌های قبل ضعف‌هایش بیشتر مشخص می‌شود که این ضعف ناشی از دخالت سیاست‌های وهابیون با مناسک مذهبی حج است، این سیاست‌زدگی‌ها تا جایی پیش رفته که در عمل به وصیت «ملک عبدالعزیز» مبنی بر واگذاری کار حرمین شریفین به شورای مسلمانان نیز بی‌اعتنا هستند.

****

گزیده‌ای  از خبرهای «صفحه تجسمی و موسیقی»

از زنگ خطر «جاستین بیبر»ها تا آثار سفارشی و ...

دبیر «جایزه بزرگ موسیقی انقلاب» گفت: کمپانی‌های بزرگی در غرب هستند که کودکان ۶ تا ۱۲ ساله را برای آینده موسیقی‌شان انتخاب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. نتیجه این روند هم افرادی مانند «جاستین بیبر» است که نه‌تنها در جامعه جوان ما طرفدار دارد، بلکه الگوی نیز می‌شود که این، زنگ خطر بزرگی را برای جامعه ما به صدا درمی‌آورد.

سرقت سر کودک «مجسمه باربر»!

سر کودک «مجسمه باربر» که در خیابان ناصرخسرو، ابتدای کوچه مروی قرار دارد، به سرقت رفته است.

هشت نگارخانه مجوز فعالیت در تهران گرفتند

در نیم سال نخست امسال، نگارخانه‌های ایوان (حوریه مطهری)، صادقی (حبیب‌الله صادقی)، اورمزد (مهدی نبوی)، آگ (سیمین دخت دهقانی)، دید (محمدمهدی سادات صوتی)، دلگشا (نیلوفر عابدی)، نات (زهرا کاویانی) و نگارخانه مجازی ایران هنر (سیدجمال هادیان) مجوز فعالیت در تهران را گرفته‌اند.

تصویرگران صاحب موزه و نشان «آبان» می‌شوند

دبیر علمی هفته تصویرگری ۱۳۹۵ از اهدای نشان «آبان» به چهار تصویرگر و اختصاص یک روز در تقویم به این رشته‌ی هنری خبر داد.

****

گزیده‌ای از خبرهای «صفحه فرهنگ عمومی»

وزیر ارشاد زمینه را برای مشارکت نخبگان فراهم کند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: متاسفانه نخبگان فرهنگی به نوعی انفعال و بی‌تفاوتی دچار شده‌اند و باید آن‌ها را به‌نحوی با نیازهای اجتماعی و فرهنگی کشور آشتی داد.

وزیر ارشاد باید انسجام ایجاد کند

یک مدرس دانشگاه با اعتقاد به این‌که یکی از مشکلات حوزه فرهنگ، تعدد و پراکندگی مراکز تصمیم‌گیری است، گفت: این تعدد گاهی باعث تداخل و هم‌پوشانی می‌شود. اگر کسی سکان وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست می‌گیرد، باید بتواند در اقدام، عمل و سیاست‌گذاری انسجام ایجاد کند.

****

گزیده‌ای از خبرهای «صفحه دین و اندیشه»

وحدت جامعه اسلامی، سد محکمی مقابل توطئه‌ دشمنان است

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با جمعی از اساتید و مسئولین دانشگاه تقریب مذاهب عراق، بر وحدت علمای جهان اسلام به‌خصوص دو کشور دوست و شیعه ایران و عراق تاکید کرد و گفت: مسئله تقریب و وحدت از موضوعات بسیار مهم و ضروری در جهان اسلام و بین مسلمانان است.

انتقاد "آیت‌الله یزدی" از کم‌توجهی به قرآن و حدیث در حوزه

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه به تجوید، حفظ و صوت و لحن قرآن پرداخته شده و می‌شود تاکید کرد: رسالت حوزه علمیه پرداختن به فقه القرآن و فقه الحدیث در کنار کارهایی است که انجام می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر به معنای"بگیر و ببند"نیست

«حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجمال الدین میرمحمدی»، معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: متاسفانه تا از امر به معروف سخن گفته می‌شود، برخی ذهن‌شان به "بگیر و ببندها"می‌رود که باید این رویکرد و نگاه را اصلاح کنیم و آن را به عنوان یک مسئله فرهنگی و نیاز جامعه انسانی معرفی کنیم.

****

«گزیده‌ای از خبرهای صفحه رسانه»

دو جایزه «ای بی یو» برای صداوسیمای ایران

محصولات رادیو و تلویزیونی ایران در رقابت‌های اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و موفق به کسب دو جایزه و دو تقدیر شدند.

مبنای انتخاب غرفه برتر در نمایشگاه مطبوعات چیست؟

ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، شیوه نامه انتخاب غرفه برتر نمایشگاه مطبوعات را اعلام کرد.

سه فصل از خانه پوشالی دوبله شد

سه فصل از سریال آمریکایی «خانه پوشالی» دوبله شد؛ فصل دوم این مجموعه از شبکه نمایش به روی آنتن می‌رود.

****

گزیده‌ای از خبرهای صفحه «فرهنگ حماسه»

همچنان مدیون مقاومت خرمشهر و آبادان در مهرماه ۵۹ هستیم

از سوم خرداد بسیار گفته‌اند، از این‌که خرمشهر را خدا آزاد کرد، از دلیری جهان‌آرا و رشادت سربازان جوانی که از سراسر ایران آمدند و خرمشهر را پس گرفتند و بر گنبد تیر و ترکش خورده مسجد جامع، پرچم کشور را برافراشتند. ولی کمتر گفته شده از مقاومت خرمشهری‌ها در ۴۵ روز ایستادگی، در روزهای جنگ کوچه به کوچه در مهرماه ۵۹.

افزایش تعداد خدمات و تسهیلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نه تنها هیچ تسهیلات و خدماتی در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حذف نشده، بلکه خدمات و تسهیلاتی هم اضافه شده است.

****

گزیده‌ای از خبرهای «صفحه سینما و تئاتر»

اظهارات صریح غنی‌زاده درباره‌ی تیزرهای ماهواره‌ای

کارگردان «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» که این روزها در تالار وحدت به صحنه رفته است با بیان اینکه تئاتر از امکان تبلیغ در صداوسیمای ایران محروم است در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: اگر آثار نمایشی ما امکان مناسبی برای تبلیغ و معرفی خود در رسانه‌ی ملی داشتند، اینقدر مسئولین نگران رفتار شبکه‌های ماهواره‌ای که برای پُر کردن این خلأ ژست حمایت از فرهنگ و هنر داخلی ایران را به خود گرفته‌اند، نمی‌شدند و برای پخش تیزرهای هنری آن هم بدون اطلاع صاحبان اثر به تکاپو نمی‌افتادند.

اعلام مراسم خاکسپاری و ختم یک سینماگر قدیمی

یکر زنده‌یاد فرامرز رسولی صبح چهارشنبه ششم آبان ماه از ساعت ۹ صبح از جلوی منزل ایشان واقع در منطقه سی متری جی به سمت بهشت زهرا(س) تشییع و در قطعه ۳۱۲ به خاک سپرده می‌شود.

محمد یعقوبی پس از یک دهه «ماه در آب» را اجرا می‌کند

محمد یعقوبی به زودی نمایش «ماه در آب» را پس از ۱۰ سال دوباره اجرا می‌کند.

حل مشکل دفاتر تعلیق شده سینمایی

پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجت السلام والمسلمین منصوری بازپرس رسیدگی کننده به پرونده ، با ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه ،مشکل اکران فیلم‌های دفاتر تعلیق شده شامل فیلمیران، نورتابان و پویا فیلم مرتفع شده و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع است.

«شیار ۱۴۳» اشک صرب‌ها را هم درآورد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از بلگراد، فیلم «شیار ۱۴۳» با حضور نرگس آبیار کارگردان فیلم در بلگراد به نمایش درآمد و تعدادی از تماشاگران را متاثر کرد.

- انتشار جزییاتی از جدیدترین فیلم «کار کثیف» به گارگردانی خسرو معصومی، آغاز اکران دو فیلم «یتیم‌خانه ایران» و «متولد ۶۵» از چهارشنبه ‍نجم آبان‌ماه و درخواست شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما برای خودداری از انعقاد قرارداد با فیلمخانه ملی  تا اطلاع ثانوی از دیگر خبرهایی چهارم آبان‌ماه صفحه سینما و تئاتر  ایسنا است.

****

گزیده‌ای از خبرهای «صفحه ادبیات و کتاب»

سینماگران ما حوصله بحث با نویسندگان را ندارند

سینماگران ما حوصله بحث با نویسندگان را ندارند. همین‌طور تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از هزینه‌های تولید اثر به طرق مختلف بکاهند و همین موضوع باعث می‌شود که سهم نویسندگان اغلب نادیده گرفته ‌شود.

انتظارات یک ناشر از وزیر ارشاد / «از ناشران دولتی حمایت نکنید»

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان استان قم حمایت نکردن از ناشران دولتی را از مهمترین انتظارات‌اش از وزیر جدید ارشاد می‌داند.

سیروس نیرو همچنان در سی‌سی‌یو

سیروس نیرو شاعر و پژوهشگر پیشکسوت ادبیات همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha