• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95110604156

آیت‌الله نوری همدانی:

پرداخت دیرکرد به بانک‌ها حرام است

پرداخت دیرکرد به بانک‌ها حرام است

آیت‌الله نوری همدانی در واکنش به تبلیغات بانک‌ها مبنی بر پرداخت دیرکرد در تاریخ مقرر برای بخشودگی آن گفت: این مال اصلا بخشودگی ندارد، چون مال خود مردم است و دیرکرد حرام است؛ شما می‌خواستید از مردم پول اضافه بگیرید و این بخشودگی نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله نوری همدانی صبح روز چهارشنبه (6 بهمن) در درس خارج فقه در مسجد اعظم، بر لزوم تکیه بر ظرفیت درونی کشور تاکید کرد و گفت: اگر سرمایه‌های مردم در بانک‌ها صرف صلاح کشور و امور کشاورزی و صنعت شود، پیشرفت خواهیم کرد اما تا رباخواری باشد، مملکت پیشرفت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: مردم درباره دیرکرد به ما نامه می‌نویسند و ما به هر اندازه می‌گوییم دیرکرد، رباخواری است، بازهم بانک‌ها دریافت می‌کنند؛ البته ما مقاومت می‌کنیم و ثابت‌قدم هستیم و ربا باید برچیده شود.

آیت‌الله نوری همدانی در واکنش به تبلیغات بانک‌ها مبنی بر پرداخت دیرکرد در تاریخ مقرر برای بخشودگی آن، گفت: این مال اصلا بخشودگی ندارد، چون مال خود مردم است و دیرکرد حرام است؛ شما می‌خواستید از مردم پول اضافه بگیرید و این بخشودگی نیست.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ماه بهمن یادآور خاطرات روزهای انقلاب است، اظهار داشت: در چنین روزهایی انقلاب به دوران اوج خود رسیده بود و مردم با شور و شکوه خاصی منتظر امام خمینی(ره) بودند.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت پیشتاز مبارزه با نظام طاغوت بود، تصریح کرد: بیان تاریخ دوران انقلاب اسلامی برای مردم و جوانان ضرورت دارد و این مقطع از تاریخ هیچگاه نباید فراموش شود.

آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات آمریکا، اظهار داشت: مسائلی که در جریان این انتخابات بیان شد، نشان دهنده فروپاشی آمریکا از درون است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آمریکا از اداره کشور خود عاجز است و مشکلات زیادی دارد،  افزودند: آمریکا وقتی نمی تواند درون خود را اداره کند، چرا ادعا می کند می تواند دیگران را مدیریت کند؟

وی تصریح کردند: همانطور که شوروی دچار فروپاشی شد، آمریکا نیز با توجه به فساد گسترده در این کشور، دچار این مسئله خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۵:۱۲

من سال 87 يك فقره وام دانشجويي 2 ميليوني از صندوق رفاه دانشجويي وزارت علوم گرفتم . بعلت اينكه بعد از فارغ التحصيلي بمدت 10 ما بيكار شدم و در همين حال متاهل و مستاجر هم بودم نتوانستم اقساط را مثل خيلي از دانشجويان ديگر سر موقع پرداخت كنم. حالا ما را وادار به پرداخت 350000 تومان جريمه دير كرد كرده اند. هرچه هم گفتيم كه اين كار بر اساس فتاواي مراجع عظام تقليد حرام است به گوششان نرفت. خواهش مي كنم چون اين مشكل خيلي از فارغ التحصيلان بيكار است اين فتاوا به گوش مسئولين صندوق رفاه هم رسانده شود تا مدرك دانشجويان را گرو نگيرند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۶:۱۰

با سلام و عرض ادب بهتر است ابعاد دیگر موضوع دیرکرد در پرداخت بدهی بشرح ذیل نیز از سوی مراجع عظام شفاف سازی گردد: اگر شخصی از بانک تسهیلات اخذ نموده باشد و با وجودی که قادر به بازپرداخت بدهی خود می باشد ولیکن مبادرت به بازپرداخت بدهی خود نمی نماید کار حرامی انجام داده است و یا خیر ؟ اگر شخصی با مبالغی که بایستی به بانک در موعد مقرر می داد ولیکن امتناع نموده و با آن پول تجارت نموده و سودی حاصل کند ، آیا آن سود حرام است یا حلال؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۱۱:۱۵

آیا وامی با مبلغ 20 میلیون تومان بگیریم و 36 میلیون تومان در قالب عقود اسلامی! پس بدهیم ربا نیست؟!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۹:۱۰

اگر راست می گویید به جای حرام کردن پرداخت، دریافت را حرام کنید! جلوی بانک های حرام خوار را بگیرید که به اسم کارمزد و بهره خون ملت را در شیشه می کنند!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۹:۱۸

افرادی که وام کلان گرفتن اصل پول را بعد از چندین سال پس نمیدهند چه رسد به سودش

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۲۱:۴۳

جناب نوری همدانی ،آیا گرفتن دیر کرد جرایم رانندگی حلاله که آقایون دوبرابرش میکنند و از ملت بد بخت میگیرند ،

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۲۳:۳۳

اگر شما قدرت و توان داری در برابر بانک ها از حقوق مردم دفاع کن با حرف مشکلی حل نمیشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۸:۵۵

کجاست میرزای شیرازی که با یک فتوا قلیان های دربار هم شکست .... شما مسئولیت سنگینی دارید ... چرا فقط سفارش و توصیه و تذکر .... پس اسلام و قران وخدا چه میشود؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۹:۴۸

خب حاج اقا شعار دادن چه فایده داره خب دردی رو دوا نمیکنه که خب بایین یه قانونی وضع بکنین به این وضعیت سامان بدین .خداروشکر که از وضعیت بازار خبر دارین وقتی سود بانکی 20 درصد باشه مطمئنا چرخه اقتصاد نمیچرخه هر کسی پولشو دپو میکنه تو حساب بانکی که سودشو بخوره واقعا جای تاسف داره یه مملکت اسلامی با این وضع اداره بشه ان هم با این همه درامد و منابع مالی چطور این حاکمان جواب پس خواهند داد خدا میداند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۹:۵۸

سلام.. حضرت اقا شما می فرمایید حرام است ولی بفرمایید وقتی ندهیم بیشتر می شود و یا حکم دادگاه ی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۱۱:۲۸

اینشالله به همین زودی آمریکا فرو می پاشد و قابل تذکر به روسای مبالغ دیر کرد وام ،حرام است .

avatar

با این درصد سود امروزه که حتما کار بانکها ربابوده وطبق ایه سوره بقره که «ربا را جنگ با خدا معرفی کرده» هیچ دلیلی برای حرام نبودن ان نیست وای به حالتان اینقدر سود وربا خوردهاید روز قیامت که هیچ .حداقل ببینید نان ربا وسود چه بلایی سر زن وبچه هایتان اورده ومی اورد اختلاص های بزرگ را ببینید که بچه های همین اقایا ن انجام می دهند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۲۰:۱۶

سلام کلا بانکداری کشورما مشکل اساسی پربار وجود دارد