• شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96080603138
  • خبرنگار : 71191

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

سایه وندالیسمِ فرهنگی روی «کاشی‌های ماندگار»

سایه وندالیسمِ فرهنگی روی «کاشی‌های ماندگار»

«وندالیسم فرهنگی را باید با فرهنگ‌سازی برطرف کرد، برای حفاظت از «کاشی ماندگار» که سردرِ خانه‌ی هنرمندان و اهالی فرهنگ نصب می‌شود، نیاز به آگاهی‌رسانی داریم.»

به گزارش ایسنا، طرح نصب «کاشی ماندگار» سردر خانه‌ اهالی فرهنگ و هنر که از اردیبهشت امسال با پیشنهاد پوریا سوری، مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی و توسط این معاونتِ ریاست جمهوری آغاز شد مورد استقبالِ بسیاری از اهالی این حوزه قرار گرفت.

اما در ادامه‌ و با تغییر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و انتصاب تیم جدید در روابط عمومی، اخبارِ مربوط به نصب کاشی‌های ماندگار اُفت کردند؛ تا جایی که مهمترین خبر از نصب‌شان محدود به «اولین کاشی ماندگار نصب شده در مشهد و سردرخانه یک نوازنده موسیقی مقامی شکسته شد» شد و همچنین نصب کاشی سردرِ خانه «پدر حسن روحانی»؛ اما این اتفاق‌ها بعد از گذشت مدتی با انتقادهایی مواجه شد.

آگاهی‌سازی، تنها راهکار جلوگیری از وندالیسم شهری

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نخست درباره‌ی تامین امنیت کاشی‌های ماندگار و اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد به ایسنا توضیح می‌دهد.

او نصب کاشی ماندگار را عاملی برای آگاهی‌بخشی به مردم هر منطقه و شهر می‌داند و می‌گوید: شهرها بزرگ شده‌اند و مانند گذشته مردم خانه‌های مفاخر را حتی در محله‌هایشان نمی‌شناسند، این اقدام یکی از بهترین راهکارها برای این شناسایی است.

وی با تاکید بر این‌که به مدیران کل ادارات میراث در استان‌ها اعلام شده بعد از نصب هر کاشی، باید وظیفه‌ی محافظت از آن‌ها را نیز در دستور کار داشته باشند، بیان می‌کند: باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی، آگاه کردن و اطلاع‌رسانی این مشکل دیگر تکرار نشود.

او اقدامات تخریبی در راستای اجرائی شدن این طرح را، یک نوع وندالیسم شهری می‌داند که عملکردشان مانند تخریب آثار تاریخی و در و دیوار شهر است و ادامه می‌دهد: نمی‌دانیم به چه دلیل کاشی سردرِ خانه «عثمان محمدپرست» در خراسان شکسته شد؟ اما میراث فرهنگی در سریع‌ترین زمان آن را اصلاح و بار دیگر در جای خود نصب کرد، حتی یک کاشی دیگر با نام وی سردر خانه‌ی دیگر او در مشهد نصب شد.

«روح الله مهدی‌نژاد» اما به پیگیری بیشتر برای حفاظت از کاشی‌های ماندگار از طریق شورای شهر و شهرداری تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا با پیگیری از طریق مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌های متولی ضوابطی برای این اتفاقات در اختیار داشته باشیم. نامه‌ای به شورای شهر فرستاده و درخواست کرده‌ایم تا با کمک یکدیگر این کار را ادامه دهیم.

شورایی برای نصب کاشی‌ها ایجاد می‌شود

او ادامه می‌دهد: در طرح جدید برای ادامه‌ی این کار و نصب کاشی‌ها باید شورایی تشکیل شود تا در زمان اجرائی شدن نصب کاشی‌ها، با انجمن‌ها و شورای شهر مشورت شود.

وی درباره‌ی اقدام مشابهی که سازمان زیباسازی از چند سال گذشته در کنار بناهای ارزشمند در اختیار خود با تابلوهایی از جنس فلز انجام می‌دهد، بیان می‌کند: اگر کسی بخواهد آن را هم تخریب کند، با پاشیدن رنگ یا هر نوع آسیب دیگری می‌تواند این کار را انجام دهد.

درخواست همکاری از استانداری و ارشاد استان‌ها

«مهدی‌نژاد» همچنین درباره‌ انتخاب برخی افراد برای نصب کاشی سردر خانه‌های آن‌ها، مانند پدر حجت‌الاسلام حسن روحانی در شهر سرخه‌حصار سمنان، بیان می‌کند: انتخاب افراد در استان‌ها توسط اداره میراث فرهنگی استان و به کمک استانداری و ارشاد آن استان صورت می‌گیرد. در بحثِ مفاخرِ استان، خانواده‌ی آقای روحانی در سرخه‌حصار شخصیتی امین و مورد احترامِ اهالی بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: هر چیز که در هر شهرستان نصب می‌شود با ارشاد و استانداری آن استان هماهنگ شده و سپس در شورایی بررسی و از میان ۵۰ نفر اسم انتخاب شده، در نهایت پنج نفر به صورت نهائی اعلام می‌شود و سازمان میراث فرهنگی در مرکز با آماده‌سازی تابلو آن را به شهرستان ارسال و نصب می‌کنیم.

او با تاکید بر این‌که تابلوی نصب شده سردر خانه پدری آقای روحانی نیز به این دلیل بود که او در آن خانه متولد و بزرگ شده است، گفت: در واقع بسیاری از «کاشی‌های ماندگار» که سردرِ خانه‌ها نصب می‌شود، متعلق به افرادی است که از آن خانه رفته‌اند، اما چون مدت زمان زیادی را در آن مکان حضور داشته‌اند، برای شناخت مردم نسبت به آن بنا، کاشی نصب می‌شود.

براساس سیستم گذشته کار را ادامه می‌دهیم

مهدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا مدتی در کار نصب کاشی‌ها توقف رخ داد، بیان می‌کند: براساس همان سیستم گذشته، کار را ادامه دادیم، بسیاری از کاشی‌ها براساس لیستِ آماده شده، به استان‌ها ارسال و در حال نصب است.

به گفته‌ی او تا امروز ۱۴۰ کاشی دیگر آماده شده و به مرور زمان آن‌ها نیز نصب می‌شوند.

وی می‌گوید: اسامی تائید شده که برای آن‌ها کاشی تهیه شده است، از قبل در یک شورا مطرح شده و اسامی مشخص شده بود و ما نیز به احترام این شورا، این کار را در دست انجام داریم.

برند کاشی ماندگار به نام که؟ به کام کجا؟

وی با بیان این‌که نصب «کاشی ماندگار» از ابتدا در سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و در حال حاضر با کمک اداره ارشاد استان‌ها انجام می‌شود، می‌گوید: برای انتخاب مفاخر حتما نظرات استانداری و اداره ارشاد هر استان را نیز مدنظر قرار می‌دهیم.

هنوز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زیباسازی نداریم

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه در پاسخ به این پرسش که در روزهای پایانی حضورِ پوریا سوری، _طراح این پروژه در سازمان میراث فرهنگی _ صحبت‌هایی با سازمان زیباسازی برای ادامه‌ی این کار و همکاری‌های بیشتر مطرح شده بود، می‌گوید: هنوز تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده است.

او با این وجود تاکید می‌کند: تا امروز از نظرات آقای مسجد جامعی استفاده کرده‌ایم.با این وجود در صدد هستیم تا برای این اقدام صحبت کنیم و برای داشتن یک وحدت رویه بهتر، کارها را جلو ببریم.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری‌هایی که از زمان آغاز نصب این کاشی سر در خانه‌ی اهالی فرهنگ و هنر در سراسر کشور آغاز شده است، ادامه‌دار بودن این کار نیاز به یک کمیته مستقل داشته باشد، تا بتواند علاوه بر بررسی شخصیت‌ها و معیارهایی که بر آن اساس افراد انتخاب می‌شوند، ضوابطی نیز تدوین و دستگاه‌ها و مدیریت‌های اجرائی آن راعملیاتی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha