• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99013017635
  • خبرنگار : 71647

گفت و گو با مدیر مسوول روزنامه ایران:

هنوز عصر روزنامه به پایان نرسیده است

هنوز عصر روزنامه به پایان نرسیده است

مدیرمسئول روزنامه ایران درباره شرایط روزنامه‌ها در روزهای اخیر گفت: ما هم ‌مثل خیلی از نشریات با افت تیراژ مواجهیم چون بخشی از کشور تعطیل است. اما به هر حال در تولید محتوا که بخش اعظم آن آنلاین منتشر می‌شود ما با کاهش مواجه نبوده‌ایم.

مهدی شفیعی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اهمیت و جایگاه روزنامه‌ها در کشور، گفت: نخست باید به نکته‌ای اشاره کنم؛ وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی است. وقتی روزنامه منتشر می‌شود در وهله نخست وظیفه‌اش اطلاع‌رسانی صریح، شفاف و صادقانه است که منجر به افزایش آگاهی مردم و ایجاد جریان درست اطلاع‌رسانی شود؛ از این رو حضور رسانه‌های رسمی و مکتوب در این عرصه مهم و حیاتی است؛ بنابراین من معتقدم که اطلاع‌رسانی در چنین شرایطی تعطیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه اگر دقت کرده باشید علی‌رغم شیوع گسترده کرونا در خیلی از کشورهای اروپایی حتی نشریات مکتوب‌شان تعطیل نشده است و توزیع‌شان به صورت جدی انجام می‌شود و یا بعضاً برخی از دولت‌ها کمک می‌کنند که مردم چگونه می‌توانند نیازشان به اطلاع‌رسانی را از مبادی مختلف تامین کنند. نکته سوم هم اینکه در این شرایط صنعت رسانه هم حتماً همانند سایر صنایع دچار آسیب‌هایی خواهد شد ولی رسانه‌هایی که بتوانند نیاز مخاطب را به خوبی تشخیص دهند، کمتر آسیب می‌بینند. اگر سازمان‌های رسانه‌ای در چنین مواقعی صرفاً به صورت سنتی بخواهند به کار خودشان ادامه دهند حتماً با بحران‌های بیشتری مواجه خواهند شد. امروزه در همه جای دنیا شیوع بیماری کرونا به یک بحران تبدیل شده است، اما این امر نه تنها مانع انتشار مطبوعات نشده بلکه اقتضائات شیوع این بیماری نحوه توزیع مطبوعات را تغییر داده است. معتقدم انتشار مطبوعات در کشور ما نیز نباید متوقف می‌شد هر چند این موضوع موقتی بود اما می‌تواند پایه بسیاری از تصمیم گیری‌های بعدی در مسائل و اتفاقات آینده باشد. 

او با تاکید بر اینکه ارتباط روزنامه‌ها با مخاطب قطع نشده است، گفت: ما با افزایش کاربر در حساب‌های مجازی خود در توییتر و اینستاگرام و افزایش میزان بازدید در سایت آنلاین مواجه بوده‌ایم.

شفیعی ادامه داد: اینکه می‌گویند تیراژ مطبوعات کم شده، بنابراین توقف آن هم مشکلی ایجاد نمی‌کند تصور و طرز فکری است که به هیچ وجه درست نیست؛ چراکه گاهی بنا به شرایط ممکن است تیراژ یک روزنامه کاهش یابد اما مشاهده می‌شود که مطالب آن روزنامه ۸ الی ۹ برابر و حتی تا ۲۰ برابر تیراژ چاپ شده، در فضای وب دیده می‌شود و کانون‌های تصمیم‌گیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که تصمیم از سرگیری انتشار روزنامه‌ها چه تاثیری در رونق فضای رسانه و اطلاع رسانی دارد؟ گفت: رسانه‌ها مسئولیت اجتماعی دارند و همین حضور سرمایه اجتماعی را به وجود می‌آورد. بنده فکر می کنم هنوز عصر نادیده گرفتن نسخه کاغذی فرا نرسیده است. در جامعه، هنوز افرادی هستند که علاقه‌مند به خواندن نسخه‌های کاغذی‌ هستند.رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب زیادی وجود دارند و اطلاع‌رسانی در این شرایط باعث می‌شود که رسانه شناسنامه‌دار تقویت و اعتماد مردم جلب شود.
  
او درباره مشکلات اخیر حاصل از بیماری کرونا گفت:  در بحران‌های اقتصادی معمولاً کالاهای فرهنگی از جمله کتاب، سینما، صنایع دستی، مطبوعات و… اولین جایی هستند که صدمه می‌بینند. ما در بخش توزیع نیز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم طبیعتا باید اصول بهداشتی بیشتر رعایت شود برای همین باید از نیروی بیشتری استفاده کنیم. تعطیلی کیوسک‌ها و کتاب فروشی و برخی محل‌های فروش نیز از دیگر مشکلات است.

او افزود: ما به عنوان یک گروه رسانه‌ای تولیدات مختلفی داریم که در عرصه رسانه‌ای مورد توجه  مخاطبان عمومی، صاحبان بنگاه‌ها و سازمان ها و کارشناسان دولتی و مقامات و مسوولان و تصمیم‌گیران است. طبیعتاً در این مدت خیلی دچار کاهش مخاطب نشدیم. اگرچه سال سختی داریم ولی امید است که بتوانیم از این چالش عبور کنیم و مشکل جدی نداشته باشیم. روز شنبه (۲۳فروردین ماه) که روزنامه‌ها پس از سه هفته غیبت به پیشخوان‌ها بازگشتند، روزنامه ایران با پوشش نایلونی و دستکش پلاستیکی توزیع شد.

مدیرمسوول این روزنامه درباره راه‌های تامین هزینه‌های این بسته‌بندی توضیح داد: این اقدام به منظور حفظ سلامت مخاطبان و خوانندگان روزنامه و با هدف جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا صورت می‌گیرد. هزینه این اقدام بدون بودجه دولتی و از محل تامین آگهی‌ها و فروش روزنامه تامین خواهد شد و درصورتی که مخاطبان و مشترکان از این اقدام حمایت کنند می‌توانیم تا ریشه‌کن شدن بیماری کرونا آن را ادامه دهیم. ما آمادگی داریم تجربه این اقدام ارزشمند و مهم را به سایر نشریات منتقل کنیم.  

شفیعی عملکرد روزنامه ایران و محتوای آن در شرایط خاص این روزها را اینگونه تشریح کرد: مدیران موسسه ایران و روزنامه‌نگاران نشریات ایران به دلیل مسئولیت اجتماعی خود، تلاش کردند تا با اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح، به موقع و ساده، به ارتقای سواد رسانه‌ای جهت حفظ سلامت، افزایش اعتماد، بردباری، مشارکت، همدلی و همکاری مردم برای مقابله با این بیماری کمک کنند. موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و به منظور جلوگیری از انتشار آن در سطح جامعه با دو رویکرد مهم و اصلی اطلاع‌رسانی و آگاهی رسانی، در بخش‌های درون و برون سازمانی این موضوع را در اولویت فعالیت‌های روزانه خود قرار داده است.

او گفت: بر اساس دستورالعمل اطلاع‌رسانی در اسفندماه و پس از آن در ابتدای فروردین ماه اطلاع‌رسانی سریع و آسان از اقدامات ضروری و نظر و مسائل مهم ارائه شده از سوی مسوولان، اطلاع رسانی آنلاین ۲۴ ساعته، هشدار نسبت به ادامه بحران و تبعات آن و...  از سوی خبرنگاران «ایران» در دستور کار جدی قرار گرفت و به عنوان اولویت کاری مشخص و تاکید شد. علاوه بر این ایجاد همبستگی میان مردم دیگر کارکردهای رسانه‌های موسسه  ایران در مدیریت بحران کرونا، بود که به عنوان یکی از اهداف و اولویت های خود را در این زمینه اعلام شد .یکی از اقدامات مهم موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، انتشار روزنامه در ایام تعطیلات نوروزی و خانه نشینی مردم بود.

شفیعی یکی از اقدامات این روزنامه را تکمیل سرویس اخبار جعلی کرونا و مقابله با آن دانست و افزود: انتشار محتوای رسمی و تأیید شده بر روی شبکه‌های اجتماعی‌ با هدف اعتبار بخشی به اخبار رسمی و مقابله با خبر جعلی صورت گرفت.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha