• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 00061843184
  • خبرنگار : 71282

در ۱۰۰ روز دولت رئیسی محقق شد

انجام بیش از ۲۲ هزار فقره بازرسی از کارگاههای پرخطر

انجام بیش از ۲۲ هزار فقره بازرسی از کارگاههای پرخطر

از زمان استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه بیش از ۱۰۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار انجام گرفته که بیش از ۲۲ هزار مورد بازرسی ویژه از کارگاه‌های پرخطر در صنایع ساختمان، معدن و نفت و گار و پتروشیمی بوده است.

به گزارش ایسنا، یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهرماه، گسترش نظارت بر کارگاههای مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است.

بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود. در اساسنامه سازمان بین المللی کار(ILO) از تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.

بی تردید همکاری نزدیک بین بازرسان کار، کارگران و کارفرمایان می‌تواند در تصویب قوانین مربوط به ایمنی و حفاظت کار و اعمال آن در کارگاهها موثر باشد و هدف بازرسی حصول اطمینان از رفع هرچه بیشتر مشکلات مرتبط با کارگران از جهت مسائل حفاظتی و بهداشتی در کارگاه است.

برابر گزارشها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده است؛  از این رو گسترش نظارت بر کارگاه‌های کشور و ایجاد بسترهای قانونی ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در کشور امری حیاتی به شمار می رود؛ اقدامی ضروری که معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه صورت داده است.

بر اساس گزارش عملکرد معاونت روابط کار، ۱۰۴ هزار و ۱۵۶ فقره بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار طی این مدت انجام شد که ۲۲ هزار و ۷۹۳ مورد بازرسی ویژه از کارگاههای پر خطر در صنایع ساختمان، نفت، گار، پتروشیمی و معدن بوده است.

انجام بیش از ۲۲ هزار فقره بازرسی از کارگاههای پرخطر

صدور ۸۰ هزار و ۹۲۰ ابلاغیه رفع نقص برای کارفرمایان کارگاههای دارای نقایص ایمنی یا موارد مغایر با مقررات قانون کار از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه معاونت روابط کار، ۱۰۴ هزار و ۱۵۶ فقره بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار انجام گرفته که ۲۲ هزار و ۷۹۳ مورد بازرسی ویژه از کارگاههای پر خطر در صنایع ساختمان، نفت، گار، پتروشیمی و معدن بوده است. در این مدت ۳۴۷۲ درخواست متقاضی اخذ تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری بررسی و عملکرد ۱۷ هزار و ۲۸۲ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در سراسر کشور مورد پایش قرار گرفته است.

همچنین طی این مدت لایحه دولت در الحاق به مقاوله‌نامه‌های شماره ۸۱ (بازرسی کار) و شماره ۱۵۵ (ایمنی و بهداشت شغلی) سازمان بین المللی کار (ILO) به عنوان رکن ساختارساز در ارتقای ایمنی و بهداشت کار در کارگاههای کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

قانون کار در ماده ۸۵ به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود را برای کلیه کارگاهها، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان الزامی کرده است.

حفاظت فنی محیط کار شامل به کارگیری مجموعه تمهیدات و اقدامات فنی و مهندسی به منظور پیشگیری از بروز حوادث شغلی و خسارت به سرمایه‌های مادی و انسانی می ‌شود.

معاونت روابط کار وزارت کار در گزارش عملکرد خود در حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار، به سفارش تدوین ۴ مورد محتوای آموزشی، ۲ مورد دستورالعمل فنی و ۲ آیین نامه کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار اقدام کرده است.

همچنین ۴۲۱۶ مورد بررسی حفاظت فنی دستگاهها و تجهیزات، ارزیابی و اندازه‌ گیری عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار ۱۲۹ کارگاه، ۱۸۰ هزار و ۲۱۸ نفر ـ ساعت، آموزش عمومی و تخصصی ایمنی و بهداشت کار، ۹۶۴۰ نفر ـ ساعت دور ـ آموزشی ویژه بازرسان کار از دیگر اقدامات معاونت روابط کار به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۹۸ قانون کار، بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در حدود وظایف خویش حق دارند بدون اطلاع قبلی در هر موقع از شبانه روز به موسسات مشمول قانون کار ورود کرده و به بازرسی بپردازند. همچنین بر اساس ماده ۱۰۴ قانون کار، کارفرمایان و دیگر کسانی که مانع ورود بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار به کارگاههای مشمول این قانون شوند یا از انجام وظیفه ایشان ممانعت و از دادن اطلاعات و مدارک لازم به آنها خودداری کنند، حسب مورد به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha