• پنجشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400012614946
  • خبرنگار : 80001

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

امکان ویرایش در سامانه املاک و اسکان فراهم می‌شود

امکان ویرایش در سامانه املاک و اسکان فراهم می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اینکه استقبال مناسبی از طرف هموطنان برای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان شده است، گفت: به زودی امکان ویرایش اطلاعات در سامانه فراهم می‌شود.

محمود محمودزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی ها نشان می‌دهد که در همین روزهای ابتدایی استقبال مناسبی از طرف هموطنانی که آخرین رقم کد ملی آنها ۹، ۸، ۷ و ۶ بوده برای ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه املاک و اسکان شده و روز شنبه آماری را در این خصوص ارائه می‌کنیم. بسیاری از رکوردها ثبت شده و برخی دیگر هم از طریق تلفن و چت آنلاین در حال تکمیل اطلاعات خود هستند. به زودی امکان ویرایش اطلاعات نیز فراهم می‌شود و کسانی که ثبت نام می‌کنند تا دو ماه آینده امکان ویرایش خواهند داشت.

وی افزود: ابهامات و سوالاتی نیز که بعضا در ذهن مردم ایجاد می شود هم در اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم و هم در سامانه پاسخ داده شده است. مساله‌ای که لازم است به آن تاکید کنیم این است که هدف اصلی دولت از راه اندازی سامانه املاک و اسکان، نه کسب درآمدهای مالیاتی بلکه شناسایی وضعیت موجود مسکن کشور برای برنامه‌ریزی است. در واقع مالیات، هدف نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به هدف است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طی هشت ماه گذشته که سامانه اجرایی شده متوجه شدیم که حدود ۹ میلیون مستاجر داریم و حدود ۱۱ میلیون خانوار فقط یک واحد مسکونی در تملک دارند. این موضوع اهمیت سامانه و مفید بودن آن را نشان می‌دهد. خواست عمومی این است که موضوع مسکن کشور حل شود. اولین گام شناخت از طریق این سامانه است تا امکان برنامه‌ریزی فراهم شود.

محمودزاده با بیان اینکه جرایم مالیاتی صرفا مشمول واحدهای خالی می شود، گفت: ممکن است یک نفر ده ها واحد مسکونی داشته باشد که اجاره داده و اگر در تهران کمتر از ۱۵۰ متر و در شهرستان کمتر از ۲۰۰ متر مربع باشد، هیچ نوع مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. در واحدهای بزرگتر نیز اگر مستاجر ساکن باشد فقط مشمول مالیات متعلقه می شود که قبلا نیز در قانون مالیات های مستقیم وجود داشته است. مسلما کمتر کسی واحد مسکونی خود را خالی نگه می‌دارد، زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره نحوه مواجهه با موارد احتمالی که اطلاعات سکونتی خود را ثبت نمی‌کنند یا اطلاعات اشتباه می‌دهند، گفت: در اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم پاسخ اینگونه شبهات داده شده است که ما فقط مواد قانون را نقل می کنیم. کسی که اطلاعات نادرست بدهد یا ثبت نکند خانه او به عنوان واحد خالی تلقی می شود، زیرا ما از طریق سامانه با بسیاری از دستگاه های مرتبط، متصل هستیم. در یکی - دو روز آینده به سازمان ثبت اسناد و املاک نیز وصل می شویم و اطلاعات را به دست می آوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای ماده ۵۴ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به نفع اکثریت جامعه است، گفت: اعمال مالیات خانه‌های خالی بر اساس ضرایب شش برابر، ۱۲ برابر و ۱۸ برابر از زمان ابلاغ قانون در اواخر سال ۱۳۹۹ است. یعنی واحدهایی که از سال ۱۳۹۴ خالی بوده بر اساس ضرایب قانون سال ۱۳۹۴ اعمال مالیات می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: هر چیزی که امکان برنامه‌ریزی را برای کشور ایجاد کند به نفع همه است. بنابراین مردم هیچگونه نگرانی از ثبت اطلاعات نداشته باشند. هدف اصلی ما بهبود وضعیت بازار مسکن است و اطمینان می‌دهیم که با همکاری هموطنان مشکلات حوزه مسکن حل شود. هموطنان با اطمینان خاطر اطلاعات خود را درج کنند. موارد استثنایی هم که جواب آن از طریق تلفن و پاسخگویی آنلاین پاسخ داده نمی‌شود به صورت جداگانه بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی از طریق خانه های خالی به صندوق ملی مسکن می رود، گفت: این درآمدها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد هزینه می شود. اکثر افراد جامعه شامل مالک و مستاجر از ارائه اطلاعات حوزه مسکن انتفاع مستقیم می برند. مسکن بزرگترین بخش از سبد خانوار را تشکیل می دهد که تا کنون برنامه ریزی برای این حوزه بر اساس آزمون خطا بوده و راه اندازی سامانه املاک و اسکان اولین گام برای شناخت وضعیت موجود از مسکن کشور است.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین) آغاز شده است. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

در مرحله اول زمان بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار است اما از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد تمامی کدهای ملی قابلیت ثبت نام دارد.

از روز ۱۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت افرادی که آخرین رقم کد ملی آنها به ترتیب ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و صفر است به ترتیب هرکدام دو روز فرصت نام نویسی دارند. سپس همانطور که گفته شد از روز ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خردادماه تمامی افراد می توانند اطلاعات ملکی خود را ثبت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۴

... ۱-در حال حاضر همه یا مالک هستند و یا مستاجر، ۲- هیچ خانواده ای در خیابان زندگی نمی کند و همه یک سرپناه دارند، ۳-در هر حال دو نیم میلیون در کل کشور و یا یک و نیم میلیون در شهرهای بزرگ، خانه خالی مازاد باقی می ماند، یعنی اضافه است....حتما بیش از یک و نیم میلیون خانه در شهرهای بالای صدهزار نفر خالی خواهد ماند،.....- اگر امثال من که خودم و همسرم روی هم بیش از چهل سال در این مملکت شبانه روز کار کرده و زحمت کشیده ایم، ولی باز نمی توانیم خانه ای در شان خودمان اجاره کنیم، چه برسد که بخریم، و با وضع این مالیات های سنگین، نه تنها خانه ارزان تر نمی شود، بلکه جبران مالیات از جیب نیازمندان مسکن خواهد بود و باز هم خانه و اجاره گرانتر می شود، .... و این مالیات فقط وضع مستاجران و بی خانه ها را بدتر و بدتر می کند. والسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۵:۴۸

سلام.سامانه مشکل دارد.من یکی از املاکم را ثبت کردم .بار دوم که میخواهم وارد سامانه شوم و ملک دوم را ثبت کنم مرتب پیغام خطا میدهد و موفق نمیشوم وارد شوم در صورتیکه همه اطلاعات(کدملی/ تلفن/رمز عبور)را صحیح وارد می کنم.مهلت کد ملی من هم رو به اتمام است نمیدانم چه باید بکنم.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۷:۳۸

ثبت واگذاری ملک دیگه چه صیغه ایه؟ ملکمون رو دو دستی واگذار کی بکنیم؟ ...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۷:۵۰

... سایت بسته است آخر کد ملی ۶ است ...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۸:۲۹

در ابتدای دولت، اطلاعات درآمدی و مسکن رو برای یارانه خواستند،که من عین واقع نوشتم، دوستان خندیدند و حقیقت رو ننوشتند، نتیجه این شد که یارانه من قطع شد، اعتراض کردم گفتند سه تا ماشین به نامتان است، در صورتیکه یک ماشین داشتم، و دوتا که فروخته بودم هم خارج نکرده بودند، گفتم چرا یارانه پسر متاهلم که ۱م درآمد دارد نمیدهند، گفتند چون به شما متصل است. در صورتیکه در دستگاه خودم یک کارمند بانک بود که ۵ واحد اجاره می گرفت و یکنفر دیگه که ثروت من به اندازه قیمت ماشینش نبود، این دو نفر سالها یارانه میگیرند، دارین نمونه ها بسیارند. همین اتفاق هم برای مالیات مسکن خواهد افتاد، از ضعفا خواهند گرفت و دلالان و اغنیا دوباره نخواهند داد. این طرحها قبل از اجرا شکست خورده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۹

با سلام، جناب آقای معاون وزیر راه و شهر سازی، ...، اینجانب ساکن یک روستا هستم، دو طبقه میباشد، و هر طبقه ۴۲ متر میباشد، طبقه دوم تکمیل شده و طبقه اول هم نیمه کاره میباشد، برای من مالیات آمده است، آنهم با جریم دو برابر، لطفا" گفته های خودرا اصلاح کنید،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۹

طرحی خوب است ... اگرواقعا به جمهوری اسلامی باوردارید بدانید گرفتاری مسکنخطرناکتر است پس بخاطر خودتان هم شده برای حل مشکل مسکن اقدام کنید تمام مصالح وتادلتان بخواد نیروی انسانی هم که داریم پس بشتابید بسوی ساخت مسکن تادراین دنیا بنده خدا ودردنیای آخرت خدا ازشماراضی باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۴

مالکیت خانه و مخصوصاً زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و با سودهای نجومی کلان به مردم تحمیل میشود باید محدود به تعداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زندگی و اینده شوند این طرح هم خیلی کافی نیست و تعداد خانه و زمین باید بیشتر از یک خانه یا زمین باشد چون تعدادی برای فرزندان خود تهیه میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۹:۵۷

الحمدلله

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۹

در صورت اختلاف زن و شوهر و جدا زندگی کردن انها از هم با توجه ب اینکه از هم طلاق نگرفتند و زن تحت سرپرستی شوهر محسوب میشه اگر شوهر دو خانه ب اسم خود داشته باشه زن هم خانه ای ب اسم خود داشته باشه و در حال زندگی کردن در ان بااشه با توجه ب اینکه اقا اقامتگاه اصلی و فرعی رو پر میکنه حالا خانم چکار کنه اقامتگاه خودش رو اصلی بزنه؟ مشمول مالیات نمی شه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۲۱:۱۴

... برید یک فکری به حال کرونا کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۲۲:۳۵

سلام من هفت سال پیش همسرم ازمن جداشده ونه املاکی دارم نه مستاجرم درحال حاضر همراه باخواهرم زندگی میکنم وخودم یارانه بگیرم من خودم راچطوری اثبات کنم برای ثبت املاک واسکان لطفا راهنمای کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۰۲:۲۷

من خانه. ندارم یک اتاق دارد مال پدر زنم هست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۰۵:۱۴

سلام خانوم خودسرپرست هستم که از همسرم جدا شدم و در خانه ای که ملک من نیست ساکن هستم البته اجاره هم نکردم ملک مربوط به فامیل است و من رایگان ساکن هستم من در سامانه چه اطلاعاتی رو ثبت کنم نه ملک در مالکیتم هست و نه مستاجرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۰۹:۴۲

اخه مگه سلطان دلار روخودور سکه ووووگرفتن و نابود کردن مگه درست شدن که با این کار مسکن ارزان بشه.......

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۲ ۰۰:۲۴

باسلام،چطورميشه،اطلاعات واردشده درسامانه راويرايش کرد؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۲ ۰۷:۲۹

سلام ،خسته نباشید در مورد ملکی که صاحب ملک فوت شده باشد و زن و بچه‌های آن مرحوم در آن زندگی میکنند و همسرش سرپرست خانوار هست چکار باید بکنند لطفا توضیح دهید در موردش

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۰ ۲۱:۵۹

سلام اینجانب ایرج دارای یک واحد منزل مسکنی مسکن مهر می باشم ودر آن ساکن می باشم ودر سامانه نیز ثبت نام نمودم ولی متاسفانه سامانه منزل مسکونی در حال حاضر نیز ساکن هستم ولی سامانه خالی از سکنه ثبت نموده که متاسفانه قابل ویرایش نیست من باید چکار کنم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۴

من مشخصات فرزندانم را فراموش کردم و ثبت نکردم لطفا راهنمایی کنید.سپاسگذارم