• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012815893
  • خبرنگار : 71129

رائول کاسترو از سمتش به عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا کناره گیری کرد

رائول کاسترو از سمتش به عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا کناره گیری کرد
رائول (راست) و فیدل کاسترو

رائول کاسترو تایید کرد که از سمتش به عنوان دبیر حزب کمونیست کشورش کناره گیری می‌کند و با این کار، به چندین دهه حکومت خانواده کاسترو در این کشور آمریکای لاتین پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری هیل، رائول کاسترو در سخنرانی آغازین کنگره جدید کوبا بر کناره گیری‌اش به عنوان دبیر نخست حزب کمونیست این کشور تاکید کرد؛ اگرچه خروجش از صحنه سیاست کوبا بیانگر موجی از تغییرات یا بازسازی روابط با آمریکا نیست.

کاسترو ۸۹ ساله در این سخنرانی گفت که ‌آماده انتقال قدرت به رهبران جوانتری است که مملو از انرژی و روحیات ضد امپرالیستی هستند.

کاسترو به نمایندگان حزب گفت: من به شدت و قدرت ذاتی مثال زدنی و درک هموطنان خود اعتقاد دارم و تا زمانی که زنده‌ام آماده دفاع از میهن، انقلاب و سوسیالیسم خواهم بود.

کاسترو در سال ۲۰۱۸ و پس از آن از عنوان رئیس جمهوری کوبا کناره‌گیری کرد که برای دو دوره در این سمت بود. "میگوئل دیاز کانل برمودز" جای وی را به عنوان رئیس جمهوری کوبا گرفت. هنوز هیچ فردی برای رهبری حزب کمونیست کوبا در نظر گرفته نشده اگرچه کاسترو خودش اعلام کرد که انتظار دارد برمودز یکبار دیگر جای او را بگیرد.

اظهارات کاسترو یک تغییر تاریخی برای کشور است که از انقلاب ۱۹۵۹ در کوبا خودش یا برادرش فیدل در راس امور بودند. فیدل کاسترو در ۲۰۱۶ درگذشت.

با وجود آنکه رائول کاسترو قرار است از رهبری حزب حاکم کوبا کناره گیری کند،‌ اما انتظار می‌رود که همچنان بر دولت این کشور آمریکای لاتین نفوذ داشته باشد.

خروج کاسترو از حزب کمونیست کوبا در بحبوحه یکسری چالش‌ها از جمله اقتصاد بی رونق و پاندمی کرونا اتفاق می‌افتد.

البته خروج وی از حزب کمونیست به نظر سیاست‌های کوبا را با تغییراتی شگرف همراه نخواهد کرد.

"جئوف تیل"، رئیس دفتر واشنگتن در آمریکای لاتین گفت: این یک انتقال سلسله‌ای نیست. رهبری جدید، اگرچه توسط برادران کاسترو و میراث آنها شکل گرفته، اما نسل بعدی حزب کمونیست کوبا هستند، نه نسل بعدی خانواده کاسترو.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۲۲:۲۸

نگرانی کوبا از خروج امریکا از برجام جالب می باشد. چرا کوبا نگران است و چرا کوبا اصرار دارد برجام حفظ شود؟. چه ریگی به کفش دولت کوباست که اینقدر از نابودی برجام واهمه دارد.؟ برجام چه ربطی به کشور گرسنه و بدبخت کوبا دارد.؟ و چرا کاستروها همزمان با تضعیف برجام از قدرت کنار رفتند؟ متاسفانه تاریخ پر است از قهرمانان دروغینی که امپراطوری رسانه ای گلوبالیستها با تبلیغات دروغین و غیرواقعی از انها در ذهن مردم قهرمان ساختند. یک مورد پررنگ ان قهرمان سازی از رهبر کوبا فیدل کاسترو می باشد. فیدل کاسترو در سال 1962 با امریکا پنهانی وارد معامله شد و بحران موشکی کوبا را که یک بحران ساختگی و کنترل شده بود راه انداختند و با وانمود به وجود 80 موشک اتمی شوروی در خاک کوبا چند ماه دنیا را در ترس و وحشت نگاه داشتند. بعد از این قضیه اقای کاسترو  مزد کارش را گرفت و تا پایان عمرش بر کوبا حکومت کرد و بعد از مرگش برادرش حکومت را در دست گرفته است. در سال 93 میلادی میخائیل گورباچف رهبر شوروی کاسترو را خائن به بشریت معرفی نمود و این می تواند اشاره اقای گورباچف به بحران موشکی کوبا و همکاری پنهانی کاسترو با امریکا برای القای ترس از سلاح اتمی به کشورهای جهان باشد. و الا چه خیانتی می تواند از سوی کاسترو رهبر کشور کوچک و بی اهمیت کوبا صورت گرفته باشد و انقدر این خیانت بزرگ باشد که اقای گورباچف چنین حرفی بزنند و این خیانت را متوجه همه جهانیان بدانند.