• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400020805502
  • خبرنگار : 71605

با کوتاه آمدن در مقابل مخالفان؛

رئیس‌جمهور سومالی از تمدید دوره ریاست جمهوری منصرف شد

رئیس‌جمهور سومالی از تمدید دوره ریاست جمهوری منصرف شد

"محمد عبداللهی محمد"، رئیس‌جمهور سومالی گفت به دنبال درگیری‌ها در موگادیشو، پایتخت سومالی بین نیروهای امنیتی و خطوط قبایل، تلاش برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود تا ۲ سال دیگر را متوقف می‌کند و در مقابل فشار داخلی و بین‌المللی تسلیم می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیش از آن، "محمد حسین روبله"، نخست‌وزیر سومالی، تمدید دوره پیشنهادی را محکوم کرده بود و خواستار مقدمات برای انتخابات تازه ریاست جمهوری شده بود.

دوره ریاست جمهوری در ماه فوریه به پایان رسیده، اما سومالی نتوانست طبق برنامه‌ریزی انتخابات برگزار کند.

اوایل ماه، مجلس عوام پارلمان به تمدید دوره چهارساله محمد، تا دو سال دیگر رأی داد. سنا با این موضوع مخالفت کرد و موجب یک بحران سیاسی شد.

فرماندهان هم در پلیس و هم ارتش، به مخالفان پیوسته بودند و جناح‌های رقیب نیروهای امنیتی، به تقویت مواضع خود در مرکز موگادیشو پرداختند که ترس از درگیری در قلب شهر را به وجود آورد و خلأ امنیتی در مناطق اطراف می‌توانست مورد استفاده شورشیان الشباب (دارای پیوند با القاعده) قرار گیرد.

رئیس‌جمهور سومالی اوایل گفت تلاش نخست‌وزیر و دیگر رهبران سیاسی را تمجید می‌کند و از بیانیه‌هایی که آن‌ها صادر کرده و خواستار برگزاری بدون تأخیر انتخابات شده‌اند، استقبال می‌کند. وی همچنین خواستار صحبت فوری با امضاکنندگان توافقی شد که سپتامبر گذشته در مورد برگزاری انتخابات به امضا رسید.

گروه بین‌المللی بحران اعلام کرد: ناآرامی‌ها در دور دوم خشونت در موگادیشو، به خاطر تمدید پیشنهادی دوره محمد است. تداوم درگیری‌ها می‌تواند موجب متلاشی شدن نیروهای امنیتی سومالی در برابر خطوط قبیله‌ای شود.

این اندیشکده اعلام کرد: سومالی بار دیگر در آستانه یک شکست بزرگ قرار دارد.

وعده آمریکا به استفاده از امکانات موجود برای پشتیبانی از فارماجو

محمد عبداللهی محمد که با نام "فارماجو" نیز شناخته می‌شود، متحد نزدیک آمریکا است و طی دوره تصدی او، عملیات فرماندهی آمریکا در آفریقا علیه گروه نظامی الشباب متحد با القاعده، به طرز چشمگیری گسترش یافت. وی همچنین بر گسترش منافع نفتی آمریکا و انگلیس در منطقه، نظارت داشته و حتی "حسن علی خیر"، رئیس سابق نفت و گاز "سوما"، شرکت بریتانیایی را به عنوان نخستین نخست‌وزیر خود منصوب کرد.

بر این اساس آمریکا در مناقشه انتخاباتی از فارماجو حمایت کرده و ضمن صدور بیانیه‌ای، خشونت را تقبیح کرده و از طرفین خواست خویشتن‌داری کنند و اختلافات خود را به صورت مسالمت‌آمیز برطرف کنند.

"ند پرایس"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا آماده در نظر گرفتن تمام ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ و محدودیت‌های ویزا برای پاسخ به تلاش‌ها در جهت تضعیف صلح و ثبات در سومالی است.

سفارت آمریکا در موگادیشو  به مداخله مستقیم در مناقشه جاری پرداخت و در مورد یورش پیش از سحرگاه پلیس به یک رسانه مستقل در پایتخت، توییت کرد.

این سفارت‌خانه در توییتی نوشت: ما تمامی حملات به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ مستقل در سومالی را محکوم می‌کنیم. آزادی مطبوعات برای حاکمیت شفاف و پاسخ‌گو، ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha