• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400022013943
  • خبرنگار : 71505

تغییر رویکرد ۳۰ ساله شهرداری در مدیریت فعلی/ افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب

تغییر رویکرد ۳۰ ساله شهرداری در مدیریت فعلی/ افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دوره مدیریت فعلی تلاش کرده ایم مسیر ۳۰ ساله ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم، گفت: در دوره مدیریت فعلی تلاش کردیم رویکرد شهرداری تهران را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در نشست خبری امروز دوشنبه که به همراه دو معاون فنی عمرانی و شهرسازی و معماری برگزار شد، گفت: ما در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم متفاوت عمل کنیم و مسیر ۳۰ ساله ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم. تلاش کردیم قطاری که در گذشته با حرکتش باغات شهر از بین می رفت و عارضه هایی را برای شهر ایجاد می کرد متوقف کنیم و در ریل دیگری قرار دهیم.

وی افزود: در گذشته نگاهی وجود داشت که شهر را با ۲۵ سرمایه گذار اداره می کردند. چنین شهری با عارضه های سنگینی برای هشت میلیون نفر ساکن شهر همراه بود. لذا ما تلاش کردیم شهر برای هشت و نیم میلیون نفر اداره شود که در این راستا از سرمایه گذاران شهر نیز استفاده کردیم. تلاش کردیم شهر را در جهت شعارهایی که می دهیم اداره کنیم و همزمان سند چشم انداز شهر یعنی طرح جامع تهران را نیز در برنامه ریزی ها مد نظر قرار دهیم. بی تردید ما نباید مغایر برنامه های کلان شهر حرکت کنیم. در ۳۰ ماه گذشته در حوزه فنی عمرانی و شهرسازی و معماری تلاش کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. در برخی حوزه ها وضعیت خوبی نداشتیم که تلاش کردیم آنها را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا، میدان امام خمینی (ره) و پروژه امیرکبیر از نوع و جنس جدیدی است که در اجرای آنها تلاش شده بود نتیجه بخشی بیشتری برای شهر در جهت در اختیار قرار دادن عادلانه امکانات برای شهروندان حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: در خیابان ولیعصر تلاش برای ثبت جهانی آن در دوره ما ادامه پیدا کرد و توجه ویژه ای به نقش و جایگاه این خیابان انجام شد. در این خیابان قنادی وجود دارد که ۱۰۰ سال قدمت دارد. در همه جای دنیا چنین مواردی را حفظ می کنند. ما نیز در جهت حفظ چنین مواردی در خیابان ولیعصر گام برداشتیم.

شهردار تهران در مورد انتقال پادگان ها از شهر تهران نیز گفت: ما در این دوره تلاش کردیم با انتقال پادگان ها آنها را به فضای عمومی شهر اضافه کنیم و تلاش کردیم این انتقال را به یک معادله برد – برد و قابل دفاع تبدیل کنیم. برای پادگان ۰۶ این موضوع را دنبال می کنیم و در خصوص پروژه تسلیحات در منطقه ۱۳ نیز تلاش می کنیم که آن را به فضایی عمومی تبدیل کنیم. در سیمان ری نیز همین نگاه دنبال می شود. پروژه ولیعصر و پروژه مجموعه فرهنگی رازی در جنب برج طغرل نیز به زودی به افتتاح خواهد رسید. مکانی که برای شناسایی ری خواهد بود؛ ری که شناسنامه تهران در آن واقع شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: تلاش کردیم در این دوره بی انضباطی را کنترل کنیم. در همین راستا بلندمرتبه سازی را در تهران کنترل کردیم و تلاش کردیم با ضوابط جدید در پهنه های شناسایی شده بلندمرتبه سازی هدایت شود. سرنوشت شهر را به فروش شهر گره نزدیم. تلاش کردیم منابع مالی پایدار شهر را افزایش دهیم دو لایحه مهم تقدیمی به مجلس یکی به تصویب رسیده و دیگری نیز مراحل پایانی تصویب را طی می کند.

وی ادامه داد: در این دوره توسعه فضای سبز را در مقیاسی ملی، منطقه ای و محلی دنبال کردیم و در این مسیر رویکردهای متفاوتی را در دستور کار قرار دادیم. در حوزه هوشمند کردن تهران نیز شورای راهبردی فضای هوشمند تهران را فعال کردیم و سامانه تهران من راه اندازی شد که امروز سه میلیون نفر از آن استفاده می کنند و در تلاش هستیم تمامی خدمات شهرداری تهران را روی این سامانه فعال کنیم.

به گفته حناچی، تراز مالی شهرداری که بر اساس قانون باید هر شش ماه ارائه شود با اقدامات زیربنایی که از گذشته انجام شده بود امروز به نقطه ای رسیده که می توانیم تراز مالی شهرداری را به روز اعلام کنیم که این امر، در شفافیت شهرداری تهران بسیار موثر است. با بهره گیری از سامانه هوشمند برای پسماند توانستیم کاهش پسماند را رقم بزنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ارائه گزارش در حوزه های مختلف توسط شهرداری تهران گفت: ارائه این گزارش ها نشان دهنده تغییر ریل در مجموعه شهرداری تهران است و ما امروز نیازمند تداوم این تغییرات هستیم.

حناچی تاکید کرد: امروز در تهران شاهد ابرپروژه هایی هستیم که برای استفاده مردم شهر است و نه استفاده ماشین ها. در پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا که جزو بی نظیرترین پروژه های حتی سطح جهانی است ۹ کیلومتر راه آهن تهران – تبریز به زیر زمین انتقال یافته و روی آن فضای گردشگری، فرهنگی و فضای سبز احداث خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: موضوع حمل و نقل عمومی بیشترین منابع مالی را به خود اختصاص داده است مشکلات مالی شهرداری تهران که موضوع کرونا نیز به آن اضافه شد در این دوره بسیار آزاردهنده بود اما ما توانستیم این موضوع را به صورت پایه ای حل کنیم به این شکل که قطار ملی را طراحی کردیم و در حال حاضر در مرحله اخذ استانداردهای بین المللی است و این کار با حمایت دولت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: کاهش و کنترل آلاینده های هوا نیز در این دوره پیگیری شد که شهرداری در کنار سایر دستگاه ها نقش خود را ایفا کرد. در این دوره شهرداری در زمینه اتوبوس های برقی و موتورهای برقی اقدامات جدی را انجام داد. همچنین توسعه مسیر به شدت پیگیری شد و قطعا هر یک دوچرخه ای که اضافه می شود یک خودرو کم خواهد شد. البته هماهنگی سیاست ها در اجرا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شهردار تهران در خصوص مطالبات شهرداری از دولت نیز اظهار کرد: بخشی از این مطالبات در مورد سوبسید بر روی حمل و نقل عمومی است که از سازمان برنامه و بودجه دریافت می شود کمک ها از سوی دولت نیز اخذ می شود و مورد دیگر ساخت و سازهای بدون پروانه توسط دستگاه های دولتی است که رقم تخمینی ما در این حوزه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

حناچی ادامه داد: سهم دولت در نوسازی بافت فرسوده نیز وجود دارد که بخشی از آن از طریق وزارت اقتصاد به عنوان بدهی های بانکی شهرداری تهران تهاتر می شود که تاکنون حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این حوزه تهاتر انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل شورایی متشکل از جناح های مختلف در دوره ششم گفت: قطعا شورای ترکیبی به لحاظ تضارب آرا بهتر است اگر افراد یک هدف واحد را دنبال کنند و از جناح های مختلف باشند تضارب آرا شکل می گیرد و نتیجه بهتری دارد تا این که افراد همگی از یک جناح در شورا حضور داشته باشد.

شهردار تهران در خصوص قرار گیری میزان دستمزد و حقوق پرسنل شهرداری تهران بر روی سامانه شفافیت تصریح کرد: قراردادن فیش حقوقی مدیران بر روی سامانه به صلاح نیست چرا که ممکن است این افراد وام گرفته باشند و نخواهند این مسائل منتشر شود ولی قرارگیری میزان بیس حقوق و دستمزد مشکلی ندارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص محافظه کاری در دوره مدیریت خود گفت: ما باید به گونه ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان تامین شود ما پرونده های مختلف در مجموعه شهرداری را پیگیری کردیم و چندین مورد از اموال شهرداری از جمله ساختمان روزنامه اطلاعات به شهرداری برگشت اما بی تردید تمامی پرونده ها را پیگیری خواهیم کرد.

حناچی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص استفاده از ماینرها و استخراج رمزارزها در مجموعه شهرداری تهران بیان کرد: هر کجا برق فراوان وجود داشته باشد و فضا فراهم شود استفاده از ماینرها ممکن است انجام شود از ابتدای دوره گزارش هایی در این خصوص داشتیم که با آنها برخورد کردیم. قطعا کار شهرداری تهران تولید رمزارز است لذا هرگاه گزارشی در این خصوص داشته باشیم برخورد می کنیم و دستگاه های نظارتی نیز در این خصوص وارد عمل خواهند شد.

شهردار تهران در خصوص استفاده از معماری ایرانی – اسلامی در ساخت و سازهای شهری نیز گفت: معماری ایرانی – اسلامی در طرح تفصیلی کمتر دیده شد و از سوی دیگر برای اجرای کامل آن می توان آن را تنها در یک شهرک اعمال کرد.

وی در خصوص تخلفات روی داده در تزریق واکسن در مجموعه شهرداری تهران با اشاره به این که ۲۴۰ نفر از رانندگان تاکسی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، اضافه کرد: البته برخی از این رانندگان به بیماری های زمینه ای مبتلا بوده اند اما در رابطه با واکسن مکاتباتی با وزارت بهداشت داشته ایم تا واکسیناسیون خانواده شهرداری در حوزه خدمات شهری انجام شود.

حناچی تاکید کرد: افراد خاطی در حوزه تزریق واکسن عزل شده و به مراجع ذیربط موضوع ارجاع شده است. در خصوص انتشار اسامی که واکسن را دریافت کرده اند با توجه به تاکید وزارت بهداشت از انتشار نام و نام خانوادگی آنها خودداری کردیم، اما کد ملی و مسئولیت افراد در سامانه شفافیت منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این جلسه در تشریح اقدامات حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گفت: رسالتی که در این دوره بر عهده ما در معاونت شهرسازی گذاشته شده بود برگرداندن جایگاه این معاونت در شهر بود به شکلی که وظایف ذاتی که بر عهده داشتیم در دوره های مختلف برخی از آنها به فراموشی سپرده شده بود. لذا ما باید این وظایف را احیا می کردیم.

وی ادامه داد: حوزه شهرسازی ماموریتش تهیه طرح های شهری است تا آنها را با هدف حفظ دارایی های شهر و بسط و گسترش عدالت اجتماعی برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه شهر نفروشی اقداماتی اساسی ظرف ۳۰ ماه گذشته انجام شده است. این اقدامات عمدتا ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است. قطعا حفظ ارزش های تاریخی و طبیعی شهر و بسط عدالت اجتماعی منجر به این خواهد شد که دارایی های شهر در اختیار تعداد محدودی قرار نگیرد.

گلپایگانی ادامه داد: هنگامی که طرح جامع شهر تهران تصویب شد در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ طرح موضعی و موضوعی در حوزه شهرسازی تعیین شد که پس از پایش مقرر شد ۱۰۰ طرح شهرسازی توسط این حوزه اجرایی شود و تا سال ۹۵ نیز ۲۰ طرح موضوعی و موضعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است.

وی در تشریح طرح هایی که در دوره مدیریت فعلی اجرایی شده است، گفت: محله نفرآباد شهر ری از ۶۰ سال گذشته همواره برای حفظ ارزش های معماری و شهرسازی ایرانی در دستور کار بوده که برای نخستین بار با نگاه به روح اسلامی معماری و شهرسازی ایرانی در محله نفرآباد شهر ری تک تک قطعات با الگوگیری از شهرسازی ایرانی اسلامی تهیه و پس از تصویب اجرای آن توسط سازمان نوسازی آغاز شده است.

وی به خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان تهران اشاره کرد و افزود: این محور ثبت ملی شده و ما به دنبال ثبت جهانی آن هستیم. ساختاری که محلات پیرامونی را از راه آهن تا تجریش به یکدیگر متصل می کند و جزء جدایی ناپذیر هویت شهر تهران است.

گلپایگانی به خیابان فدائیان اسلام در حوزه جنوب شرق تهران به عنوان یکی دیگر از طرح های شاخص اشاره کرد و افزود: از ۳۰ سال گذشته فدائیان اسلام به عنوان محوری با اهمیت بالا قلمداد می شده که قرار بوده برای آن طرحی تهیه شود، اما ۳۰ سال این محدوده در فریز بوده و فعالیت در این محور با مشکل جدی روبرو بوده، لذا طرحی با عنوان بازسازی این محور تهیه شد.

وی در خصوص موضوع صدور پروانه در شهر تهران گفت: صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح های شهری است که در این دوره هیچ پروانه ای خلاف مقررات شهرسازی صادر نمی شده و علت تحقق این مهم نیز بهره گیری از سامانه هوشمند است که به صورت سیستمی نقشه ها کنترل می شود و امکان حضور پروانه خلاف ضوابط وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در این دوره ۸۰۰ هکتار به محدوده بافت فرسوده در تهران که شامل تخفیفات بافت فرسوده است اضافه شد. این ۸۰۰ هکتار در سال ۹۹ به ۳۴۰۰ هکتار قبلی اضافه شده است و این اتفاق در حالی روی داده که شهرداری تهران با مشکلات مالی عدیده ای روبرو بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه در خصوص سرانجام انتقال پادگان صفر ۶ گفت: در حال پیگیری و رایزنی با ارتش برای انتقال این پادگان هستیم. قطعا در این موضوع تداوم حضور ارتش در بخش های تاریخی و همچنین کاهش تراکم مصوب مدنظر ماست که بر روی آن در حال مذاکره هستیم و موضوع در حال پیشروی است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص سیما و منظر شهری در تهران نیز اظهار کرد: چهره فعلی تهران به لحاظ شهرسازی حاصل یک آسیب فرآیند طولانی مدت است، ولی قطعا این موضوع قابل اصلاح است. در تهران در ۳۰ سال گذشته از یک میلیون قطعه که می توانسته پروانه ساخت و ساز صادر کند تنها ۳۰۰ هزار قطعه پروانه صادر شده. بی تردید اگر این مسیر را اصلاح کنیم می توانیم به یکی از زیباترین شهرها مبدل شویم. باید بازنگری اساسی روی ضوابط طرح تفصیلی انجام شود. از سوی دیگر موضوع کمیته های نمای مناطق به صورت جدی پیگیری می شود و روی نمای تک تک پروانه هایی که صادر می شود بررسی کارشناسی انجام می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص حریم شهر تهران نیز اظهار کرد: شهرداری تهران بعضا مدعی است که نهادهای دولتی در حریم شهر تهران اقداماتی را انجام می دهند که بارها با دادستانی در این خصوص مکاتبه شده است. بی تردید بحث حفاظت از بیت المال به صورت جدی پیگیری می شود. قطعا در حوزه حفاظت از بیت المال حمایت های قوه قضاییه به ما کمک بسیار موثری کرده است و در این دوره حمایت خوبی از سوی قوه قضایی شده است.

گلپایگانی در خصوص عوارض صدور پروانه نیز اظهار کرد: شهرداری تهران در قبال حق عوارض صدور پروانه وظایفی همچون تامین سرانه های خدماتی را برعهده دارد. رقم عوارض اخذ شده در این حوزه در قبال این وظایف قابل توجه نیست. با این عوارض نگهداشت شهر و بخش دیگر تامین سرانه ها انجام می شود. عدد و رقم عوارض اخذ شده ظرف ۲۰ سال گذشته برای صدور پروانه در قبال خدماتی که ارائه شده، قابل مقایسه نیست.

وی در خصوص اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده نیز ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ – ۱۳۹۹، ۱۰ هزار و ۶۰۰ پلاک در بافت فرسوده نوسازی شده که در حقیقت ۴۶ درصد بافت های فرسوده نوسازی شده، ۳۸ هزار واحد مسکونی تولید شده و شهرداری تهران ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف سه سال گذشته تخفیف در صدور پروانه ها داده است.

به گزارش ایسنا، صفا صبوری معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در پاسخ به سوالی در خصوص پل گیشا و اجرای طرح آن اظهار کرد: برای برگرداندن بخشی از پل که جمع آوری شده است متخصصین از منظر تخصصی اعتراضاتی داشتند که این پل دوباره نصب نشود. از سوی دیگر مشکلات سازه ای وجود داشت که جمع بندی این شد که طراحی جدیدی برای آن انجام شود طرح نهایی تهیه شده و ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی در خصوص انتقادات اجرای طرح احداث پیاده راه و مسیر دوچرخه در تهران بیان کرد: ما در تهران برای مسیرهای پیاده و دوچرخه در حقیقت یک بهراه را در نظر گرفته ایم. بر روی تمامی این مسیرها کار کارشناسی انجام شده و بیش از ۳۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه به صورت پیوسته احداث شده که کار بسیار مهمی است. البته برخی مشکلات نیز وجود داشته که درصدد رفع آن هستیم. برای مثال در خیابان حافظ شمالی دو پیاده راه به عرض کمتر از نیم متر وجود داشت و برای ماشین ۱۰ تا ۲۰ متر از خیابان استفاده شده بود. در حال حاضر از هر طرف سه متر از خیابان را به پیاده راه دادیم البته در جاههایی خیابان ما ظرفیت ندارد که در این نقاط برای اتصال مسیر دوچرخه و تعمیم ایمنی دوچرخه سوار یک متر از پیاده راه را برای مسیر دوچرخه و توسط خط کشی اختصاص داده ایم و قرار هم نیست این مسیر به همین شکل باقی بماند.

به گزارش ایسنا، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در تشریح عملکرد این معاونت ظرف سه سال گذشته گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی تلاش کردیم پروژه های نیمه کاره را تکمیل کنیم. در بحث ایمنی شهر در مقابله با سیلاب ۲۱ پروژه اجرایی شد. همچنین ۴۶ پروژه بزرگ عمرانی در سطح معاونت فنی عمرانی در دست احداث است که ۱۶ پروژه در حوزه راه و باند، ۲۱ پروژه ساختمانی و ۹ پروژه نیز در حوزه ایمنی در مقابله با سیلاب است.

وی ادامه داد: در چهار سال اخیر با وجود بارندگی های شدید در تهران شاهد آبگرفتگی جدی و سیلاب نبودیم. این مهم با افزایش بودجه ایمنی شهر در مقابله با سیلاب محقق شد. بودجه ایمنی شهر در این حوزه ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. بر اساس طرح جامع شهر تهران، تهران باید تقریبا ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه احداث می کرد که ظرف ۸۰ سال گذشته این کار انجام شده و تقریبا چیزی از ساخت این بزرگراه ها باقی نماینده، اما به اندازه این بزرگراه ها باید حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر برای ایمنی شهر در برابر سیلاب ساخته می شد که حدود ۱۷۰ کیلومتر آن باقیمانده است. در چهار سال گذشته علاوه بر افزایش بودجه ایمنی در برابر سیلاب ما به گونه ای عمل کرده ایم که از برنامه پنج ساله شهر تهران جلوتر هستیم.

وی با تاکید بر تغییر رویکرد از شهر ماشین محور به شهر انسان محور در دوره جدید مدیریت شهری گفت: در سال های گذشته بخش اصلی خیابان ها برای ماشین ها اختصاص داده می شد و بخش کوچک و معمولا نامرغوب برای عابرین پیاده، در شهر تهران باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده راه وجود داشته باشد که در حال حاضر اگر این میزان وجود داشته باشد ناقص، غیر متصل و غیر استاندارد است. ۱۴۰۰ کیلومتر از مسیرهای اصلی پیاده راه در شهر تهران در این دوره طراحی شد و امروز بیش از ۳۵۰ کیلومتر از این طراحی ها اجرایی شده و همه این اقدامات در کمتر از یک سال انجام شده، اگر با همین سرعت پیش برویم ظرف سه سال، شهری خواهیم داشت که پیاده روهای استاندارد دارد و در آن فضای سبز نیز تعبیه شده است.

صبوری در پاسخ به سوالی در خصوص شن چاله ها شهر تهران نیز گفت: عمر شن چاله ها در تهران به حدود ۷۰ سال پیش برمی گردد. این شن چاله ها از طرف ایستایی مشکل خاصی ندارند، اما ممکن است در زمان بحران و وقوع زلزله بخش هایی از آن پایدار نباشند در یک مورد شن چاله ای به رودخانه بسیار نزدیک شده بود که اصلاح شده و ایمن سازی انجام شد. اما در بقیه موارد در حال حاضر مشکل ایمنی وجود ندارد. البته موضوع شن چاله های تهران بحث های پیچیده حقوقی دارد که بخش زیادی از کار از دست شهرداری تهران خارج است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.