• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404092516611
  • خبرنگار : 71649

دو عضو شورای شهر مطرح کردند

عدم ثبات مدیریتی نمونه کوچکی از مدیریت آشفته شهرداری تهران/عقلانیت بر مدیریت شهر حاکم شود

عدم ثبات مدیریتی نمونه کوچکی از مدیریت آشفته شهرداری تهران/عقلانیت بر مدیریت شهر حاکم شود

دو عضو شورای شهر تهران نسبت به عدم ثبات مدیریتی در شهرداری تهران انتقاد کرده و عنوان کردند: مدیرانی در حوزه حمل‌ونقل که هنوز نام آن‌ها را به‌ درستی یاد نگرفته‌ایم، تعویض می‌شوند و طبیعی است که آنها نتوانند کاری اساسی برای شهر انجام دهند.

به گزارش ایسنا، مهدی اقراریان در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران با اشاره به  اظهار کرد: امروز نیامدم که فقط از وضعیت آشوب زده آلودگی هوا صحبت کنم؛ مردم با تمام وجود این وضعیت را لمس می‌کنند. ترافیک، آلودگی هوا، فرونشست زمین و بحران مسکن از دغدغه‌های روز هستند. چرا تهران باید تمام بار ایران باشد؟ ما شاهد هستیم که تمام شرکت‌های بزرگ در تهران متمرکز شده‌اند و این نتیجه بی عدالتی است. این بی عدالتی فقط برای تهران نیست و برای همه شهرهای ایران است.

وی ادامه داد: تمرکز امروز در تهران نه تنها شهرهای دیگر را ضعیف کرده؛ بلکه تهران را به پرتگاه برده است؛ پروژه‌های پر هزینه اما کم اثر بیشتر برای نمایش موفقیت و عکس یادگاری ساخته می‌شود. مدیریت شهردار تهران امروز آشفته است؛ عدم ثبات مدیریتی تنها نمونه کوچکی از مدیریت آشفته است. این موضوع فقط به شهردار تهران باز نمی‌گردد؛ بلکه یک مشکل در حکمرانی کشور است؛ مدیریت آشفته باعث شده بحران را به چشم ببینیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مدیریت آشفته یعنی ممنوعیت تردد برای حل آلودگی به جای برخورد اصولی با منابع آلاینده، راه حل جراحی استراتژیک است؛ ما باید توسعه متوازن را جایگزین حکمرانی نمایشی کنیم. من این طرح را عهد نجات تهران نامیده‌ام. صدای ما در شورای شهر صدای مطالبه گری است. ما باید نفس دوباره را به ایران بازگردانیم و کشور ایران را از کشور تک هسته‌ای به کشور چند هسته‌ای برگردانیم.

در ادامه جعفر تشکری هاشمی با اشاره به روز حمل و نقل و ریشه تاریخی آن اظهار کرد: در سال ۱۳۶۲ و در شرایطی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، بیش از ۱۰۰ کشتی باری حامل نیازهای ضروری مردم در اسکله‌های ایران پهلو گرفته بودند، اما به‌ دلیل مخاطرات جنگی و احتمال تهاجم رژیم بعث عراق، امکان تخلیه ایمن آن‌ها وجود نداشت. در همان مقطع، با فرمان حضرت امام(ره)، رانندگان غیور و با غیرت کشور با کامیون‌های خود به سمت مرزها و بنادر حرکت کردند و میلیون‌ها تن بار که ممکن بود ماه‌ها زمان ببرد تا تخلیه شود، در مدت کوتاهی جابه‌جا و تخلیه شد؛ اقدامی که نماد ایثار، همبستگی و نقش حیاتی حمل‌ونقل در کشور داشت.

وی ضمن تبریک این روز به فعالان حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: از همین‌جا به رانندگان خوش‌غیرت کشور، فعالان بخش ریلی و اتوبوسرانی تبریک می‌گویم و خداقوت عرض می‌کنم. اساس توسعه پایدار و زیربنای تولید در کشور، حمل‌ونقل است و اگر این بخش بتواند وظیفه خود را به‌ درستی انجام دهد، توسعه سایر بخش‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به شرایط کاری دشوار رانندگان در پایتخت، تصریح کرد: باید قدردان رانندگان اتوبوس شهری، راهبران مترو، رانندگان تاکسی و رانندگان کامیون باشیم؛ کسانی که در ترافیک سنگین، آلودگی هوا، حوادث و استرس مداوم رانندگی، خدمات خود را بدون توقف به مردم ارائه می‌دهند.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری گفت: واقعیت این است که بسیاری از وسایل حمل‌ونقل عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند و امروز با ناوگانی خسته، مستهلک و فرسوده مواجه هستیم؛ ناوگانی که هم رانندگان را مستأصل کرده و با تحمیل هزینه‌های سنگین، اقتصاد آن‌ها را در معرض خطر قرار داده و امان رانندگان بریده شده است و هم مردم از این وضعیت خسته‌اند. همه ما می‌توانیم درک کنیم که نه‌ تنها رانندگان این ناوگان رنج می‌برند، بلکه مسافران نیز متحمل فشار و نارضایتی هستند.

تشکری هاشمی با اشاره به تردد شبانه خودروهای سنگین در شهر گفت: در حالی که شب‌ها شهر در حال استراحت است برای تردد کامیون‌ها زمان‌بندی مشخصی تدوین شده و همچنان برخی کامیون‌هایی که عمر مفیدشان به پایان رسیده در سطح شهر تردد می‌کنند. آلودگی‌ که امروز همه از آن فریاد می‌زنیم، منشأیی جز منابع متحرک ندارد و این معضل به دست خود ما قابل حل است.

وی تأکید کرد: ما در این شهر هم منابع داریم، هم اختیارات و هم از شدت نیاز مردم آگاه هستیم. درخواست من این است که پروژه‌های کم‌اهمیت و با اولویت پایین‌تر کنار گذاشته شود و به‌صورت رسمی اعلام شود که منابع آن‌ها به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: با چنین اقداماتی می‌توانیم در ماه‌های پایانی این دوره، نام نیکی از خود در شورا به‌جا بگذاریم. شهری با ۲۱ میلیون سفر روزانه، بدون تدبیر، بدون برنامه‌ریزی و بدون جدیت و تلاش همه اعضای شورا، قابل اداره نیست.

وی با انتقاد از بی‌ثباتی مدیریتی در حوزه حمل‌ونقل گفت: مدیرانی که هنوز نام آن‌ها را به‌ درستی یاد نگرفته‌ایم، تعویض می‌شوند و طبیعی است که آنها نتوانند کاری اساسی برای شهر انجام دهند. در روزهای اخیر، دو مدیر حوزه حمل‌ و نقل تهران تغییر کرده‌اند و عمر مدیریت یکی از آن‌ها حتی به ۴۰ روز هم نرسید. ما مدیرعامل‌های چندروزه در بخش حمل‌ و نقل داریم و با چنین شرایطی نمی‌توان برای شهر تدبیر داشت یا مشکلات را حل کرد.

تشکری هاشمی در پایان با عذرخواهی از شهروندان خاطرنشان کرد: از همین‌جا باید از مردم عذرخواهی کنیم و بگوییم می‌دانیم مشکلات شما قابل حل است، اما امیدواریم عقلانیتی بر مدیریت شهر حاکم شود تا تهران به‌درستی اداره شود. تأکید دارم که حل این مشکلات ممکن است، به شرط آنکه مدیریت مبتنی بر عقلانیت و ثبات شکل بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha