• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400022215420
  • خبرنگار : 71402

گریفیث رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل می‌شود

گریفیث رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل می‌شود

سازمان ملل متحد قصد دارد امروز (چهارشنبه) انتصاب مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، به عنوان رئیس امور بشردوستانه این سازمان را اعلام کند. با این اقدام، ضمن تقویت یک انحصار قدرت بزرگ بر مهمترین مشاغل پرنفوذ این نهاد، یک میانجیگر و کارشناس مسائل امدادی در راس آژانس برتر امدادی سازمان ملل قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه فارن پالسی، گریفیث ۶۹ ساله پنجمین تبعه متوالی انگلیس خواهد بود که به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل در دفتر هماهنگی امور بشردوستانه از ۲۰۰۷ مشغول به کار می‌شود. این یکی از پنج شغل در حد کابینه درون سازمان ملل است که به طور سنتی به دست اتباعی از پنج عضو دائم شورای امنیت می‌رسد.

چین، فرانسه، انگلیس، روسیه و ایالات متحده بر مشاغل ارشد سازمان ملل که بر توسعه اقتصادی، صلحبانی، مبارزه با تروریسم و امور سیاسی نظارت می‌کنند، سلطه دارند.

در جریان انتخاب گریفیث که همچنین عنوان هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل را به خود اختصاص می‌دهد، دبیرکل سازمان ملل متحد از کاندیدای رسمی انگلیس -نیک دایر، نماینده ویژه انگلیس در پیشگیری از قحطی و امور بشردوستانه که گفته می‌شود گزینه مورد علاقه نخست‌وزیر انگلیس بود- و همچنین کارولین کند-راب، دبیرکل سابق سازمان غیرانتفاعی کر اینترنشنال (CARE International) عبور کرد.

کند-راب گزینه مورد علاقه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بود که امید داشت این جایگاه به یک زن برسد. در نهایت گوترش با یک بازیگر نام آشنای دیپلماتیک در سیستم سازمان ملل موافقت کرد.

این تصمیم چند هفته پس از آن اتخاذ می‌شود که انگلیس کاهش شدید در کمک‌های خارجی را اعلام کرد و این شائبه را درباره صلاحیت لندن برای رهبری این آژانس کمک بشردوستانه سرشناس سازمان ملل به وجود آورد.

مارتین هارتبرگ، مدیر شورای پناهجویان نروژی در انگلیس ماه گذشته در بیانیه ای گفت: این کاهش های امدادی سهمگین با ضربه‌ای مرگبار به آسیب پذیرترین جوامع جهان لطمه میزند. این کاهش‌ها برابر با ۴۰ درصد از مشارکت امدادی انگلیس در سال ۲۰۱۹ است. وضعیت افتخارآمیز انگلیس به عنوان یک ابرقدرت امدادی جهانی یک ضربه مهلک دیگر خورد.

گریفیث که از دیپلمات‌های سابق انگلیس است، مدیر بنیانگذار مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه در ژنو، یک نهاد میانجیگری غیر دولتی بود و بعداً به عنوان مدیر اجرایی انستیتوی صلح اروپا فعالیت کرد. او پیش از این در صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان نجات کودکان و همچنین به عنوان یک مقام ارشد در دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در دهه ۱۹۹۰ کار کرده است.

مارتین گریفیث که در فوریه ۲۰۱۸ به عنوان نماینده ویژه یمن منصوب شد، برای پایان دادن به یک جنگ داخلی ۶ ساله میان حوثی‌ها و دست‌نشاندگان یمنی تحت حمایت سعودی‌ها دست و پنجه نرم کرده است. در مارس ۲۰۱۵ یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان با پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی ایالات متحده وارد درگیری شد، درگیری‌ها را تشدید کرده و یمن را به یک جهنم انسانی تبدیل کرد.

در خاتمه، جایگاه گریفیث با امتناع حوثی‌ها برای ملاقات با او تضعیف شد و نقش این مقام تحت‌الشعاع اقدام دولت بایدن قرار گرفت که "تیم لندرکینگ" را به عنوان فرستاده خود در یمن تعیین کرد و تصمیم گرفت تا نقش فعال‌تری در مذاکرات برای پایان دادن به این جنگ ایفا کند.

به گفته مقام‌های سازمان ملل، گریفیث در ماه‌های اخیر برای تصدی یک سمت جدید علاقه نشان داده بود. این انتصاب قریب‌الوقوع، خلاء در یکی از عالی‌ترین پست‌های دیپلماتیک سازمان ملل ایجاد خواهد کرد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha