• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۰:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400022617746
  • خبرنگار : 71647

نقد غیرمستقیم یک مدیر تلویزیون از «خندوانه»

نقد غیرمستقیم یک مدیر تلویزیون از «خندوانه»

«به گمانم این بیکار انگاشتن نویسنده و نوشتن از روی بیکاری تصور خیلی‌هاست که رویشان نمی‌شود بگویند و گاه هم البته به زبان می‌آورند. خود من بارها شاهد آن بوده‌ام، حتی در میان قشری که خود را اندیشمند می‌دانند.»

به گزارش ایسنا، جملات بالا بخشی از یادداشت بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر سابق گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم و مدیر فعلی گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما ـ است که ظاهرا در واکنش به اظهارات اخیر مهمانان فوتبالی «خندوانه» و البته عکس العمل انتقادآمیز رامبد جوان (مجری)، در دفاع از نویسنده های وطنی عنوان شده است.

ملک محمدی در بخشی از این یادداشت نوشته است: من نویسنده حرفه‌ای نیستم. با آنکه گاهی می‌نویسم اما معاشم به طور مستقیم از راه نوشتن نیست. اما خوب می‌دانم که اهمیت نوشتن تا چه اندازه است. به گمان من مهمترین کنش معنوی بشر تا به امروز نوشتن و بر اساس سلیقه من داستان و رمان نویسی است.

او با نام بردن از چند داستان معروف ایرانی ادامه داده است: شک ندارم «عزاداران بیل»، «زنده به گور»، «سووشون»، «جای خالی سلوچ»، «سمفونی مردگان»، «همسایه‌ها»، «قصه‌های مجید»، «فصل نان» و خیلی دیگر از آثار تاریخ داستان نویسی ایران را آدم‌های بیکار ننوشته‌اند. این‌ها سرمایه فرهنگی است که خود به خود به دلیل ضعف تاریخی حضور در مجامع بین‌المللی و تیراژ فاجعه کتاب در ایران مهجور مانده است و به گمانم تاب خودزنی‌های دیگر را ندارد.

ملک محمدی سپس چنین اظهار کرده است که «بیکار انگاشتن نویسنده ها تصور خیلی‌هاست که رویشان نمی‌شوند بگویند و گاه هم البته به زبان می‌آورند. خود من بارها شاهد آن بوده‌ام، حتی در میان قشری که خود را اندیشمند می‌دانند؛ و عموما برخورد با نوشتن در ایران اینگونه است.»

این مدیر تلویزیونی با انتقاد از نگاه بخشی از جامعه به نویسنده‌ها، افزوده است: چخوف، همینگوی، داستایوفسکی، هوگو، فوئنتس، ویرجینیا ولف، مارک تواین و خیلی از غول‌های ادبیات جهان از سیاره دیگر نیامده‌اند. آن‌ها محصول جامعه ای هستند که که نویسنده را بیکار نمی‌داند و بی نهایت برایش ارزش قائل است. ادبیات پیشرفته و مدرن، محصول فرهنگی است که به دنبال دانلود کتاب از اینترنت نیست. محصول جایی است که عمده ناشرانش دنبال چاپ کتاب کنکور نیستند. حق تالیف کافی در شأن نویسنده است و مولف برای گذران زندگی مجبور نیست کارمند جایی باشد.»

ملک محمدی در توصیف نوشتن آورده است: «با همه این‌ها به گمانم دنیا بدون نویسنده‌ و نوشتن جهنمی است که تحمل آن، از من یکی برنمی‌آید. ما همه مدیون آدم‌های خلاقی هستیم که می‌نویسند و ما را در تجربه‌ و جهانی شریک می‌کنند  که زیباست و بی بدیل. ادبیات و نوشتن صلح آمیزترین کار جهان است. ادبیات زیربنای فرهنگ هر کشوری است و به گمانم لذتی بالاتر از خواندن و نوشتن نیست.»

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در پایان به طور غیرمستقیم به برنامه «خندوانه» اشاره کرده و نوشته است: «شک ندارم نظر خیلی‌ها درباره نویسندگی همان است که در آن برنامه گفته شد.»

بهرنگ ملک محمدی

به گزارش ایسنا، پاسخ مهمانان «خندوانه» در مسابقه کلمه از این برنامه که چهارشنبه هفته گذشته پخش شد، توهین به نویسندگان کشورمان تلقی شده است که در ادامه رامبد جوان با نوشتن متنی، در این زمینه عذرخواهی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۱:۳۲

متن خیلی خوبی بود. دم شما گرم.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۱:۰۶

خوب نیست ، خیلی هم بد!بد بد بد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۶:۴۵

بسیار زیبا بیان فرمودید خالق اثاری چون صادق هدایت که هنوز هم لذت بسیاری از اثارش میبرم چون ایرج پزشک زاد که طنز را در ایران ثبت کرد یک نویسنده باید بخواند ببیند در بن جامعه باشد تا تاریخ یک ملت را نگهدارد بسیار زیبا قلم زدید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۷:۱۹

زمانی که افراد بی‌سواد، به خاطر یک توپ به ثروت های بادآورده می‌رسند، نویسندگان عمدتا کم درآمد، در مقابلشان بیکار به نظر می‌آیند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۷:۴۹

ننگ بر رامبد ...حیف پول بیت المال که صرف این برنامه بی محتوا و ابکی میشه...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۷:۲۸

ننگ به شما که با حذف کردن خندوانه به نابودی صداوسیما کمک می کنید.اف بر شمایان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۳۱

چی یعنی با نبود یه برنامه بی محتوا و بی مزه و تکراری صدا سیما نابود میشه . دیگه همه مهمان های خندوانه داره تکراری میشه . جناب خان هم که دیگه تکراری شده. تمومش کنین.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۱

بله آقا حسن.صداوسیما می مونه.منتها عوضش برنامه های بی سر و ته مثل کلبه عمو پورنگ و زندگی پس از زندگی پخش می کنند.این نمیشه تلویزیون

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۹:۰۶

این مسئولان صداوسیما هم فقط کرم می ریزند،خجالت بکش. سوءتفاهم بود از عمد نبود.خدایا این چه دنیایی بود که مرا به دنیا آوردی که هیچ کس قدر هم را نمی دانند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۰:۲۷

دیگه هیچوقت برنامه خندوانه را نگاه نمیکنم چون توسط یک کانادایی اجرا میشود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۲۱:۴۲

من حاضرم صدبار هم که شده، خندوانه و دورهمی رو ببینم ولی منت دیدن برنامه های صداوسیما مثل زندگی پس از زندگی رو نکشم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۱:۵۸

وا چه ربطی داره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۲

هزار تا هم ربط داره ، اینو بفهمید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۱:۱۶

شیر او مادرتون این خندوانه مسخره را ازاین تلوزیون رانتی واشنا بازی پرت بدید بیرون هم خودش برنامه مضحکی هم مجریش

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۷:۰۳

درحد یه شوخی بود بابا خیلی بزرگش کردید،نویسنده هم بایدانتقاد پذیر باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۳۱

چ شوخی مسخره و بی ادبانه ای :| اون چیزی که از رسانه کلی پخش میشه باید ارزش دیدن و ارزش پخش شدن و اهمیت این رو داشته باشه که براش وقت گذاشت که متاسفانه چنین برنامه ای نیست داخل صداسیما علاوه بر این که هیچ چیز درستی پخش نمیکنن هیچی نویسنده و متن نگاشته شده رو‌ هم تخریب میکنند چه وضعشه :|

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۴۹

چرا یه مساله کوچک رو بزرگش می کنید ، بی عقل ها؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۷:۳۳

ننگ بررامبد اصلا رامبد ایرانی نیست کانادای است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۲۱:۴۴

ننگ به شما که از دارودسته خنده در ایران نابود کن هستید.خدایا ، من ازت ناامیدم با اون بندگانت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۸:۱۰

با سلام آقای فیروز کریمی این حرف را به شوخی گفتن ، چرا اینقدر جدی گرفتین؟ همه با روحیه ایشون آشنا هستیم که شوخ هستند، اصلا قصد ایشون توهین نبوده ،در یک برنامه شاد ایشون مزاح کردند ایشون خودشون انسان تحصیلکرده و شریفی هستن.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۹:۵۹

حالا خوبه آقای کریمی فحش نامووووووسی نداده 😐💔فقط یه شوخی بود 👐 هر کسی توی هر رشته ای قویه و جز اون رشته به رشته های دیگه فکر نمیکنه 🙃آقای کریمی یکی از بهترین های فوتباله و به جز فوتبال و ورزش چشمش چیزی رو نمی بینه اونهایی هم که نویسنده هستند و به نویسندگی علاقه دارن به جز نوشتن چشمشون چیزی رو نمیبنه👐🙃 و اینکه چرا رامبد رو میکشید وسط اون چیکار داره خو خانواده زنش کانادا بودن زتش هم خواسته وقتی بچه اش به دنیا میاد پیش خانواده اش باشه رامبد هم نمیتونسته ایران وایسته زنش بچه رو کانادا به دنیا بیاره نتونه بچه اش رو ببینه پس به ما ربطی ندارهههههههه👐🙃

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۲۳:۱۵

کاملا درسته.تازه اگه کشور عربی بودمردم خیلی هم خوششون میومد...حالا چون کاناداست همه ناراحتن.زندگی شخصی هرکسی به خودش مربوطه.اصلا کانادایی یا ایران یا هرجای دیگه بالاخره انسان هست وقابل احترام

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۰۵

حالا بچه باید دنیا. بیاد ایران یا کانادا به حال دیگران چه فرقی میکند مشکل ملت بچه رامبده مشکل ملت بی ارزشکردن شدن پول ملی است نه رامبد نه مدیری

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۴۸

آفرین به هوشت.ای ملت به یه طفل معصوم(مال هر کی) رحم کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۲:۱۷

خخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۶:۴۵

از کتاب هایی که ایشان نام بردند،سووشون، سمفونی مردگان و همسایه ها را خواندم . هر سه تا زیباست ، همسایه هادر حین زیبایی خیلی صمیمی و ساده نوشته شده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۰۳:۴۵

من از ماجرای این نقد اطلاعی ندارم نمی دونم داستان از کجاشروع شده ولی زندگی شخصی هر انسانی به خودش مربوطه چه بچه رو تو کانادا به دنیا بیاره چه تو ایران مشکل ملت حل می شه بعدشم خوب کسانی که برنامع خندوانه دوست ندارن نبینن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۴:۳۸

من می خواهم خندوانه ببینم