• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400022920807
  • خبرنگار : 71415

مقام اطلاعاتی ارشد روسیه دست داشتن در هک سولارویندز را رد کرد

مقام اطلاعاتی ارشد روسیه دست داشتن در هک سولارویندز را رد کرد

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه دست داشتن در حمله سایبری به شرکت نرم افزاری سولارویندز که به هکرها دسترسی به بخشهای بزرگی از دولت آمریکا و همچنین صدها شرکت دیگر را داد، رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه تلگراف، سرگئی ناریشکین، مدیر سازمان جاسوسی اس.وی.آر روسیه اظهار کرد اتهامزنی‌های آمریکا و انگلیس درخصوص اینکه سازمان او دستور به اجرای این هک را داده موجب "خوشحالی" او شده است اما مسئولیت داشتن در قبال آن را رد کرد.

او اظهار کرد: "این ادعاها مثل یک رمان کارآگاهی بد هستند." این هم‌پیمان نزدیک ولادیمیر پوتین به بی.بی.سی اظهار کرد، نمیتواند ادعا کند "دستاوردهای خلاقانه دیگران" مال او هستند.

دولتهای آمریکا و انگلیس علنا سرویس اطلاعاتی اس.وی.آر روسیه را متهم به دست داشتن در این حادثه از طریق یک گروه هکری شناخته شده با نام "Cozy Bear" که سابق بر این با دولت روسیه ارتباط داده شده بود، کردند.

آنها ادعا کردند که این گروه شرکت سولارویندز را در سال ۲۰۱۹ هک کرده و سپس از نرم افزار نظارت فن آوری اطلاعات این شرکت برای دسترسی یافتن به سازمانهای دولت آمریکا از جمله وزارت دفاع، وزارت امنیت داخلی و وزارت دادگستری استفاده کرده است.

این حمله در ماه دسامبر کشف شد و کارشناسان گفتند اسناد و مدارکی وجود دارد مبنی بر اینکه هکرها از این نفوذ برای رهگیری ایمیل‌ها و فایلها برای مدت بالغ بر ۹ ماه استفاده کرده‌اند.

ناریشکین تاکید کرد، ممکن است این هک کار سرویسهای اطلاعاتی غربی باشد.

او به یک سری اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که توضیح دادند آژانسهای جاسوسی غربی برای اجرای کمپینهای جاسوسی سایبری خودشان تلاش کرده‌اند.

او گفت: من نمیخواهم ادعا کنم که این حمله سایبری از سوی یک سازمان آمریکایی اجرا شده اما تاکتیکها مشابه هستند.

ناریشکین همچنین از رد کردن صحبت جان ساورز، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی ام.آی.۶ انگلیس مبنی بر این که تنها حدود ۱۰ درصد از عملیاتهای جاسوسی روسیه در اروپا کشف شده اند امتناع کرد. او گفت: هر کشوری که واقعا قدرتمند و مستقل است باید یک سرویس اطلاعاتی قدرتمند داشته باشد.

او ادامه داد، "شروع به مکاتبه" با همتایانش در سازمان ام.آی. کرده است و دو سازمان شروع به فرستادن پیامهای "محترمانه و مودبانه" به یکدیگر کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha