• جمعه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400032114977
  • خبرنگار : 71021

ترکیه در انتظار مسافران ایرانی

ترکیه در انتظار مسافران ایرانی

با سفر هیأتی از زنان کارآفرین و بازرگان ایرانی به شهر وان، پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی بین ایران و ترکیه، فعالان گردشگری شهر وان امیدوارند رفت و آمد گردشگران ایرانی به این منطقه از ترکیه زودتر از سر گرفته شود.

مهدی عباسی، کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس به ایسنا گفت: پس از گذشت یک سال از بسته شدن مرزهای زمینی ترکیه با ایران به علت جلوگیری از شیوع کرونا، مرز کاپی‌کوی ـ رازی از ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) باز شد و یک گروه ۴۱ نفره از تجار، استادان هنر و صنایع دستی و زنان کارآفرین ایرانی از این پایانه وارد شهر وان شدند که هتلداران این شهر با گل به استقبال آن‌ها رفتند.

او افزود: دروازه گمرک کاپی‌کوی در استان وان که طولانی‌ترین مرز زمینی را با ایران دارد، پس از ۱۴ ماه تعطیلی از ۱۷ می به عنوان بخشی از اقدامات ستاد کرونای ترکیه به روی گردشگران زمینی پیاده و وسایل نقلیه باز شد. با توجه به این‌که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان سارای استان وان و موقعیت متقابلش در ایران در حال افزایش بود، از ۲۴ مارس سال ۲۰۲۰ این مرز زمینی بسته شد، ولی حالا گردشگران می‌توانند با در دست داشتن نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر که طی ۷۲ ساعت قبل از ورود به ترکیه انجام شده است، از دروازه گمرک کاپی‌کوی به صورت زمینی وارد ترکیه شوند.

هرچند مرز رازی ـ کاپی‌کوی از سمت ایران همچنان به روی گردشگران بسته است و تنها دیپلمات‌ها، تجار و افرادی که برگه اقامت دارند و یا درحال تحصیل و زندگی در ترکیه هستند، اجازه تردد از این مرز را دارند.

سارا دلیل‌آزاد، کارآفرین ایرانی که همراه هیأتی ۴۱ نفره از زنان تجار و کارآفرین پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی، به شهر وان سفر کرده است، گفت: در این سفر زنان بازرگان و کارآفرین از شهرهای مختلف ایران همراه ما هستند. می‌خواهیم ظرفیت تجاری شهر وان را بسنجیم و قدم‌های خوبی در این مسیر برداریم. در حال حاضر تعداد گردشگران ایرانی زیاد نیست، چون دروازه مرزی کاپی‌کوی از طرف ایران بسته شده است. ما منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. امیدوارم بعد از انتخابات مرزهای زمینی باز شود.

پریسا زنگباری، بازرگان ایرانی نیز گفت: به دلیل همه‌گیری طولانی‌مدت، ایرانی‌ها مثل گذشته نمی‌توانند به شهر وان سفر کنند، ما به همراه تعدادی از بازرگانان و زنان کارآفرین ایرانی برای تشکیل جلسه‌ای در اتاق بازرگانی وان آمده‌ایم. در این سفر کاری هم سیاحت کردیم و هم ظریفت‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی کردیم. قصدمان تجارت با ترک‌ها است، به ویژه آن‌که اشتراکات زیادی با یکدیگر داریم.

همچنین حکمت‌الله یتکین که کارآفرینان و بازرگانان ایرانی را همراهی و راهنمایی می‌کرد، به یک خبرگزاری ترکیه‌ای گفت که هیأت ایرانی متشکل از ۴۱ نفر برای سرمایه‌گذاری به وان آمده‌اند و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. سعی می‌کنیم روابط‌مان را با ایران و عراق بیشتر کنیم.

شهر وان ترکیه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانی‌ها بود که بیشتر از آن‌که جنبه تفریحی داشته باشد، به انگیزه خرید انتخاب می‌شود. بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، در سال‌های اخیر سفر ایرانی‌ها به شهر وان، تاثیر مثبت و چشم‌گیری بر صنعت گردشگری این منطقه داشته است. از همین‌رو، در مهرماه سال گذشته، همزمان با سفر هیأت گردشگری ایران با همراهی علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، اعضای اتاق بازرگانی و مسؤولان استانداری و شهرداری وان نسبت به بسته بودن مرز زمینی ایران و ترکیه و توقف جریان گردشگری بین دو کشور ابراز گله کرده بودند. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در این‌باره به ایسنا گفته بود: ترک‌ها از مسدود بودن مرز ایران به روی گردشگران گله‌مند هستند، آن‌ها به تعاملات دوسویه گردشگری با ایران تمایل دارند. در دیدارهایی که تا کنون با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار «وان» داشتیم از ما خواسته شد این مطالبه را به دولت ایران انتقال دهیم تا درباره بازگشایی مرزها به روی گردشگران و مسافران تصمیم بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۰

الان دیگه وقتشه که ایرانیهاقلکهاشونوبشکنن وبرن ترکیه براخریدخونه یا شایدهم بروندیک سری به خونه هاشون بزنن.. البته توبیشترکشورهای اروپایی توصاحب خونه هیچ وقت نیستی. فقط به اسم خانه داری مثل خونه های99ساله.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۲

البته ترکیه فقط آغوشش رابرای خریداران خائن به وطنشان بازمیکند. کدوم شهروندترکیه ای توایران خونه داره.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۷

اقتصادشون داره از همین توریستای ایران رونق میگیره. بایدم استقبال کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۴:۴۶

خوشحالم که خانم ها در زمینه ی گردشگری وان شرکت می کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۴:۴۸

چطوری من می تونم در سفرها ی گردشگری وان شرکت کنم ؟اگه ممکنه راهنمایی کنید؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۵:۱۵

مردم ایران خیلی خیلی خیلی باهوشن.. حتی از ژاپنی ها باهوش ترن... اگه باهوش نباشن نمی رن ترکیه.. که ترکیه به ایران بگه رود ارس ایران ماله ترکیه.. و شعر جدایی طلب و برا رود ارس بخونه.. به جایه ترکیه برید کیش و قشم... باهوشا

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۲ ۱۴:۰۱

برو قیمت گوشت و مرغ رو درست کن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۵:۲۶

عالی بسیارعالی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۵:۴۹

بله دیگه تیتر رو اصلاح کن استقبال ترکیه از جیب ایرانی ها متاسفم برای تفکری که تفریحش رو تویی وان و آنتالیا صرف کنه کشوری که برای ایرانی ارزشی قایل نیست فقط پولشون مهمه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۶:۰۱

حقیقتا همه کشورها در فکر گرفتن سهم شیرین خود از یک جهش بزرگ اقتصادی بعد از کرونا ناشی از جهش بزرگ در صنعت گردشگری هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۶:۰۵

سلام انشالله ویروس منحوس کرونا هرچه زودتر نابود بشه وروابط با تمام دنیا برقرار بشه منجمله کشورهای عزیز همسایه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۶:۲۸

من يك مادرم دخترم 2سال ونيم ازدواج كرده و در شهر وإن زندگي ميكنه ولي به خاطر نداشت كارت أقامت به من و باش أجازه نميدن بريم اخه چرا به كار آفرين و بازرگاني أجازه ورود ميدن ولي به ما نه. نداشت كارت با داشتن كارت چه تفاوتي داره به خدا دلمون تركيد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۷:۴۶

مگه کرونا رفته؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۹:۳۳

وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر برده و هر یک دلار برای خرید مایحتاج ضروری قشر آسیب پذیر تعیین کننده است دلیلی برای تشویق و ایجاد امکانات برای گردشگران ایرانی برای مسافرت به خارج کشور وجود ندارد، لذا شایسته است در این بزنگاه که بیش از نیمی از مردم برای قوت و غذای روزانه خود و فرزندان خود دچار سختی هستند خوش گذرانان و گردشگران عموما متمکن به شمال رفتن لاکچری قناعت کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۲۱:۳۶

قسمت اروپائیش بیشترموردتوجه ما ایرانیهاست. بالاخره تمام نیازهای یک فرد رو براورده میکنه. ترکیه خوب به هوای اروپایی شدن پیشرفت کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۲ ۱۴:۰۳

ترکیه اروپایی شدنو تو خواب ببینه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۲ ۱۹:۳۴

امیدوارم دولت ایران هرچه سریع تر نسبت به بازگشایی مرز زمینی و ریلی ترکیه برای تردد گردشگران و مسافران اقدام نماید . بسته نگاه داشتن مرز زمینی راه درستی برای کنترل کرونا در مرزها نیست و همچون مرز هوایی میتوان با الزام ارایه نتیجه تست کرونا مسافران تردد از مرز زمینی داشته باشند .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۳ ۱۴:۲۷

دمشون گررررررم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۷

البته استقبال از پول ها و ارز ایرانی ها .... چه کسی بهتر از طبقه خوش گذرون پر مدعای ایرانی که برای هزار تومن مالیات وا مصیبتا سر می ده، برای کمک نکردن به قشر ضعیف و ندار صدتا فلسفه بافی می کنه اما برا دیسکو ها ، پوشاک بی کیفیت و سوئیتای کثیف ترکیه با ژست مثلاً با کلاس اما اوج سفاهت و نادونی ارز خرج می کنه !!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۰۰:۳۱

بهتر بود مینوشتی ترکیه در انتظار چاپیدن ایرانیا یه سوال از آنهایی که برای اربعین ۸۰درصد هزینه اش رایگان هست و برای نذری های ماه محرم یاد فقرا بودن و میگفتن بجای اینکار پولش بدید فقرا دارم الان کجای مجلس نشستن نکنه دیگه فقیر نیست و... بماند که به عده دارند به اقتصاد کشوری کمک میکنند که رسما بر طبل تجزیه ایران و پان ترکیسم میزنند بروید خوش بگذره 😛😝😛😝

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۱۴:۳۹

سلام بهتر است کشورهای توریست پذیر در بدو ورود واکسن کرونا از جهت تبلیعات در نظر بگیرن.میشه گفت با این روش هم توریست بیشتر جذب میشه و هم با کرونا مبارزه میشه.