• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040201700
  • خبرنگار : 71145

پایان کنفرانس "برلین ۲" با پیشرفت در پرونده مزدوران خارجی

پایان کنفرانس "برلین ۲" با پیشرفت در پرونده مزدوران خارجی

وزیر خارجه لیبی از آغاز طرح برقراری ثبات در لیبی که جزو آرزوهای ملت کشورش است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی بعد از پایان نشست بین‌المللی درباره لیبی گفت، پیشرفتی در مساله مزدوران خارجی در کشورش ایجاد شده و امیدوار است در روزهای آینده عقب‌نشینی‌هایی از سوی طرفین درگیری را شاهد باشند.

او در کنفرانس خبری با همتای آلمانی گفت: دو خواسته اصلی در لیبی وجود دارد که اجرای روند برلین و حمایت از طرح برقراری ثبات در لیبی است. ما این طرح را که طرح ملت لیبی است و بیان‌کننده آمال آنهاست، آغاز کردیم.

وزیر خارجه لیبی افزود: ما از دستاوردهای رخ داده در لیبی خرسندیم و آمادیم تا پیام‌مان را برسانیم و آن درخواست برای تلاش با یکدیگر به منظور برقراری صلح و ثبات در کشور است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مذکور تاکید کرد: به نظرم توافقی بین ترکیه و روسیه در خصوص خروج تدریجی نیروهای خارجی از لیبی با حفظ توازن وجود دارد. او گفت، این مساله یک شبه رخ نخواهد داد.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس برلین بر لزوم پایان مداخلات خارجی در لیبی و برگزاری انتخابات سراسری در موعد خود تاکید کرد.

او اشاره کرد، انتخابات برای لیبی بسیار مهم است و مقامات لیبی باید فضای مناسب را برای برگزاری انتخابات سراسری در زمان مقرر فراهم کنند.

دبیرکل سازمان ملل بر لزوم فراهم سازی فرصت پیش روی لیبیایی برای شرکت در انتخابات شفاف و آزاد تاکید کرد.

او از پارلمان لیبی خواست اصولی که براساس آن انتخابات سراسری برگزار خواهد شد، توضیح دهد و بودجه سراسری را تصویب کند.

جوزپ بورل، رئیس‌ سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد: نسخه دوم کنفرانس برلین درباره بحران لیبی که در آن شرکت کرده به لطف تلاش‌های وزیر خارجه آلمان و دبیرکل سازمان ملل برگزار شده است.

او تصریح کرد: کنفرانس دو هدف اصلی یعنی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در موعد مقرر و اجرای کامل توافقنامه آتش‌بس را دنبال می‌کند و اتحادیه اروپا به تلاش برای حمایت از حل بحران لیبی ادامه خواهد داد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بر لزوم خروج نیروهای خارجی و عناصر مزدور به شکلی فوری از لیبی تاکید کرد و گفت، این موضوع اساس توافقنامه آتش‌بسی است که کمیته نظامی ۵+۵ در ژنو دست یافت.

او خاطرنشان کرد، امیدوار بود روند خروج نیروهای خارجی ظرف سه ماه تکمیل شود اما این اتفاق نیفتاد این به منزله خلع روشن در روند لیبی است و باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha