• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400041511001
  • خبرنگار : 71496

جنبش النهضه تونس تشکیل کابینه‌ای سیاسی به ریاست المشیشی را خواستار شد

جنبش النهضه تونس تشکیل کابینه‌ای سیاسی به ریاست المشیشی را خواستار شد

شورای جنبش النهضه تونس در بیانیه رسمی تشکیل یک کابینه سیاسی را با حفظ هشام المشیشی در سمت نخست وزیری برای حل بحران سیاسی و پایان دادن به اختلافات با قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور خواستار شد.

به گزارش ایسنا، فتحی العیادی، سخنگوی جنبش النهضه تونس در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره درباره درخواست شورای این جنبش برای تشکیل کابینه‌ای سیاسی به ریاست المشیشی تاکید کرد: این درخواست در راستای عبور از اشتباهات تیم وزارتی فعلی به ویژه وزارت بهداشت مطرح شد.

العیادی تاکید کرد: تقاضای تشکیل یک کابینه سیاسی به عنوان جایگزین کابینه فعلی، اساسا به نیاز کشور به وحدتی قوی میان نهادها و احزاب مختلف کشور برای عبور از بحران ویرانگر اپیدمی (کرونا) مرتبط است.

پارلمان تونس سپتامبر گذشته با اکثریت آراء به کابینه المشیشی رای اعتماد داد و آن را کابینه مستقل از احزاب توصیف کرد.

در پی مخالفت رئیس جمهور تونس با اصلاح در کابینه و خودداری او از دعوت از وزرای جدید برای انجام مراسم تحلیف به دلیل برخی تخلفات در قانون اساسی و اتهامات فساد در پرونده بعضی از این وزرا، بحران سیاسی تونس وخامت یافت.

العیادی درباره اصرار النهضه به ابقای المشیشی در سمتش با وجود درخواست‌های احزاب مختلف برای برکناری او از جمله رئیس جمهور، گفت: جنبش (النهضه) اینگونه ارزیابی کرد که بقای المشیشی مانع از گرفتار شدن در مشکلات بیشتر شده و تضمینی برای استمرار فعالیت دولت همراه با تقویت عملکرد آن با وزرایی شایسته است.

سخنگوی جنبش النهضه در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه السعید درخواست النضهه را بپذیرد، گفت: معمولا احزاب در زمان بحران‌ها از حاکمیت فاصله می‌گیرند زیرا هزینه آن سنگین خواهد بود اما ما برای ارج نهادن به منافع کشور و با توجه به نبود یک رویکرد سیاسی روشن برای عبور از بحران کنونی، این ایده را بر اساس مسؤولیت ملی خود ارائه کردیم.

او تاکید کرد: النهضه با احزاب مختلف و با نخست وزیر فعلی برای ارزیابی عملکرد تیم وزارتی و اتخاذ تصمیمات مناسب رایزنی‌هایی خواهد داشت تا به این ترتیب وزرایی که شایستگی خود را ثابت کردند، ابقا شده و کسانی که در عمل به وظیفه‌شان ناموفق بودند، جایگزین شوند.

العیادی افزود: ایده‌ای که دفتر اجرایی شورای جنبش النهضه ارائه کرد، در مرحله اول شامل انجام رایزنی‌هایی با احزاب هم‌پیمان همانند "قلب تونس" و ائتلاف "الکرامه" است سپس این رایزنی‌ها را به سایر احزاب باقی مانده بسط خواهیم داد.

سخنگوی جنبش النهضه در پاسخ به این سوال که "آیا درخواست تشکیل کابینه‌ سیاسی به معنای اعتراف به شکست کابینه فعلی تونس است"، گفت: یک شبه اجماع نه فقط در داخل جنبش النهضه بلکه در میان عموم مردم در مورد عملکرد فاجعه‌بار دولت به ویژه در خصوص بحران کرونا وجود دارد.

او در واکنش به پیش‌شرط‌های برخی احزاب از جمله جریان دموکرات و جنبش مردمی برای گفت‌وگو همانند برکناری تمامی اعضای کابینه و در راس آنها المشیشی، کنار گذاشتن اختلافات و آگاهی دقیق از وضعیت شیوع کرونا در تونس را که نیازمند افزایش تلاش‌ها است، خواستار شد.

تونس در بحران کرونا وضعیت بسیار وخیمی دارد به شکلی که سازمان جهانی بهداشت تونس از نظر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در رتبه اول کشورهای عربی و آفریقایی اعلام کرد، تعداد فوتی‌های کرونا در این کشور از ۱۵ هزار تن گذشته و روزانه بیش از ۱۰۰ فوتی در این کشور گزارش می‌شود.

برخی احزاب مخالف و نهادهای جامعه مدنی، تعلل دولت تونس در تهیه واکسن‌های کرونا و عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مناسب از سوی آن را علت این وضعیت می‌دانند.

محمد الصادق جبنون، سخنگوی حزب قلب تونس با اشاره به اینکه حزبش از عملکرد برخی از وزرا به ویژه وزیر بهداشت در بحران کرونا انتقادهایی دارد، تاکید کرد که موضعگیری اولیه و ثابت حزبش حمایت از دولت المشیشی و استقبال از هر راهکاری است که موجب موفقیت دولت در این مورد شود.

در مقابل غازی الشواشی، دبیرکل حزب جریان دموکراتیک (از احزاب اپوزیسیون) درخواست جنبش النهضه برای تشکیل کابینه‌ای سیاسی به ریاست المشیشی را "سرمایه‌گذاری برای شکست و فرار رو به جلوی این جنبش و استمرار کشمکش سیاسی میان روسای تشکیلات اجرایی" توصیف کرد.

الشواشی در ادامه نیز نخست‌وزیر تونس و نیم وزارتی‌اش را مسؤول مستقیم وضعیت بحرانی کرونا در این کشور دانست و گفت: تغییر تیم وزارتی با یک تیم دیگر بدون داشتن رویکردی روشن و با حفظ نخست وزیر راه‌حل نیست.

او افزود: حزب جریان دموکراتیک با توجه به نبود برنامه نجات مشخص و روشن و نبود کابینه‌ای مورد توافق به ویژه از سوی رئیس جمهور و اتحادیه کار، علاقه‌ای به فراخوان جنبش النهضه ندارد.

ولید الجلاد، نماینده جنبش "زنده باد تونس" نیز به الجزیره گفت که حزبش تمایلی به شرکت در کابینه‌ای مبتنی بر سهمیه‌بندی‌های حزبی ندارد چرا که کابینه فعلی نیز سیاسی است گرچه در ظاهر یک کابینه مکلف و مستقل از احزاب باشد.

این نماینده جنبش "زنده باد تونس" پیش‌بینی کرد که رئیس جمهور با درخواست النهضه مخالفت کند و همین مساله وضعیت را بحرانی‌تر کند.

او در ادامه مناسب‌ترین راه برای خروج از این بحران را اساسا دستیابی به راه‌حلی با رئیس جمهور دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha