• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400052215700
  • خبرنگار : 71474

دعوا بر سر هندوانه و گوجه ایرانی در کشورهای منطقه!

دعوا بر سر هندوانه و گوجه ایرانی در کشورهای منطقه!

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صادرات کشاورزی ایران در سه ماهه نخست سال جاری و پنج مقصد اصلی این کالاها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهایی که از تجارت ایران در بهار سال ۱۴۰۰ منتشر شده هرچند چین همچنان اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران به شمار می‌رود، اما در بین واردکنندگان کالاهای کشاورزی از ایران، همچنان عراق صدرنشین است. عراق در فصل نخست سال جاری، نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از ایران وارد کرده و از این نظر صدرنشین است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در این سه ماه، میزان واردات هندوانه عراق از ایران ۶۸ میلیون دلار بوده است. پس از آن گوجه فرنگی زراعی با ۵۰ میلیون، سیب با ۲۲ میلیون، گوجه گلخانه‌ای با ۱۷ میلیون و خربزه با ۱۶ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. صادرات هندوانه ایران به عراق در طول این مدت بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است.

افغانستان دومین کشور واردکننده محصولات کشاورزی ایران در فصل نخست سال جاری بوده است. در این کشور گوجه فرنگی با بیش از ۱۵.۵ میلیون دلار اصلی‌ترین کالای وارداتی از ایران بوده و پس از آن سیب با ۱۳.۵ و سیب زمینی با ۹.۷ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند. در این مدت صادرات سیب ایران به افغانستان در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی حدودا ۱۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

امارات متحده عربی سومین مقصد عمده کالاهای کشاورزی ایران به شمار می‌رود. این همسایه جنوبی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰، از ایران حدودا ۳۰ میلیون دلار هندوانه وارد کرده است. پس از آن گوجه گلخانه‌ای با ۱۳ میلیون دلار، پسته با ۹ میلیون دلار و مغز پسته با هفت میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. صادرات مغز پسته ایران به امارات متحده عربی نسبت به سال قبل افزایشی حدودا ۷۳ درصدی را تجربه کرده است.

روسیه چهارمین خریدار عمده محصولات کشاورزی ایران به شمار می‌رو. این عضو اتحادیه اوراسیا نیز بیش از هر محصول دیگری از ایران هنوانه خریداری کرده و رقم آن به ۱۴ میلیون دلار رسیده است. پسته با پوست، سیب، فلفل و کیوی دیگر کالاهای کشاورزی پرطرفدار ایران در روسیه است. صادرات هندوانه ایران به این کشور شمالی، ۲۵۵ درصد رشد کرده است.

پنجمین کشور در این فهرست نیز پاکستان است. سبد خرید این کشور با دیگر حاضران در این فهرست متفاوت است. شیرخشک، خرما، پسته، شیرینی و آب انگور اصلی‌ترین کالاهایی است که پاکستانی‌ها از ایران خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۲۱:۳۱

صادرات آب مجازی افتخاری نداره , برعکس وارداتش خشکسالی رو کمتر می کند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۲۱:۳۴

این آب ها را صادر نکنید.سرزمین را با بی تدبیری خود نابود نکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۲۱:۴۷

سلام و درود بر شما با صادرات هندوانه و گوجه و ..در حقیقت آب ارزان و تقریبا مفت صادر می کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۲۲:۵۱

با مزه بود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۰۸

اینکه افتخار نداره هندوانه ایی با آب و خاک این کشور تولید میشه مردم خودمان توان خریدش رو ندارن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۰۰:۴۵

این هندوانه های صادراتی چند میلیون متر مکعب آب برده واضحتر اینه چقدر آب صادر شده ارزش آب مصرفی به مراتب از هندونه ها بالاتره اگه سر انگشتی حساب کنیم ضرر کردیم برا هندونه ها

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۰:۲۳

ما دراین بی آبی هندوانه صادر می کنیم،افتخار هم می کنید،راست میگید تولیدات صنعتی صادر کنید ،نه گوجه وهندوانه،ولی به مردم خودمون گوجه را گرون بدید،راست میگید اول داخل را با قیمت مناسب تامین کنید،اگه چیزی موند صادرات کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۰:۲۷

مردم آب مصرفی و میوه گیرشون نمیاد بخورن با این قیمتهای گزاف .بعدمیگن آب نیست چی بگیم .. .تازه خبراشا هم پخش میکنن.ااین هنر نیست ..

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۰:۳۲

صادرات هندوانه یا آب؟؟ خجالت داره والا این صادرات. کسی هم که نیست جلوی این اتفاق تلخ رو بگیره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۴:۲۹

پس اگر صادرات نشه کشاورز بدبخت بااین هزینه های بالای سم وکود وبذرباید چکارکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۶

مدیریت ضعيفه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۰۱:۰۰

هندوانه کاری اکثرا شده قطره ای و مه پاش و دیگر غرق ابی خیلی کم شده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۰:۵۴

ما تا کی باید چوب بی تدبیری مسئولانمان را بخوریم...الان تنها امید ما اینه که کابینه آقای رئیسی زودتر شروع بکار کنند و پس مانده های فساد را کنار بزنن انشاالله..

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۴

کشاورز نیستی که بدونی هندونه چقدر خرج داره تا دست مصرف کننده برسه هر ۵سالی یه بار قیمتش خوب میشه اون موقع که کشاورز از مایه ضرر میکنه در نظر بگیر و زحمتی که شب وروز تو بیابون میکشه