• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400062820859
  • خبرنگار : 71451

رونمایی از ۱۵ اثر در حوزه‌های ترجمه، کتاب‌های روایت مستند مردمی و کتب پژوهشی

رونمایی از ۱۵ اثر در حوزه‌های ترجمه، کتاب‌های روایت مستند مردمی و کتب پژوهشی

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این گروه در هفته دفاع مقدس از ۱۵ اثر خود در حوزه‌های ترجمه، کتاب‌های روایت مستند مردمی شامل خاطرات و زندگینامه شهدا و کتب پژوهشی در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رونمایی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی قاضی،  با اشاره به رونمایی آثار تازه منتشر شده این گروه در مراسم «یادها و نام‌ها» توضیح داد: کتاب «صحیفه دفاع» روزشمار بیانات حضرت امام خمینی  (ره) در دفاع مقدس به قلم جمعی از نویسندگان و با تائید مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) منتشرشده است. کتاب «چشم‌هایی که نوشتند»، دیگر اثر تازه منتشر شده این گروه است که در خصوص یک جانباز به نام «حاج کاظم سلیمیان» می‌باشد که با چشم‌هایش خاطراتش را نوشته است و علی هاشمی این خاطرات را کامل کرده و به‌صورت کتاب درآورده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کتاب «بخیه‌های نفتی» خاطرات حاج احمد خاکشور مسئول واحد بهداری لشکر ۵ نصر بودند، خانم مرضیه مختاری در استان خراسان خاطرات ایشان را نوشته‌اند. کتاب «خاطرات حاج حسن خسروانی» نیز به نویسندگی کیوان نوری است. حسن خسروانی از نیروهای اطلاعات عملیات لشکر ۳۳ المهدی فارس در دوران دفاع مقدس بوده‌ است.

قاضی افزود: کتاب «فرار از خود» خاطرات غلامرضا علیزاده است که فضل‌الله صابری و رضا اعظمیان با همکاری یکدیگر این کتاب را به نگارش درآورده‌اند. غلامرضا علیزاده غواص گردان یونس بوده است. ایشان مدتی در اسارت بوده‌اند و به‌عنوان آزاده جانباز در این کتاب خاطرات خود را بیان کرده‌اند. کتاب «آخرین دیدار» زندگی زهرا قربان‌پور مادر شهید محمود سدیره است و زهرا حاجی‌وند در اندیمشک این کتاب را بر اساس زندگی ایشان نوشته‌اند.

وی به دیگر آثار اشاره کرد و گفت: کتاب «جنگ منهای اسلحه» به قلم محمد اصغرزاده از آثاری است که در مراسم «یادها و نام‌ها» رونمایی خواهد شد. این اثر در خصوص زندگی حاج حسین دولتی مسئول ماشین‌آلات سنگین جهاد سازندگی سمنان است. «رؤیای بانه» روایتی مستند از زندگی شهید کاظم عاملو است که این کتاب را علیرضا کلامی به نگارش درآورده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: کتاب «ساعت بیست و پنج» خاطرات جناب «صید نور فولادوند» است که در رابطه با غائله کردستان می‌باشد و محمدتقی عزیزان در لرستان این خاطرات را به رشته تحریر درآورده است. کتاب «شاید فردا بیاید» خاطرات فاطمه رحیم اربابی مادر شهید مفقودالاثر سبطی است و سیده اعظم حسینی از نویسندگان گرگان این کتاب را نوشته‌اند. کتاب خاطرات آقای سیاوش غدیر تحت عنوان «سیاوش» به نویسندگی فائزه ساسانی خواه آخرین کتابی است که در حوزه خاطرات در مراسم «یادها و نام‌ها» از آن رونمایی خواهد شد.

قاضی با اشاره به اینکه در این مراسم از سه کتابی که به زبان عربی ترجمه شده است، رونمایی می‌شود، گفت: کتاب «۳۴ یوماً ثلاث اربعین» ترجمه کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» است و هادی نظری منظم آن را به زبان عربی ترجمه کرده است. کتاب «من البدایه الی النهایه» ترجمه کتاب «آغاز تا پایان» به زبان عربی است و توسط دکتر علا دِهنی ترجمه شده است. ترجمه عربی کتاب «امدادگر کجایی؟» تحت عنوان «المُسعف» به نام امدادگر است که کاظم شماعیان که مترجم این کتاب به زبان عربی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha