• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400062921738
  • خبرنگار : 71282

اشتغال ۳۲ هزار نفری در تعاونی های بهداشتی درمانی

اشتغال ۳۲ هزار نفری در تعاونی های بهداشتی درمانی

برابر آمارها بیش از ۲۵۰۰ تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی در کشور فعالیت دارند که برای ۳۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

به گزارش ایسنا،   بخش خدمات اولین بخش توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود که در رشد و توسعه اقتصادی نقش و سهم بسزایی دارد و برای پایداری فرایند رقابت پذیری جهانی باید به شکل مستمر و جهشی مورد توجه قرار گیرد.

در ایران شرکت‌های تعاونی بر حسب گرایش به دسته های متعددی از جمله صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی، مسکن و اعتبار تقسیم می‌شوند که در این بین تعاونی های خدماتی جزو پرشمارترین تعاونی ها هستند و در گرایش هایی همچون خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و هنری، حمل و نقل بار و مسافر، تاکسیرانی، مدارس غیر انتفاعی، خدمات رایانه ای، چاپ و نشر، خدمات مالی و اداری و پشتیبانی فعالیت می کنند.

برابر آمارها، تعاونی‌های خدماتی بیش از ۴۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده‌ و بیشترین گرایش افراد در حوزه خدمات مربوط به تعاونی‌های آموزشی و بهداشت و درمان است.

علیرضا ناطقی مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نقش موثر تعاونی های بهداشتی در کشور به ویژه در دوران کرونا می گوید: کمک به سیستم درمان کشور و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین کنترل و مقابله با بیماری‌ کرونا در زمان گسترش آن از جمله اقدامات موثر تعاونی های بهداشتی و درمانی به شمار می رود.

وی از فعالیت بیش از دو هزار و ۵۳۹ تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی با عضویت ۲۰ هزار و ۷۴۷ نفر در کشور خبر داده و می گوید: این تعاونی ها تاکنون برای بیش از ۳۲ هزارنفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

ناطقی می گوید: شبکه‌های بهداشت و درمان به منظور ارائه خدمات بهداشتی در راستای اهداف کلی و جهانی بهداشت شکل گرفته و در قالب اﻳﺠﺎد ﻣﺮاﻛﺰ درمانی، ﺑﻴﻤﺎرﺳـﺘﺎنی، درﻣﺎﻧﮕـﺎهی، وﻳﺰﻳﺖ در ﻣﻨﺎزل، اراﺋﻪ خدمات ﭘﺮﺳـﺘﺎری در ﻣﻨـﺎزل، ﻣﻮﺳﺴـﺎت ﭘــﺎراکلینیکی، آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ ﺧﺼﻮصی، تهیه و ﺗﻮﻟﻴــﺪ و عرضه دارو، واردات و ﺻــﺎدرات دارو و ﺗﺠﻬﻴــﺰات پزشکی و اراﺋﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣﺸـﺎوره‌ای آﻣﻮزشی به انجام خدمت و فعالیت مشغولند.

به گفته مدیرکل تعاونی های خدماتی وزارت تعاون، در حال حاضر بخش خدمات یکی از مهمترین بخش‌های توسعه اقتصادی کشور است که سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی، توجه و تمرکز بر مشتری‌مداری و استفاده موثر از فناوری از لازمه های رشد و توسعه پایدار آن محسوب می شود.

به موجب ماده یک دستورالعمل اجرایی تاسیس شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی، شرکت های تعاونی بهداشتی درمانی توسط گروهی از دانش آموختگان رشته های مختلف علوم پزشکی و غیر پزشکی با حیطه کاری در زمینه ایجاد مراکز بیمارستانی و درمانگاهی، آزمایشگاهی، موسسات پاراکلینیکی، ارائه خدمات پرستاری و تولید و عرضه دارو و تجهیزات پزشکی صورت می گیرد.

نحوه ثبت این تعاونی ها به این شکل است که وزارت تعاون با توجه به ضوابط موجود پس از کسب موافقت اصولی شرکتهای تعاونی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ثبت شرکت و تدوین اساسنامه مربوط به آن اقدام می کند.

برای تاسیس این تعاونی ها، حضور حداقل هفت نفر عضو ضروری است و به دلیل ارتباط تنگاتنگ فعالیت این دسته تعاونی ها با دانش پزشکی و سلامت جامعه، تعداد اعضای  متخصص و دانش آموختگان رشته پزشکی نباید کمتر از نصف به علاوه یک باشد.

به گزارش ایسنا، در تأسیس و راه اندازی تعاونی های بهداشتی و درمانی اولویت با دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha