• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400063123494
  • خبرنگار : 71451

روایت چند رزمنده از دفاع مقدس در برنامه «شب‌نشینی»

روایت چند رزمنده از دفاع مقدس در برنامه «شب‌نشینی»

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، برنامه «شب نشینی» با حضور افتخار آفرینان دوران دفاع مقدس بر روی آنتن رفت.

به گزارش ایسنا، در بخش اول برنامه حسن و اسماعیل منوری شاه حسینی دو برادر رزمنده در دوران دفاع مقدس به عنوان مهمان‌های برنامه معرفی شدند.

اسماعیل شاه حسینی گفت: همین که ملت قدردان ما هستند بر سر ما منت می‌گذارند اما از سال ۵۷ هرکاری که کرده‌ایم تکلیف ما بوده است و سر یک مورچه ایرانی هم منت نمی‌گذاریم.

حسن شاه حسینی ادامه داد: زمانی که من با انقلاب آشنا شدم سال ۴۲ بود و اولین کتک انقلاب را زمانی که ۱۶ ساله بودم خوردم. از آنجا انقلابی گری ما شروع شد بعدا جذب سپاه شدم تا سال ۸۰ که بازنشست شدیم و حالا در روستایی در نزدیکی اوشان و فشم با همسرم زندگی ساده‌ای داریم و مشغول کاشت محصولات کشاورزی مصرفی خودمان و گذران زندگی هستیم. سه بچه دارم که همه آن‌ها با انقلاب آشنا هستند. زمانی که انقلاب شد من یک پسر سه ساله داشتم و پس از به دنیا آمدن فرزندان دیگرم هم روحیه انقلابی گری را برایشان ایجاد کردم.

وی بیان کرد: از بدو زندگی در خانواده‌ای مذهبی بودیم و از بچگی به نماز و روزه و تقوا اهمیت می دادیم. زیر بازارچه نائب سلطنه مسجدی بود که حاج آقا مجتهدی در آن درس فقه داشت و پسرعمه هایم شاگردان ایشان بودند و شب ها به شغل ریخته گری می‌رفتند من هم از بچگی به مسجد رفتن با پسرعمه هایم عادت کردم و پدر و مادرم هم از این موضوع خوششان می‌آمد از ۷ سالگی سه ماه تعطیلات را در محله خیابان سیروس سر کار می‌رفتم.

شاه حسینی درباره آشنایی اش با شهید چمران افزود: تا قبل از دولت موقت بازرگان به طور فیزیکی او را نمی‌شناختم یکی از بچه های محل‌مان از چمران برایم تعریف می‌کرد چون با او به جنوب لبنان می‌رفت و به آن‌ها فرش بافی یاد می داد. چمران در آن جا یتیم خانه زده بود و به بچه‌های شهدای جنگ لبنان تدریس می کرد و پدرخوانده آن ها شده بود.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: پس از آن که او را شناختم در تمام مدت همراه شهید چمران بودم تا وقتی که به شهادت رسید. جسد شهید چمران را به من تحویل دادند و به تهران آوردم و آن را به پزشکی قانونی بردند. آن روز این احتمال وجود داشت که او توسط بنی‌صدر ترور شده باشد برای همین ترکش ها از بدنش خارج و بررسی شد وبعد مشخص شد که آلیاژ آن خمپاره عراقی بوده و فردای آن روز هم جسم او را تدفین و تشییع کردیم. خودم جسم چمران را داخل قبر گذاشتم و لحظه‌ای که از او جدا شدم آن جا بود.

شاه حسینی اظهار کرد: در زمان جنگ مردم نسبت به دیگران خیلی مهربان‌تر و ایثارگرتر بودند، حالا مردم نسبت به یکدیگر بی‌رحم‌تر شده‌اند. این مروت و فداکاری مردم در زمان جنگ ژن ایرانی است که هیچ کجای دنیا آن را پیدا نمی کنیم اما این مروت قبلا برای مردم نسبت به یکدیگر بود.

وی گفت: تحریم زمان جنگ از حالا بدتر بود همه کشورهای دنیا ما را تحریم کرده بودند و با ما می‌جنگیدند به جز سوریه و لبنان. حتی شوروی هم پاسگاه‌های ما را زده بود و نیروهای نظامی به شمال کشورهم منتقل شده بودند اما مضیقه زمان حالا را نداشتیم. برخی از گرانی‌ها و رفتارهایی که نسبت به یکدیگر داریم تقصیر خود ما است نه دولت و مملکت.

اسماعیل شاه حسینی گفت: ای کاش همه دیدها و نظرات مثل همان موقع‌ها بود. تاکسی با شهید چمران کاری نکرده بود نمی‌فهمید که این شخصیت چه بود. در میدان جنگ همه از او ترس داشتند اما در بین مردم و آشنایانش آنقدر محبت داشت که هیچ کس باورش نمی شد. در زمان جنگیدن جدی ولی با دیگران بسیار مهربان بود و همیشه توصیه می‌کرد به همسایه‌های خودتان برسید. این‌ها نعمت‌هایی بودند که در آن زمان خدا به ما داده بود اما حالا معرفت‌مان نسبت به آن‌ها کم شده است که باید برای این شناخت و معرفت و افزایشش تلاش کنیم.

در بخش دوم برنامه سرتیپ دوم پاسدار رضا طلائی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع به عنوان مهمان برنامه معرفی شد.

سرتیپ طلائی نیک از خاطرات آغاز جنگ تحمیلی گفت: لحظه‌ای که جنگ با حمله رژیم صدام آغاز شد من دانش آموزی ۱۷ ساله بودم و در جاده بین شهر بهار و همدان در تاکسی بین شهری نشسته بودم که صدای بمباران آمد و چون پایگاه نیروی هوایی در همدان جایگذاری شده بود حملات صدام را متوجه می شدیم که اولین حمله بسیار غیر منتظره بود.

وی بیان کرد: سال ۵۸ حضرت امام (ره) فرمان تشکیل بسیج را داده بودند من هم در آن زمان دانش آموز بودم و جزو اولین گروه هایی بودم که عضو بسیج شدم و به همین دلیل زمان جنگ با همان سن کم تجربه کار بسیجی را داشتم. زمانی که جنگ آغاز شد به سپاه مراجعه و اعلام آمادگی کردم تا به سپاه ملحق شوم اما به خاطر سنم این اجازه صادر نشد به همین دلیل به عنوان محصل ذخیره همکاری می کردم اما ۴ ماه بعد از جنگ با اصرار خودم و با وساطت یکی از معلم هایم مرا پذیرفتند که توفیق پاسداری یافتم.

معاون پارلمانی وزارت دفاع اظهار کرد: خانواده هم در این راه همراه من بودند. در زمان انقلاب هم ۱۵ ساله بودم و با شهید عیوضی و برخی دیگر از دوستانم ارتباطاتی برای توزیع اعلامیه ها و پیامرسانی ها و انتشار اخبار انقلاب فعالیت داشتیم از آن زمان در میدان بودیم ولی مخالفتی از سوی خانواده نداشتیم. مادر من که سی سال پیش به رحمت خدا رفتند خودشان انقلابی و مشوق ما در این مسیر بودند و در همان زمان برای پشتیبانی از جنگ عضو بسیج خواهران بودند.

سرتیپ طلائی نیک عنوان کرد: آنچه در برابر فشارهای خارجی و جنگ هشت ساله باعث حفظ استقلال و اقتدار کشور ما و آزادی و قدرت همه جانبه شد مردمی بودن انقلاب بود و هنر حضرت امام (ره) این بود که انقلاب به دفاع مقدس تبدیل شد. بدنه نیروهای رزمنده ایرانی مردمی بودند و همین موضوع ثابت کرد که اگر مردم محور اصلی دفاع مقدس نمی شدند در پشتیبانی جنگ نمی‌توانستیم پیروز شویم؛ در نتیجه مردمی بودن انقلاب و و دفاع مقدس پیروز شد. در شرایط کنونی نیز اگر اقتصاد کشور مردمی شود و ظرفیت بخش خصوصی و اجتماعی افزایش یابد در اقتصاد وضعیت بهبود می یابد. تجربه ثابت کرده است ما هر جا مردم را وارد کرده ایم پیروز شده ایم.

وی ادامه داد: در شرایط جنگ تحمیلی عدم توازنی بین وضعیت ایران و عراق وجود داشت، عراق به لحاظ تجهیزات و آمادگی رزمی قوی ترین نیروی زمینی منطقه را در اختیار داشت اما شرایط ما به این صورت بود که چون دو سال از انقلاب گذشته بود ارتش در ایران سامان لازم را نگرفته بود سپاه هم عمر کوتاهی داشت و قوام و دوام لازم را نداشت، سپاه در آن زمان امنیتی و نظامی نبود بلکه بیشتر شهری بود و حتی یک گردان رزمی هم نداشت به علاوه تحریم جدی روی ما وجود داشت.

معاون پارلمانی وزارت دفاع با بیان اینکه امریکا از روزهای قبل از پیروزی انقلاب تحریم های خود را آغاز کرده بود گفت: در دوران پهلوی آمریکا ۲۲ میلیارد دلار قرارداد نظامی با ایران داشت. در آن زمان ایران به عنوان ژاندرم امریکا در منطقه شناخته می‌شد و برای همین جدیدترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیار ایران قرار می‌دادند اما از سویی هم ده‌ها هزار مستشار نظامی در ایران بودند تا بر استفاده کشور از این سلاح ها کنترل نظامی داشته باشند. در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب تیمی از آمریکا وارد ایران شدند و به مسئولین ایران در وزارت جنگ این موضوع را تحمیل کردند که نیمی از این قرارداد ۲۲ میلیارد دلاری فسخ شود. بخشی از آن در بهمن ۵۷ و درست سه روز مانده به پیروزی انقلاب فسخ شد اما بخشی از آن ها هنوز هم پرونده اش باز است و در حال پیگیری برای بازگشت پول هایی که در ازای آن در آمریکا است. آخرین رقم بازگشته ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار بود که در صندوق فروش نظامی امریکا مانده بود و آن را گرفتیم و ادامه آن هم هنوز در دستور کار است.

سرتیپ طلائی گفت: آمریکا که بر ساختار نظامی ایران پهلوی حاکم بود تحریم را از چند روز قبل از انقلاب آغاز کرده بود. نا امنی‌ها و آشفتگی‌های داخلی، اراده‌های تجزیه طلبی و ناامنی‌های درون شهری هم از دیگر درگیری های جمهوری اسلامی بود. در عدم توازن نظامی، سیاسی و اقتصادی در مقابل عراق قرار داشتیم و همین موارد محاسباتی را برای صدام و پشتیبانی‌اش ایجاد کرده بود که در این جنگ پیروز شود. صدام اهداف توسعه طلبانه داشت و هم به ملت ایران و هم به ملت عراق ظلم فراوانی کرد. ۲ هزار و ۹۰۰ روز مقاومت ملت ایران طول کشید و یک وجب از خاک کشور در غصب دشمن باقی نماند در صورتی که از ۱۶۰ سال قبل از جنگ تحمیلی، مناطق اطراف ایران به اندازه تمام ایران کنونی در جنگ‌ها و درگیری ها از آن جدا شده است.

وی اظهار داشت: حتی با وجود مقاومت‌ها و پیشرفت‌های ایران در دوران جنگ تحمیلی باز هم در انتهای جنگ فقط در تعداد بالگرد بین ما عراق توازن نسبی داشت که آن ها ۲۵ فروند بالگرد بیشتر از ما داشتند اما در تعداد هواپیما و دیگر تجهیزات نظامی قابل مقایسه نبودیم. کشورهای خلیج فارس ۸۰ میلیارد دلار به عراق کمک نظامی کردند. ۲۰ درصد نیاز تسلیحاتی عراق را شوروی تامین کرده بود. ۵ میلیارد دلار هم توسط مصر به این کشور ارائه شده بود و به علاوه همه این کمک‌ها حمایت ابرقدرت های دنیا از عراق هم بود.

معاون پارلمانی وزارت دفاع نیروی انسانی دو جبهه را تحلیل کرد و افزود: صدام سربازها را به اجبار در جبهه ها نگه می داشت اما ما نیروی بسیار زیادی داشتیم که داوطلبانه در جبهه ها حضور داشتند. روحیه شهادت طلبی و برای خدا جنگیدن خستگی ناپذیر است. در وصیت نامه های شهدا که می‌بینیم متوسط سن شهادت در نیروهای ما ۲۳ سال بود. سبک دفاع مردمی و قدرت مردمی محاسبات دشمن را بهم زد.

سرتیپ طلائی نیک گفت: در حال حاضر به لحاظ نیروی رزمنده شجاع و آماده و توانمند با روحیه بالا و تسلیحات بومی جزو قدرت های دفاعی اول منطقه هستیم. در ابتدای جنگ ۹۰ درصد تجهیزات نظامی ما وابستگی به خارج داشت اما حالا ۸۵ درصد آن را در کشور تولید می کنیم. انواع سلاح‌های هوایی، زمینی، پهپادی، ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در کشور به صورت بومی تولید می‌شود. اراده زیادی داریم که کسی نمی‌تواند ما را تهدید کند.

وی در پایان بیان کرد: افتخار ما این است که سرباز باشیم و سرباز بمانیم و به ملت افتخار آفرین ایران خدمت کنیم.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می‌کنند و تهیه‌کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha