به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضیزاده هاشمی در آیین نواختن زنگ ملی ایثار و شهادت که در دبیرستان شاهد مبشر منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه بسیار خوشحالم به همت وزارت آموزش و پرورش موفق شدیم این زنگ را به صورت مستقل در برنامههای هفته دفاع مقدس که با بازگشایی مدارس همزمان شده است، داشته باشیم گفت: امسال هم قرار بود با نمادی به پیشواز این زنگ برویم تا مشخص شود که دانش آموزان امروز ما همچنان غیرت جوانان نسل اول انقلاب را دارند. شهید علی لندی یکی از این نوجوانان بود که نمونه، الگو و رهبر شد.
وی افزود: یادم نمیآید امام (ره) به جز برای شهید فهمیده این لفظ را به کار برده باشد که او رهبر من است. همه هم نسلهای بنده که جنگ را درک کردهاند در ایام نوجوانی خودشان تجربه جنگ را دارند. بیشترین شهدای ما در میان اقشار مختلف مربوط به حوزه فرهنگ هستند که یا دانشآموز و یا معلم اند. ۳۶ هزار دانش آموز شهید داریم که عمدتا ۱۵ سال به بالا بوده اند. البته داشته ایم کسانی را که شناسنامه شان را دستکاری میکردند و به جبهه میرفتند، اما عمده شهدای ما بچههای دبیرستانی بودند و انتخاب کرده بودند که به جبهه بروند و در واقع با انتخاب خودشان رفتند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه تفاوت جنگ ما با جنگهای دیگر در سطح دنیا در این است که مردم شهرهایی در یک کشور گرفتار جنگ میشدند، اما در جنگ ما تعداد شهرهای درگیر بسیار کم بود گفت: پنجم مهر ماه سالروز حصر آبادان است. آبادان محاصره شده بود، یک عده شهر را ترک کردند و عدهای از کوچک و بزرگ ایستادگی کردند و این محاصره تقریبا یک سال طول کشید.
قاضی زاده تاکید کرد: ما باید آن عظمتی که متعلق به خودمان است را درست بیان و روایت کنیم که سایر ملتها با روایتهای جعلی از تاریخ خودشان برای جوانان ما الگوسازی نکنند. کشوری مثل کره در طول تاریخ ۲۰۰۰ سالهاش، ۱۳۰۰ سال تحت اشغال بوده و کلا ۷۰۰ سال حکومت آن هم حکومت ملوک الطوایفی داشته است و به جز حدود ۳۰ سال، این شبه جزیره یک حکومت متحد نداشته و همیشه چند حکومتی بوده است اما این کشور امروز با ساخت انواع فیلمها و سریالها خودش را به عنوان تمدنی قدیمی به جهان معرفی میکند، در حالی که ما تاریخ کهنی داریم و چون درست عرضهاش نمیکنیم دیگران برای ما قهرمان سازی میکنند. امید است در ذیل زنگ ایثار جریانی فرهنگی شکل بگیرد که آن هم توجه دادن جامعه به داشتههای خودش است.
وی با اشاره به وجود ۱۳۵۰ مدرسه شاهد گفت: لازم است در دوره جدید، شکل اداره و نوع فعالیت مجموعه مدارس تغییراتی کند. حضرت امام دستور ایجاد مدارس شاهد را داد و مطالبی ذکر کرد که ما به عنوان دستگاه متولی وظیفه داریم اهداف قانونی و اهداف موسسین نظام در ایجاد این مراکز را دنبال کنیم؛ چه درمدارس شاهد و چه دانشگاه شاهد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: این روحیه در آموزش و پرورش وجود دارد. ۸۶ هزار دانش آموز از مجموعه شاهد و ایثارگر داریم که از اینها ۶۴ درصدشان جزو ممتازین هستند و برخلاف آن چیزی است که در جامعه ذکر می شود و به عدم تبیین ما برمیگردد. از دانش آموزان مدارس شاهدی که در کنکور شرکت کردند ۱۰۵ نفرشان بدون سهمیه، رتبه دو رقمی دارند که وظیفه ما و آموزش و پرورش را سنگین تر میکند و ما باید به نحو احسن باعث رشد و بالندگی آنها بشویم.
انتهای پیام
نظرات