• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400070603905
  • خبرنگار : 71498

خودکفایی ۲۰ ساله ایران در تولید ترانسفورماتور/ صادرات به کشورهای آفریقایی و آسیایی

خودکفایی ۲۰ ساله ایران در تولید ترانسفورماتور/ صادرات به کشورهای آفریقایی و آسیایی

مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر گفت: حدودا از 20 سال گذشته در تولید انواع ترانسفورماتورهای قدرت و سایر صنایع خودکفایی در کشور وجود دارد و حتی به کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز صادرات این محصول انجام می شود.

هاشم علیپور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دو کارخانه اصلی تولید ترانسفورماتور در ایران فعال هستند، اظهار کرد: ترانسفورماتور مهمترین تجهیز در پست های انتقال برق به حساب می آید که وظیفه آن تبدیل سطح ولتاژ است، چراکه ولتاژ تولیدی نیروگاه ها در حد ۱۱ تا ۲۰ کیلوولت است و زمانی که می خواهیم آن را به مکان های دور منتقل کنیم، ضروری است ولتاژ  تا ۴۰۰ کیلوولت افزایش یابد.

وی افزود: با استفاده از ترانسفورماتور این کار انجام می شود و در جاهایی که نیاز به کاهش ولتاژ باشد از ترانسفورماتورهای کاهنده استفاده می شود. دو شرکت اصلی در ایران تولید کننده ترانسفورماتورهای قدرت هستند که یکی از آن ها بیش از ۵۰ سال و دیگری حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد.

مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر با بیان اینکه تولید ترانسفورماتور در داخل به صورت کامل صورت می گیرد و در این زمینه خودکفایی وجود دارد، اظهار کرد: صادرات به کشورهای دیگر نیز صورت می گیرد و عمدتا به کشورهای آسیایی و آفریقایی صادرات انجام می شود.

علیپور با بیان اینکه ظرفیت پست های انتقال  ۴۰۰ هزار و ۲۳۰ هزار ولت ۱۷۲ هزار ۶۲۳ مگاولت آمپر، ظرفیت پست های فوق توزیع ۶۳ هزار و ۱۳۲ هزار ولت ۱۱۸ هزار و ۳۷۵ مگاولت آمپر است، گفت: در کل ۲۹۰ هزار و ۹۹۸ مگاولت آمپر ظرفیت ترانس های در حال بهره برداری در پست های انتقال و فوق توزیع است.

وی با بیان اینکه روز ۲۹ مهر ماه جاری با حضور بیش از ۵۰۰ کارشناس و محقق حوزه ترانسفورماتور کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور در تهران برگزار می شود و محققانی از کشورهای اوکراین و آلمان نیز در آن حضور خواهند داشت، گفت: طراحی و تولید، تست،  نصب  و بهره برداری،  حمل و نقل،  تجهیزات حفاظتی،  مدیریت عمر ترانسفورماتور،  تعمیرات و تجهیزات جانبی از محورهای این کنفرانس به شمار می رود.

به گفته مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر با توجه به اهمیت و نقش موثر ترانسفورماتور قدرت و توزیع در شبکه و حجم بسیار بالای سرمایه گذاری در این بخش، بررسی تحقیق و مطالعه در سطح منطقه ای و بین المللی با استفاده از متخصصین داخلی و خارجی، دانشگاهها و مراکز تولید ترانسفورماتور برای صنعت برق اجتناب ناپذیراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha