• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400071811784
  • خبرنگار : 71402

وزیر خارجه ترکیه: برای جنگ با یونان در شرق مدیترانه آماده‌ایم

وزیر خارجه ترکیه: برای جنگ با یونان در شرق مدیترانه آماده‌ایم

در بحبوحه نقض‌های مداوم آنکارا در مناطق اقتصادی انحصاری قبرس و یونان، وزیر امور خارجه ترکیه از آمادگی جنگی کشورش مقابل یونان در یک کنفرانس خبری خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری توویما، این اظهارات کمتر از دو هفته پس از آن مطرح می‌شود که یونان و فرانسه یک پیمان دفاعی مشترک به امضا رساندند و آنکارا تصمیم گرفت تا کشتی اکتشافی "اوروچ رئیس" را به شرق مدیترانه اعزام کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما اقدامات خود را در برابر نقض آبهای فلات قاره خودمان انجام می‌دهیم. آخرین باری که یونان یک مایل دریایی به فلات قاره ما (شرق کرت) حمله کرد، ما یک ناوتکس (NAVTEX) صادر کردیم و هشدارهای لازم را دادیم. هنگامی که جلوی آنها در آنجا گرفته شد، می‌خواستند دوباره در آن زمان از قبرس وارد منطقه شوند اما در آنجا با همان رفتار مواجه شدند. آنها دائماً از ترکیه در مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنند. نمی‌دانم این چه فایده‌ای دارد. شاید برای سیاست داخلی باشد.

در همین حال، آنکارا بار دیگر در منطقه اقتصادی انحصاری قبرس با صدور یک ناوتکس جدید برای کشتی اکتشافی اوروچ رئیس به منظور فعالیت در این منطقه بین آنتالیا و قبرس شمالی بین هشتم اکتبر و ۱۶ دسامبر قدرتنمایی می‌کند. این کشتی اکتشافی با کشتی‌های آتامان و چنگیزخان همراهی خواهد شد.

جمهوری قبرس بلافاصله یک ناوتکس دیگر برای منطقه فعالیت کشتی لرزه‌نگاری ترکیه صادر کرد که تا حدی منطقه اقتصادی انحصاری آن را نقض می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین روز شنبه گفت، آنکارا در صورت لزوم یک منطقه اقتصادی ویژه در شرق مدیریترانه برای حفاظت از حق ماهگیری خود ایجاد می‌کند. چاووش‌اوغلو گفت، در حالی که اعلام یک منطقه فلات قاره‌ برای تأمین همه منابع زیر دریا به ویژه هیدروکربن‌ها کافی است، اما اعلام یک منطقه اقتصادی ویژه برای ماهیگیری مهم است.

مولود چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه یک منطقه مشابه در دریای سیاه دارد، استدلال کرد که "ما همچنین می‌توانیم چنین منطقه‌ای در مدیترانه اعلام کنیم." او افزود: اگر ماهیگیری یک بخش مهم و اولویت برای ما در دریای مدیترانه باشد و چنین نیازی وجود داشته باشد، این کار انجام می‌شود. اقدامات لازم برای این کار باید انجام شوند، اما چون چنین نیازی در دریای مدیترانه وجود نداشت، هیچ منطقه اقتصادی انحصاری اعلام نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۸ ۱۵:۵۹

ايران از يونان حمايت كند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۸ ۱۶:۱۲

چیه گیر ایران میاد؟