• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400080100251
  • خبرنگار : 71129

"دفاع مشترک اروپایی" محور چانه‌زنی‌های وزیران دفاع ناتو

"دفاع مشترک اروپایی" محور چانه‌زنی‌های وزیران دفاع ناتو

وزیر دفاع فرانسه به رهبران ناتو گفت که از طرح جدید دفاعی اروپا هراسی به دل نداشته باشند و تاکید کرد که این ابتکارعمل که هنوز مورد بحث است، می‌تواند ائتلاف ناتو را قوی‌تر و مستحکم‌تر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفتگو با رهبران ناتو در دومین روز نشست وزرای دفاعی کشورهای عضو این ائتلاف در بروکسل گفت: اظهارات مطرح شده درباره تشکیل ائتلاف نظامی اتحادیه اروپا بی‌دلیل بوده است.

وی در جلسه‌ای با حضور وزرای دفاعی کشورهای عضو ناتو با اشاره به این مساله که تشکیل چنین ائتلاف نظامی در اتحادیه اروپا، یک فرصت است نه یک دیوانگی، ادامه داد: نباید بترسید. دفاع اروپایی در مغایرت با ناتو ایجاد نمی‌شود بلکه بر عکس یک اروپای قوی برای یک ائتلاف قابل قبول‌تر و قوی‌تر تشکیل می‌شود. طرح تقویت دفاع نظامی اروپا به سود آمریکا خواهد بود و به تقویت ناتو منجر خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا: طرح «دفاع مشترک اروپایی» مکمل ناتو خواهد بود

در همین حال، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز ارزیابی مثبتی را درباره پیشنهادهای دفاعی اتحادیه اروپا در اظهاراتش اعلام کرد و در یک نشست خبری گفت: آنچه ما می‌خواهیم ببینیم ابتکاراتی است که مکمل انواع کارهایی است که ناتو انجام می‌دهد.

وی از متحدان ناتو خواست تا یک بازدارندگی قابل قبول را در مقابله با تهاجم‌هایی که از سوی دشمنان ائتلاف صورت می‌گیرد، ارائه کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه ضمن استقبال از طرح تقویت دفاع نظامی در اروپا گفت که چنین طرحی می‌تواند مکمل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد.

طرح دفاع مشترک اروپایی یکی از اولویت‌های فرانسه برای دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی به فرانسه واگذار خواهد شد.

یکی از اهداف این طرح در کنار تولید مشترک سلاح و تجهیزات نظامی، ایجاد نیروی نظامی اتحادیه اروپا است تا امکان استفاده از آن در جریان بحران‌ها وجود داشته باشد.

وزیر دفاع دولت جو بایدن در حاشیه نشست ناتو در بروکسل گفت: «تمایل داریم که شاهد ابتکاراتی باشیم که مکمل کارهایی است که ناتو انجام می‌دهد.»

خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان و عدم مشورت واشنگتن با پاریس برای تشکیل اتحادی جدید در منطقه اقیانوس هند-آرام به بحث بر سر لزوم تقویت دفاع نظامی اروپا دامن زده است. برخی از کشورهای اروپایی بر این باورند که رویکرد واشنگتن طی یک دهه اخیر نشان‌دهنده نیاز اتحادیه اروپا به «استقلال راهبردی» بیشتر است.

در مقابل گروهی دیگر از کشورهای اروپایی تاکید می‌کنند که اتحادیه اروپا در هر صورت به توانایی‌های نظامی آمریکا وابسته خواهد بود.

از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۱ کشور عضو ناتو هستند. کشورهای شرق اروپا به طور خاص به دلیل نگرانی‌هایی که از نفوذ روسیه دارند از فاصله گرفتن از ناتو یا هرگونه اقدامی که ممکن است اینگونه تفسیر شود، اجتناب می‌کنند.

ایده تشکیل یک ائتلاف نظامی در اتحادیه اروپا به عنوان استراتژی دفاعی این اتحادیه هنوز به صورت جمعی از سوی متحدان ناتو مورد قبول قرار نگرفته است.

روز پنجشنبه، بن والاس وزیر دفاع انگلیس ضمن دیوانگی توصیف کردن این پیشنهاد، به خبرنگاران گفت که این یک بلوف است و ادامه داد: به طور قطع این به نفع مردم اروپا نیست.

فرانسه حامی ایده تشکیل ارتش اتحادیه اروپاست که راه‌حلی برای رسیدگی به تشکیل ائتلاف آکوس بین انگلیس، آمریکا و استرالیا محسوب می‌شود. این توافق باعث توقف پروژه ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه در ساخت زیردریایی‌های اتمی با استرالیا شد و بر اساس توافق آکوس، استرالیا با همکاری انگلیس و آمریکا یگان جدیدی از زیردریایی‌های اتمی خود را خواهد ساخت.

پاریس پیشتر گفته بود که این اقدام به مثابه "خنجر از پشت زدن" محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha