• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400080402384
  • خبرنگار : 71623

افزایش بیش از ۳۵ درصدی تولید ماشین لباسشویی

افزایش بیش از ۳۵ درصدی تولید ماشین لباسشویی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در شش ماهه اول امسال از ۲۵ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۵ کالا افزایش یافته و تولید ماشین لباسشویی با افزایش ۳۵.۱ درصدی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در شش ماهه نخست امسال تولید سه کالا بیش از ۲۰ (تا ۶۶.۴ درصد)، سه کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۹ کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۰ کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان رتبه سه کالایی که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل کامیون، کامیونت و کشنده با ۵۹.۸، روغن ساخته شده نباتی با ۳۸.۴ و ماشین لباسشویی با ۳۵.۱ درصد افزایش هستند.

تولید روغن نباتی در در شش ماهه نخست امسال به بیش از یک میلیون تن رسیده است. تولید روغن در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که برای شش ماه باید معادل حدود یک میلیون تن باشد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید لوازم خانگی

همچنین در شش ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۹.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از دو میلیون و ۲۹۴ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۱۰.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آن از نزدیک به ۶۲۴ هزار دستگاه در شش ماهه سال گذشته به بیش از ۵۵۴ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۳۵.۱ و ۱۰ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۶۶۹ هزار و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به انواع سواری، پتروشیمی، کمباین، کارتن، نئوپان و دوده با ۳.۴، ۳.۸، ۱۷.۵، ۲، ۱۹ و ۱۹ درصد افزایش تولید اشاره کرد.

تولید ۱۰ کالا کاهش یافت

از بین ۲۵ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۰ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۴۴.۶ درصد، الکتروموتور ۲۲.۹ و فیبر با ۱۵.۴ درصد کاهش بوده است.

کمترین کاهش تولید نیز مربوط به انواع کاغذ است که تولید آن با ۱.۶ درصد کاهش به ۴۷۹ هزار و ۱۰۰ تن در شش ماهه اول امسال رسیده است.

تولید انواع کفش نیز در این مدت ۵.۲ درصد کاهش داشته و به ۵۸ میلیون و ۲۰۰ زوج رسیده است.

وانت، پودر شوینده، لاستیک خودرو و نخ سیستم پنبه‌ای نیز از جمله دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.